Där kräftorna sjunger

Owens, Delia

| 2020

Internationell succé ? nu på svenska. En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne ?Träskflickan? och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv. ?Där kräftorna sjunger? var den mest säljande boken i USA 2019 och har blivit en internationell fenomentitel som älskas av läsare över hela världen.

Jo, oförglömlig är den allt och vissa partier engagerande. Men totalt sett var romanen allt för långrandig och personen Kya inte alls trovärdig.

Kya växer upp i våtmarken utanför en liten by vid North Carolina. Hon lever i en fattig familj och en efter en ger sig hennes familjemedlemmar av. Till slut är hon själv.
Kya är ett barn som tvingas att överleva själv. Som isolerad från omvärlden blir hon istället ett med naturen. Hon utforskar, dokumenterar och samlar på sig kunskap.
Det här är en bok som kommer stanna kvar länge hos mig. Berättelsen om Kya är fantastisk. Jag fascineras över hennes styrka, hur hon kämpar och tar sig över hinder. Hur hon bygger upp sitt liv och överlever. Hennes sorg och hennes glädje träffar mig och jag kommer att tänka på henne länge.
Jag älskade den här boken, hur berättelsen är uppbyggd. Språket är så vackert, målande, beskrivande och det är både sorgset och hoppfullt.

Där kräftorna sjunger är nominerad till Årets bok 2020 och jag förstår varför. Det är en roman som har allt, kärlek, vänskap, hemligheter och ett otroligt vackert språk.

Spännande och tragisk, som gjord för sträckläsning, men i mitt tycke ett lite för gråtmilt slut

En riktig bladvändare, svår att lägga ifrån sig. En fantastisk skildring av påtvingad ensamhet i samklang med naturen. Ett barn lämnas ensamt i våtmarker, lär sig leva i samklang med naturen men blir bortstött av samhället som Träskflickan. Samtidigt som det är en roman om fördomar, ensamhet och kärlek blir det en mordhistoria. Svårt att sluta läsa men lite väl spektakulärt blir det.

Talbok, storytel
Jag kan enbart hålla med hyllningskören till denna superba, finurligt författade roman som piggar upp i isoleringen. Läs den!

Tack till Bokförlaget Forum för recex!

Där kräftorna sjunger är en bladning mellan en långsam thriller och en berättelse om en unga kvinnas kamp att överleva ensam, samtidigt som det är en fenomenal hyllning till naturen. Kya Clark tvingas leva ensam när en efter en av hennes familjemedlemmar lämnar henne ensam i våtmarken. Byborna börjar kalla henne "Träskflickan" och till slut har hon enbart måsarna och naturen till vänner. När en bybo, Chase Andrews, hittas mördar, faller lotten direkt på att det är hon som ligger bakom mordet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna recensera den här boken utan att bara höja den till skyarna som den redan har gjorts. Owens och översättares fantastiska språk är så magnifikt att det är första gången på länge jag verkligen läst något sakta för att få alla ord att sjunka ner. Författarens miljöbeskrivningar är otroliga, och samtidigt som det är fiktion så döljer sig biologi och zoologi i texten som gör att du lär dig lite hela tiden om både våtmarken, men även dess invånare. Det bildas en respekt för de djur som lever där. Jag vill bli zoolog nu.

Språket är så fantastiskt att jag vill bara slut skriva den här recensionen och påbörja boken på nytt, så mycket älskade jag den. Och för en person som sällan läser om en bok, så är det ett väldigt högt betyg. Dikterna i boken fick mig att vilja börja läsa poesi, men bara poesi av Amanda Hamilton. Jag vill rama in dikten Eldflugan och läsa den om och om igen.

Huvudpersonen, Kya, och resterande av karaktärerna är så fulländade att de känns som personer som måste leva på riktigt. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kunde vara intressant att följa Kya och mata måsarna, men jag njöt varenda sekund. Thrillerinslaget av boken gav den extra kryddan för att hålla tempot uppe i boken och det var i precis rätt tillfällen som de små snuttarna av detektivarbete kom.

Vad gäller själva handlingen så är det bara mer än en ensam ung kvinnas kamp om överlevnad och ett mord. Det handlar om utanförskap, rasism, sexism och hur fördomar kan spegla människors val något oerhört. Om hur rykten kan göra så att en persons liv blir helt annorlunda.

Har du inte blivit övertygad om att läsa den redan, så hoppas jag att du ändå ger den en chans. Den är värd alla lovord som har sagt om den. Och vinner inte Där kräftorna sjunger Årets Bok 2020 kommer jag bli oerhört besviken.

Där kräftorna sjunger är en helt fantastisk bok. Och den är inte lik något som jag har läst tidigare. Författaren Delia Owens, är zoolog, och har tidigare gett ut faktaböcker. Men den här boken, blev hennes debutbok inom skönlitteraturen, vid sjuttio års ålder. Och den blev den mest sålda boken i USA förra året.

Boken är en underbar naturskildring samtidigt som den är en bok om utanförskap. Men det är också en bok om kärlek och vänskap. Och det finns även en mordutredning i boken. Det är en helt osannolik men samtidigt helt trovärdig historia.

Där kräftorna sjunger är svår att beskriva. Utan den måste upplevas. Så jag rekommenderar varmt boken till alla för en mycket fin läsupplevelse. Och självklart får boken högsta betyget av mig.

Riktigt bra bok med många fina naturskildringar. Kyas öde att som ung flicka bli övergiven av hela sin familj är mer än sorgligt och hennes känsla av total ensamhet beskrivs på ett gripande sätt. Det finns trots allt några personer i hennes närhet som vill henne väl, det gör att man klarar av att läsa boken och alla svårigheter Kya genomgår. Dessutom är boken spännande, oförutsägbar och svår att lägga ifrån sig. Rekommenderas!