Där kräftorna sjunger

Owens, Delia

Internationell succé ? nu på svenska. En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne ?Träskflickan? och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv. ?Där kräftorna sjunger? var den mest säljande boken i USA 2019 och har blivit en internationell fenomentitel som älskas av läsare över hela världen.Omslag: Motion Picture Artwork © 2022 CTMG. All Rights Reserved.

Alltid svårt att vara neutral till böcker som är väldigt hypade. Jag tycker hur som att denna bok har en bra story, den tar upp ämnen som är intressanta såsom ensamhet och hur det formar en och att få följa Kyas fascinerande liv ute i våtmarken. Jag kan sakna lite mer djup då det finns något förutsägbart/klyschigt över bokens upplägg.

Teodor Hedin

2024-02-11

Pernilla Hansson

2023-12-19

Författaren berättar sin historia på ett suveränt sätt. Små händelser, uttryck, tystnad, ensamhet, svek, djurliv och människans fördomar. I en vacker miljö. Man känner för Kya och blir väldigt engagerad.

Anna Lindberg

2023-11-13

Hade hört mycket om boken innan jag köpte den och hade således höga förväntningar men blev nöjd. Lättläst bok med en handling som flöt på. Gillade den!

Vera Carlsson

Toste Frösell

2023-07-26

Terese Olofsson

2023-07-24

Så, så, så, så fantastiskt fin berättelse.

Lisa K

2023-06-20

Välskriven och bra! Dock var första halvan lite seg, men sen tog det fart.

Matilda Orona

2023-04-22

bra

Hjortronhyllan

2023-03-19

Där kräftorna sjunger är en vackert skriven, men ändå hjärtskärande berättelse som tar läsaren på en resa genom Kya Clarks liv, känd som "Marsh Girl". Berättelsen utspelar sig i myrarna i North Carolina, där Kya lämnas att klara sig själv efter att ha blivit övergiven av sin familj i ung ålder. Allt eftersom åren går blir Kya en expert på träsket och litar på det för både överlevnad och tröst.

Boken är poetisk och detaljerad undersökning av Kyas liv, träsket och den naturliga värld som omger henne. Beskrivningarna är uppslukande, och berättelsen är fylld av ögonblick av både skönhet och sorg. Författaren, Delia Owens, lyckas med att fånga Kyas råa känslor och inre kaos när hon navigerar i utmaningarna med att växa upp ensam.

Ett av bokens mest kraftfulla teman är effekten av ensamhet och isolering. Kyas kamp för att få kontakt med andra och hitta en plats i världe och hennes resa mot självupptäckt är både inspirerande och hjärtskärande. Boken utforskar teman som kärlek, förlust och försoning. Det bästa med boken för mig är relationerna kya bildar med dem som accepterar henne för den hon är.

Gustav Johansson

2023-03-09

Läser nästan enbart deckare då jag tycker övriga skönlitterära böcker ofta blir för händelsefattiga. Men denna bok var bland de bästa jag någonsin läst, ren njutning och spänning från början till slut.

Matilda Norberg

2023-02-04

Unik och vacker, tankeväckande och svår att lägga ifrån sig. Väntar med spänning på nästa bok från Delia Owens

Matilda Norberg

2023-01-26

Fantastisk bok!

Marcus Lind

2023-01-26

Bladvändare! Första 2/3 magiska!

Erik Malm

2023-01-18

Riktigt vass! Fastnade direkt och fortsatte vända blad! Rekommenderas!

Siri Berglund

2023-01-17

Ett mästerverk! Sällan en bok framkallar så mycket känslor men detta var en emotionell berg o dalbana. Fantastisk bok!

Jenny Kallin

2022-12-29

Sträckläste denna (filmen också riktigt bra)

Jenny Kallin

2022-12-29

Sträckläste denna (filmen också riktigt bra)

Anna Månsson

2022-12-28

Jag säger bara Wow! Sån fantastisk berättelse. Blev verkligen känslomässigt tagen när ja läste om denna modiga flicks!

Anna Månsson

2022-12-28

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Bästa!

Annorlunda, vacker och spännande!
Jaha, så har då även jag läst en av de mest hypade böckerna under 2020-talet. Tyckte jag om den? Ja, absolut. Är det en av de bästa böckerna jag läst? Nja, den kanske inte toppar min lista.

