Där kräftorna sjunger

Owens, Delia

| 2020

Internationell succé ? nu på svenska. En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne ?Träskflickan? och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv. ?Där kräftorna sjunger? var den mest säljande boken i USA 2019 och har blivit en internationell fenomentitel som älskas av läsare över hela världen.

En helt fantastisk bok där man fastnar direkt och vill inte lägga ifrån sig den! Den är definitivt värd att läsa!

Detta är den första boken på länge som jag har läst ut på mindre än tre dagar! Jag blev uppslukad varje gång jag läste och längtade hem till boken när jag var i skolan. Men jag tror att det är just det som gör att jag tycker om den så mycket. Att jag bara har mina senaste halvbra läsupplevelser att jämföra den med. Och jämfört med dem är den fantastisk!

Många vackra naturskildringar och vackert beskriven ungdomskärlek. Fint att förstå hur hon verkligen känner sig som en del av naturen. Jag gillar även hur man verkligen märker att Kya utvecklas genom att läsa hennes tankar under uppväxten.

Fyra stjärnor passar bra eftersom den var väldigt bra och jag hade utan tvekan rekommenderat den om någon frågar men inte en sådan bok som verkligen stannar kvar hos en i år efter att den är utläst.

Överreklamerad och ganska dålig bok. Orealistiska händelser och irriterande bakomliggande uppfattningar. Den kändes väldigt "amerikansk" på ett negativt sätt. Visserligen en del fina naturskildringar och förvisso spännande ibland, men upplösningen kändes krystad och nästan som om författaren till varje pris skulle hitta på något oväntat. Helt obegripligt att den blivit en sådan best seller.

Bladvändare! En fin bok om relationer, inte bara mellan människor utan även med naturens element.

Hade högre förväntningar. Inte jätteimponerad

Emma C.

Jag beställde helt ärligt boken för att den låg på topplistan - den lockade egentligen inte mig särskilt mycket. MEN GUD så fel jag hade!!! En av dem bästa böckerna jag läst på mycket länge! Gillade verkligen att läsa alla miljöskildringar, gillade alla karaktärer och fullkomligt älskade storyn. Nu ser jag fram emot att se hur de kommer att skildra boken i kommande filmen...

Bra

Mycket bra!

En omtalad bok som "trots" det inte talar till just mig.
Den är välskriven, men handlingen och karaktärerna griper inte tag i mig.
Föredrar "Träskkungens dotter" där spänningen driver boken. Och som rör sig i samma miljö: det omtalade träsket.

Maria Jacobsson

2021-07-02

En gripande bok som stannar kvar i mina tankar länge efter den är utläst. Vackra naturskildringar och en stark huvudperson med ett inre driv som gör att hon överlever i träskmarken när hon blir övergiven bara 7 år gammal. Men hon är smart och lär av djuren och naturen. Efter några år träffar hon Tate som lär henne läsa och ger henne böcker. En ny värld öppnar sig för Kya! Läs boken om du älskar natur och gripande människoöden! Kommer tydligen som film nästa år, 2022!

Ulrika Lewenhaupt

2021-06-22

Gripande, helt fantastisk berättelse!

Ulrika Lewenhaupt

2021-06-22

Gripande och väldigt bra!

Carolina Svensson

2021-06-22

Den här boken har precis ALLT!!🙏😍

Värme, kärlek, vackra naturskildringar.

Även sorg, spänning, orättvisa och medmänsklighet.

Handlar om Kia som är huvudpersonen i den här boken som utspelar sig i träskmarken utanför North Carolina under 50- och 60-talet mestadels.

Kia lever i fattigdom i ett litet skjul med sina båda föräldrar och sina syskon.

Men så en dag när Kia är 6 år lämnar hennes mamma hemmet med en resväska utan att ta farväl.
Den bilden lämnar aldrig Kias näthinna för hennes mamma kommer aldrig tillbaka.

Kvar i skjulet är nu endast hennes pappa och hennes äldre bror Jodie, som även han lämnar hemmet några veckor senare.

Kia lämnas ensam i skjulet, endast 6 år, hennes pappa jobbar och är bara hemma i perioder emallanåt. Han lämnar 1 dollar till Kia och för den ska hon klara hela veckans matinköp + hålla rent och snyggt i skjulet.

Kia som aldrig fått följa med sin mamma till lanthandeln får vandra barfota den långa vägen in till Barkley Cove.
Där köper hon majsgryn så hon kan laga gröt hela veckan.

Kia hankar sig fram och ett år senare försvinner även hennes pappa och kommer aldrig tillbaka mer.

Som tur är lämnade pappa kvar båten som hon har lärt sig hur man kör i träsket.

Där i träsket träffar hon även sin första kärlek Tate första gången.

Där upptäcker hon även Jumpkins affär som säljer allt hon kan tänkas behöva i matväg och bensin till båten och hon plockar säckvis med nyplockade musslor som hon byter in mot mat och bensin hos Jumpkin.

Hon lär sig även att fiska och röka fisk så hon kan klara sig på egen hand.

Så en dag måste hennes bästa vän och stora kärlek Tate börja studera på universitetet och de måste skiljas åt på ett långt tag.
Men Tate lovar att komma att hälsa på Kia den 4 Juli.

