Där rosor faktiskt dör

Klingberg, Ewa

»Wow, jag gillar den här boken jättemycket ... feelgood när den är som bäst.« Bloggen Bokprataren»En otroligt mysig och vansinnigt underhållande berättelse.  Vissa karaktärer i den här boken är lite udda och det gör boken så himla bra. Längtar redan till nästa del i serien.« Bloggen Lenas godsakerFörsta delen i en charmig bokserie om vardagen på en begravningsbyrå och livet i en svensk småstad.Ibland blir inget som man tänkt sig. Sandras planerade roadtrip genom ett somrigt Sverige blir istället ett tvärstopp i Tranås. Här befinner sig begravningsbyrån Tranan på ruinens brant och mostern hotas av personlig konkurs. Det är upp till Sandra att bestämma vilket öde som väntar Tranan.  Så snart Sandra kliver ur bilen kastas hon in i en värld som består av avlidna personer, kladdiga wienerbröd, kistor och bouppteckningar. Att döda människor kunde vålla...

2019-09-23

Jag gillar egentligen inte genren feel-good, men den här var oväntat bra. Tänker lyssna på flera!

Jan Banan

2019-09-05

Trevlig serie! Man småmyser när man läser den och en eloge till en enastående inläsning av Rachel Mohlin.

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Lagom av allt, älskar den!

2019-08-08

Nja... Visst väckte deb stundtals viss nyfikenhet, men mest kändes den ytlig och tillrättalagd. Jag känner att jag inte fick någon känsla för någon av karaktärerna och sällan för storyn. När den började närma sig slutet kände jag mest att det knappt hänt något.

Anette Johanson

2019-07-21

Jag älskade boken, tänk att få ett bemötande på en begravningsbyrå som inte är så strikt och allvarligt. Det hade jag önskat mig den dagen jag var tvungen att ta kontakt med en begravningsbyrå. En lättsam och trevlig bok att läsa. Kul att få följa dagarna på en begravningsbyrå och det märktes att författaren hade mycket kunskap om arbetet. Dessutom tyckte jag det var kul att det utspelades i Tranås, som inte är långt från där jag bor. Man nästan tror att "Tranan" finns på riktigt.

Eva Pettersson

2019-07-18

Platt och förutsägbar romance utan djup. Inte alls i klass med hennes tidigare romaner såsom "Manglade dukar och vikta servetter", som jag tyckte väldigt mycket om.

Eva Möller

2019-06-22

Tranan begravningsbyrå är en smått mediokert företag där Börje ägaren ligger efter med det mesta, då han plötsligt dör och lämnar sin fru Majken i röran. Samtidigt ger sig Sandra ut på en roadtrip. Denna sommar har hon 10 veckor semester. Härligt tänker hon tar första stoppet hos sin moster Majken i Tranås. Det blev ingen roadtrip utan den ekonom hon är blir kvar med papperstravar med dödsbon, bokslut och en begravningsbyrå på ruinens brant.
Tycker om idén och gillar karaktärerna men historien är för förutsägbar och det kommer inga överraskningar. Samtidigt sitter man med frågor hängande som inte har fått någon förklaring eller svar. Detta är den första i en serie så den har en god potential till att bli bättre. Betyg 3 ( i hopp om att bli en fyra nästa gång)

Pia Gummesson

2019-06-07

En mysig och trevlig feelgood roman,väntar nu på nästa del i serien.💜

villa-freja.se

2019-05-04

En sån nätt liten pralin som genast gör mig lässugen. Klingberg har skrivit ett flertal romaner innan denna som alla har gett mig en trevlig lässtund. Med den här boken griper hon inte tag i mig på samma sätt, tyvärr.

2019-04-30

Blev besviken. Kändes väldigt platt och intetsägande. Har läst tidigare böcker av henne b.a. Vaxade juveler och brända hjärtan som jag tyckte väldigt mycket om. Men fortsättningen på den här får vara, tyvärr.

Lollos Bokhörna

2019-04-06

”Där rosor faktiskt dör” av Ewa Klingberg är den första delen av fyra i den nya serien om begravningsbyrån Tranan. Huvudkaraktären Sandra är på besök i Tranås för att hälsa på sin moster, men blir kvar för att hjälpa till med den konkurshotade begravningsbyrån.