Men oavsett är "Där kräftorna sjunger" en väldigt vacker och tankeväckande bok. Till att börja med är skildringen av naturen och djuren helt enastående. Jag kan med lätthet både se träsket, höra alla djuren och känna lukten av sumpmarken medan jag läser. Alla dessa vackra fjädrar som Kya samlar på och fiskmåsarna som hon matar.

Lägg därtill författaren Delia Owens förmåga att hålla intrigen levande med ett enkelt språk, kloka ord och en känslosam skildring av en ensam och utstött liten flicka. Hon har fångat mänsklighetens fördomsfulla handlande på ett smärtsamt sätt samtidigt som hon belyser ett barns önskan om kärlek och tillgivenhet. Boken är sorglig men även full av hopp och framtidstro.

För dig som inte vill läsa boken kan jag varmt rekommendera filmen, den är, för en gångs skull, minst lika vacker och känslosam.

Viggo Rydén

Kajsastinas

2022-08-31

X

💜 Vilket Livsöde den stackars Kya
Hamnar i när en efter en av de hon
Älskar
Sakta traskar iväg över de Soliga
Sandstränderna😢
Boken var både Sorlig & spännande fast en riktigt Fängslande Bladvändare
Den var riktigt Gripande fast
helt 👌
Av mig så når den helt klart
upp till
Full Pott
❤😢❤😢❤ av 5st💜

Moa Johansson

2022-08-08

Väldigt läsvärd bok! Den hade nästan allt! Spänning , romans , detektiv arbete osv.
Kunde inte sätta ifrån mej boken när jag en gång började läsa den.
Väntar nu bara på att filmen ska komma ut på bion så man får se den också!! 😍

Filip T

2022-08-01

En mycket välskriven bok om naturens krafter och verk, en ensam flickas uppväxt och hur hon lyckas överleva i våtmarken ensam - endast sex år gammal. Jag skulle säga att denna bok är en av de bästa jag läst, dels pågrund av de fantastiska miljöbeskrivningarna, men också lyckan av att se en ensam, mobbad flicka tillslut ge igen och bli sedd av tusentals människor. Rekommenderar starkt!

Eva Mörnhed

2022-07-16

Underbar bok

Malin Johansson

2022-07-09

Nytt och vackert grepp att beskriva en individs inre liv, tankar, känslor utifrån naturen hon lever i.

Isabella Lindegård

2022-07-09

vacker

Marie-Anne Eriksson

2022-07-05

⭐️⭐️⭐️⭐️

Maria B

2022-07-03

En favorit! Fastnade totalt för träskflickan och hennes trevande tillvaro i de fuktiga, heta träskmarkerna i södra USA. Jag led med henne, jag gladdes med henne och ville skydda henne. En bok jag säkert kommer att läsa igen!

Karoline Norheim

2022-06-20

Väldigtbra! Lite annorlunda på ett bra sätt☀️

Karoline Norheim

2022-06-20

Väldigtbra! Lite annorlunda på ett bra sätt☀️

Hanna Melin

2022-05-22

En gullig liten historia och väldigt avgränsad vilket jag uppskattade. Trodde det skulle vara nåt i stil med tara westovers långsegdragna rise from the mud-story men denna var ju helt läsvärd. Sörjer att jag inte riktigt kan se träsk och våtmark framför mig trots alla delikata beskrivningar - jag vet helt enkelt inte hur den miljön ser ut. Förtar lite av den annars väldigt välillustrerade känslan.

Ronja Persson

2022-04-20

En bok om utanförskap och ensamhet, om att bli sårad och att älska. Boken fångar en och den är svår att sluta läsa då den bara blir mer spännande för varje kapitel.
-Lättläst
-Bra längd på kapitlen
-Fångande
-Bladvändare