Men Tate dyker aldrig upp och Kias hjärta krossas.....Men så en dag råkar hon på Chase Andrews.....och livet för Kia tar en ny vändning ....

Mer än så här vill jag inte avslöja om den här fantastiska boken mer än att bokens första sidor inleds med att de hittar Chase Andrews mördad i träsket.

Väldigt spännande bok och man kan verkligen inte lägga den ifrån sig!

Lysande skrivet av Delia Owens! 👏 Förstår mycket väl att den har blivit utsedd till Årets bästa bok 2020!

Monia Kristiansson

2021-05-24

Underbart språk och skildringar

emmakicki

2021-05-15

Den började väldigt lovande och jag gillade känslan i boken. Sen tappade den, speciellt med "deckargåtan". Men ändå en stark trea.

JJ

2021-05-10

Betyg: 2,5

Bokdjungeln

2021-04-28

Nu förstår jag också varför den fått så mycket beröm. Den är fylld av så mycket, men främst hopp och styrka skulle jag ändå påstå. Innehållet är starkt och jag fylldes av en stark livslust medan jag läste den. Fasen vad människan kan vara stark trots att hon kan vara ensam! Sen blev jag också otroligt ledsen över hur gruppmentalitet påverkar oss människor. Hur fördomsfulla och elaka vi kan vara.
Jag tycker det är vackert att författarinnan blandat in både poesi och naturen i handlingen. Man kan verkligen se allt framför sig och känna vinden som blåser i håret.
Jag anser att detta en riktigt bra bok som jag starkt rekommenderar.

UF01

2021-04-20

Kristina Kex

2021-04-19

Så delad inför denna bok, tycker att naturskildringarna och Kyas relation till naturen beskrivs så vackert och poetiskt, medan kärlekshistorierna och deckarbiten är klyschigt och med tom dialog.

Ida Hygren

2021-03-27

En annorlunda och gripande bok. Bra!!

Susanne Rydvald

2021-03-18

Det var en gång ... sagoflickan i en orealistisk sagobok. I slut av 50talet får den lilla Kya en massa kläder av en svart kvinna med egna barn. En vit blus med spetskrage, en rosa blus, en persika färgad chiffong klänning. Fattiga svarta som levde i den sekreta getto delen av staden. Under många år kämpade Martin Luther King för de svartas rättigheter och möjlighet att lämna fattigdom och getto. Svarta kvinnor ägde inte den sortens kläder och skulle aldrig skänka bort dem åt någon annan. Fattiga svarta människor lade undan en eller annan själv sydd klänning åt sina egna barn eller att ha på den i kyrkan ... jag tänder inte på denna sorts sagobok --- Törnrosa, Askungen Rödluvan och slutligen den passande prinsen

Susanne Rydvald

2021-03-17

Den börjar bra men allt i allo hittar jag landskap och delvis symboliserade
personer i den betydligt bättre Djungelboken

Malin Sundman

2021-03-13

Så vackert språk, en fin historia. Lite besviken på slutet men läsvärd ovh en bok jag kommer minnas!

2021-03-08

En berättelse som berör och fängslar

Linda Stålberg

2021-02-25

Åh en av de bästa böcker jag läst (lyssnat på). Var så hooked genom hela boken. Språket, uppbyggnaden, intensiteten, gestaltandet av ensamhet o dess konsekvenser.

Madame Medusa

2021-02-21

Åh, vad jag längtar efter filmatiseringen. En bok som har allt.

Kaj Lönnberg

2021-02-07

Makalös berättelse. Nog det bästa jag nånsin läst.

Irene Söderlind

2021-01-31

Fängslande o härligt språk

Christina Söder

2021-01-25

En fantastisk upplevelse att få läsa den!

Catrin ....

2021-01-12

...

Frida Tosterud

2021-01-12

Fantastisk från första till sista sidan

Briljant, gripande och skickligt skriven!

Cecilia U

2021-01-02

Otroligt fint beskrivna miljöer. En dröm!

Speciell med miljön och naturen.

2020-12-06

Varför så upphöjd? Alltför klichéartad för min smak. För förutsägbar.

Maria Jönsson

2020-12-05

Svårt för böcker som är så upphöjda. Ja miljöskildringarna är bra och intressant med naturens växlingar men nej tyvärr. Jag skriver om historien i huvudet.

Ingrid Bergenudd

2020-11-27

Påminner om en veckotidningsroman. Flera personer är klicheartat skildrade. Det enda positiva är miljöskildringen. Obegripligt att den har blivit så upphaussad.

Ulrika Bergman

2020-11-26

För mycket harlekin för mig.

Anna Jensen

2020-11-23

Årets bästa bok. Läs den!

Nu, flera månade efter att jag läst ut boken, så tänker jag ibland fortfarande på karaktärerna och framförallt på Kya. Hur hängde det ihop egentligen? Jag ser framför mig hur hon paddlar omkring i sitt rätta element och är ett med naturen. Hela känslan av hennes omgivningar gör att jag längtar tillbaka. Och att det sen utspelar sig en spännande handling gör ju inte saken sämre...! Nej, jag säger det igen - Årets bästa bok! Den lever kvar än...!

Anne-Marie Karlsson

2020-11-21

Riktigt bra. Både vacker och sorglig. En bok man inte glömmer i första taget.

Anna Kreissl

2020-11-10