Jag har läst @ewa_klingberg bokserie om Huskvarna tidigare och tyckte jättemycket om dem. Ewa är duktig på att väva ihop historier som utspelar sig växelvis i nutid och även dåtid. Serien om Begravningsbyrån utspelar sig bara i nutid och jag känner att jag saknar det historiska som finns med i hennes andra böcker. ”Där rosor faktiskt dör” är bra, den är lättläst och jag slukar den. Ewa skriver med humor och värme! Jag lämnar boken och känner mig nyfiken på nästa del som kommer inom kort! Tur att vi inte behöver vänta så länge på att få veta hur det går! Rekommenderas!
Betyg: 📚📚📚,5 av 5!

2019-04-06

Där rosor faktiskt dör är första delen i den nya serien om Begravningsbyrån Tranan. En serie där vi får följa med Sandra som åker och hälsar på sin moster i Tranås. Hon ska bara hälsa på för att sen åka vidare på sin drömsemester. Ödet vill annorlunda och Sandra blir kvar och hjälper sin moster med den konkurshotade Tranan. Jag har tidigare läst Ewas böcker i Huskvarna-serien. Det var böcker jag tyckte väldigt mycket om. Jag tycker att Ewa är fenomenal på att väva ihop berättelser från två olika tidsperioder till en och samma. Hon gör det så snyggt! Till skillnad från Huskvarna-serien utspelar sig serien om Tranan bara i nutid. Det är en charmig berättelse om en begravningsbyrå, jag kunde aldrig tro att så mycket roliga händelser kunde ske på en sådan. När jag tänker på begravningsbyråer är det stramt, stelt, ganska kallt och sterilt. Så är det inte på Tranan, det är varmt, lite dråpligt och en hel del som går fel. Denna varma berättelse skildras med glimten i ögat vilken gör det till en trivsam berättelse att läsa. Boken är väldigt tunn vilket gör att jag plöjer boken i ett svep en kväll. Jag gillar berättelsen men jag saknar ändå en liten sidoberättelse som utspelas i en annan tid, sådana som Ewa brukar skämma bort oss med. Jag tycker författaren får till en mysig berättelse som får mig att undra hur det ska gå för Tranan framöver. Tur att jag inte behöver vänta så länge på fortsättningen!

Underbar, rolig & charmig!

Boksann

2019-04-02

Jag fick upp ögonen för Ewa Klingbergs böcker i och med hennes deltagande på Feelgoodfestivalen i Mariefred ifjol sommar, och har efter det läst de två senaste böckerna i Huskvarnaserien.
Gillade småstadskänslan som målades upp i dem, och naturligtvis de historiska temana, historienörd som jag är.
Därför var jag oerhört nyfiken på denna nya serie böcker med begravningsbyrån Tranan i fokus!

Småstadskänslan har Ewa tagit med sig , men de historiska inslagen har hon denna gång ställt åt sidan. (Vi _var _ iofs på väg att få oss lite historia till livs, men det kom visst ett dödsfall emellan!)
Jag tyckte att Sandras planer att ta 10 veckor ledigt och bara frossa i historia lät helt underbara, och jag kände verkligen med henne när samvetet (och Majken) tvingade henne att stanna i Tranås.

Sandra är en person som jag inte får riktigt kläm på. Ena stunden upplevs hon som ganska färglös och mjäkig, för att i nästa stund kliva fram och ta plats. Hennes beslut är ibland också lite märkliga; flera av dem förstår man inte alls var de kommer ifrån. Men det finns ännu tid för henne att utvecklas i de kommande böckerna!

Jag gillar att Ewa låter handlingen kretsa kring något lite annorlunda som en begravningsbyrå. Och i en mysig småstad som Tranås.
I motsats till vad man skulle kunna tro, med dödsfall, begravningsbyrå och allt, så är inte detta alls någon sorglig bok. Den är varm, humoristisk och (ganska) kärleksfull.
Jag ser med spänning fram emot de tre kommande delarna som kommer nu i april, i juni och i augusti.
Det ska bli intressant att se var Sandra "tar vägen" i sin utveckling, och vad som händer henne och de andra.