Karolina Jonsson

2022-04-15

Helt underbar, magisk och magnifik. När jag närmade mig upplösningen kände jag att jag hellre bara stannade i mitten av boken, jag ville stanna i historien om hur Kya levde sitt liv i våtmarken. Det kändes enkelt, härligt, uppfriskande, storslaget och alldeles alldeles underbart. Hon kändes så häftig och stark, hon var en naturlig del av naturen och rörde sig med den. Jag har gråtit av både stor sorg och väldigt fina känslor. Jag har nog aldrig gråtit så mycket till en bok, någonsin. Jag älskar Kya. Jag vill vara henne, jag vill vara vän med henne och jag vill leva som henne. Inte på alla sätt såklart, men jag kunde relatera till mycket som hon kände och jag tror det var därför jag fäste mig så starkt vid henne. Jag söker också det enkla sättet att leva, utan stadens och omvärldens brus. Den är skriven så himla bra, den har exakt allt som just jag söker efter. Känslosam och berörande via beskrivningar i text. Naturen, djuren och alla dess egenskaper skapar också något viktigt och lärorikt mitt i en historia om en ensam flicka. En storslagen bok värd alla priser i världen och en av få böcker jag helt utan tvekan kommer att läsa om en dag. Det är en sådan bok jag kommer att tipsa om till alla mina vänner. Läs den bara! Var beredd på att bli berörd. Jag kommer aldrig glömma denna. Åh, jag skulle kunna fortsätta berätta om den hur länge som helst. Jag bara känner mig... matt. Helt slutkörd. Den var fantastisk.

D

Daniella Andersson

2022-03-14

Så bra, bra miljöer och fint språk.

Stina

2022-03-14

❤️

Therese A

2022-03-06

Förstår inte hypen! Oerhört amerikansk berättelse där det är extremt mycket fokus på att Kya är så himla snygg trots att det inte har något som helst med historien att göra. Resterande karaktärer beskrivs i princip endast med hårfärg men gällande henne så återkommer det alldeles för ofta till hur snygg hon är med långa ben, korta shorts, långt lockigt mörkt hår osv. I slutet av boken är det dessutom en mening där det berättas att hon inte gjort något för sig själv och sin egen skull utan allt för en man! Toppen, fantastiskt för hur skulle det se ut om en kvinna bara skapade sig ett liv för sin egen skull? Slutet var dessutom allt för uppenbart och kliché. Är du jätteintresserad av våtmark kan du läsa denna men annars finns det bättre böcker

Linnéa G

2022-02-03

Boken började väldigt bra och upplägget lät spännande men efter ett tag blev det alltför mycket fokus på tonår och pojkar som vilken ungdomsbok som helst. Fokuset i boken låg på detta egentligen och inte på mord eller utanförskap utan pojkar... Det var även ganska sunkiga beskrivningar och språk. Detta varvat med dikter vilket blev cringe. Hela rättegången sedan var riktigt dåligt skriven. Det blev skrattretande till och med. "Inga fler frågor". Slutet var även förutsägbart... synd då den hade potential först.

En fantastisk resa till en okänd värld, geografiskt och socialt, kopplat till ett spännande mysterium. Storslagna detaljbeskrivningar!

Susanne Rydvald

2021-12-10

Betyg satt av 99,9 % kvinnor och alla skriver samma sak. Just det - den sortens bok skulle sättas helst som serie berättelse i Damernas värld, Amelia, Tara eller Veckorevyn. Gärna illustrerad i passande färger ... Det var en gång ... fascinerande !!!

"Där kräftorna sjunger" är en mycket speciell bok, vacker och gripande. En bok som beskriver räddslan för det okända och kärleken till naturen och vilket stöd samt trygghet naturen kan vara i en fördomsfull värld.

En bok som rekommenderas varmt och den har även en bra uppläsare.

#därkräftornasjunger #deliaowens #annamariakäll #ljudbok #ljudbokstips #ljudboksrecension #recension #boktips #bokrecension

Matilda Persson

2021-11-29

Där kräftorna sjunger är egentligen ingenting som jag vanligtvis läser, men efter att ha sett hur många som prisade boken kände jag mig illa tvungen. Och visst förtjänar den alla lovord den fått! Miljön är fantastisk och handlingen pendlar mellan ett jävla mörker och det vackraste ljuset. Jag längtade hem från jobbet för att få fortsätta läsa om Kya och hennes liv fick mig flera gånger att bli tårögd. Det enda jag har att klaga på är hoppen till 1969; jag var här för Kyas skull, inte för en mordutrednings. Detta innebar också att sista tredjedelen av boken var något sämre, då den var för nära verkligheten och inte lika magisk som övriga delar. Men jag kan bortse från det för Där kräftorna sjunger är en fantastisk bok som jag kommer tipsa alla om.