Där kräftorna sjunger

Owens, Delia

| 2020

Internationell succé ? nu på svenska. En oförglömlig berättelse om naturens krafter och ensamhetens pris. Kya Clark lever ensam och i samspel med naturen utanför en liten stad vid North Carolinas kust. Byborna kallar henne ?Träskflickan? och har i många år spridit elaka rykten om henne. När en stilig quarterback hittas död i våtmarken blir hon därför omedelbart misstänkt och en mordutredning inleds. Men Kya är långt ifrån den obildade enstöring som alla tror, och snart uppdagas sanningen om hennes liv. ?Där kräftorna sjunger? var den mest säljande boken i USA 2019 och har blivit en internationell fenomentitel som älskas av läsare över hela världen.

Årets bästa bok. Läs den!

Nu, flera månade efter att jag läst ut boken, så tänker jag ibland fortfarande på karaktärerna och framförallt på Kya. Hur hängde det ihop egentligen? Jag ser framför mig hur hon paddlar omkring i sitt rätta element och är ett med naturen. Hela känslan av hennes omgivningar gör att jag längtar tillbaka. Och att det sen utspelar sig en spännande handling gör ju inte saken sämre...! Nej, jag säger det igen - Årets bästa bok! Den lever kvar än...!

Riktigt bra. Både vacker och sorglig. En bok man inte glömmer i första taget.

Fantastisk!!

Fantastisk!!

Jättebra!

Annorlunda och gripande!

Blir inte helt klar över berättarrösten och stör mig på den ålderdomliga objektifieringen/sexualiseringen av en ung kvinna. Vissa passager upplever jag hastades över av författaren, medan andra beskrivs (onödigt) detaljerat. Kanske säger detta mer om mina höga förväntningar på denna bok.

Klart läsvärd.

Den bästa boken jag läst på länge. Den handlar om ensamhet och utanförskap och vad som kan hända med udda människor. Boken innehåller många fina naturbeskrivningar.

Så otroligt bra skriven, jag kan se hela omgivningen framför mig av de målande beskrivningarna. Jag hade njutit av boken vilken historia den än berättade men som ett extra plus så gillade jag allt med personligheterna och händelserna i denna.

En av dom bättre böckerna jag läst!

En av dom bättre böckerna jag läst!

Hittills den bästa bok jag läst!

Nina Gustafsson

2020-09-14

Fantastiska beskrivningar av träskmiljön och en historia som man vill läsa klart. Vissa personporträtt känns inte helt realistiska men om man bortser från det så är det trevlig läsning.

Julia Gedin

2020-09-12

Björn Öijer

2020-08-25

Övergiven träskflicka söker skydd i ensamheten

Med sin lättlästa och spännande debutroman har amerikanska Delia Owens gjort ett ålevangelium av djurlivet i träsk, våtmarker, laguner och flodmynningar. Så är hon också zoolog till professionen.

Träskflickan Kya är huvudperson i denna berättelse om fördomar och rasism hos invånarna i en gudsförgäten håla vid kusten i North Carolina på 1960-talet. Hon blir misstänkt för att ha mördat en pojkvän som utnyttjat henne sexuellt och svikit sitt löfte att gifta sig med henne.

Som kriminalgåta har Där kräftorna sjunger pirrande poänger, även oväntade upplösningar. Men bokens styrka är skildringen av ensamhet och utanförskap.
Kya är bara ett barn när hon överges av såväl föräldrar som äldre syskon. Hon lämnas vind för våg i ett skjul i våtmarken med tidvattnet och solens rörelser som enda räknesticka. Hon flyr skolan och gömmer sig för omvärlden. Hennes enda tillgång är pappans gamla flatbottnade båt.

I brist på mänskliga vänner tyr hon sig till fåglar och hjortar som befolkar det sanka landskapet. Dagligen matar hon en flock måsar med majsgryn. Via sina observationer av djurlivet från båten smygande i vassruggarna blir hon expert på allt som rör områdets flora och fauna, från glimrande snäckskal till vårtbitarnas grymma parningslek. En kunskap som ska öppna framtida möjligheter för den ännu icke läskunniga flickan.

Delia Owens okonstlade språk förmedlar en stark närvarokänsla. Det må gälla havets bryska och livshotande oberäknelighet eller den tryckande atmosfären i en rättssal där åklagaren yrkar på dödsstraff.

Romanen är en fysisk och psykisk upplevelse av annorlunda slag. En hjärteknipande saga om extrem utsatthet men även om människans och djurens förmåga att överleva mot alla odds.

Frida Frost

2020-08-14

Otroligt vacker och gripande historia

Varvar övertydligheter med att hafsa över annat på ett ologiskt sätt. Orkade inte mer än 180 sidor av över 800.

Diane Ängquist

2020-08-07

Bra bok, mycket läsvärd!

2020-07-30

Till och från tycker jag den är ganska okej samtidigt som det här utan tvekan är en av de mest överreklamerade romaner jag läst på mycket länge enligt mig. För samtidigt som den har partier som är okej, har den partier som är ointressanta och som känns mer som sagor än något annat. Den är dessutom alldeles för orealistisk för mig och för stunden så slutar jag lyssna efter halva boken eftersom jag trots att den har partier som är okej, är ointresserad av hur den slutar. Kanske att jag någon gång i framtiden lyssnar om den och då ger den ett högre betyg. Den är välskriven men det här är inte en bok som jag skulle orka att läsa för hand.
Mitt slutbetyg för tillfälligt blir, en stark 2:a!

Kristina Carlsson

2020-07-28

Vilken underbar roman! Perfekt att läsa under två regniga julidagar. Det var länge sedan tårarna rullade medan jag läste, en sådan vacker historia och helt underbara beskrivningar av djur, natur, växter, våtmarker och vatten. Läs berättelsen om den fantastiska Kya, glöm alla ”varför” och ”hur”, bara njut!

villa-freja.se

2020-07-28

En storslagen, djup och spännande berättelse som är på samma gång medryckande som romantisk, ömsint och sorglig. En bok jag varmt rekommenderar.

Sofi Lindberg

2020-07-20

Sommarens läsupplevelse

Fridas_bookcorner

2020-07-17

En helt magisk bok, bara läs den! Det är en väldigt gripande berättelse om en ung flickas utsatthet när världen vänder henne ryggen. Vacker, poetisk och alldeles oemotståndlig!

Eva Pettersson

2020-07-11

Helt fantastisk bok! Så vackert och poetiskt skrivet, från första till sista sidan!

Hanna Andersson

2020-07-09

Härlig bok att läsa!

// Anna

Anna Hedenstedt

2020-07-05

Började mycket bra med Kyas uppväxt och liv i träsket. Kände dock efter ett tag att det blev mer och mer Harlequin av boken: Sköra, vackra kvinnor, falska män och förstås hedervärda och goda män som måste skydda kvinnorna mot förstnämnda män. Snälla fattiga och elaka rika. Lite väl stereotypt, men allt som allt en rätt mysig läsupplevelse.

Alldeles underbar!

Lotta Wiker

2020-06-29

Anna Granström

2020-06-14

Vilken historia! Första 100 sidorna var lysande, sedan var den lite annorlunda men fortfarande väldigt bra. Förstår att den är nominerad till årets bok 2020 (blir inte förvånad om den vinner).

Torbjörn Nilsson

2020-06-02

En sentimental, modern folksaga. Språket flyter på och inläsningen är bra. Blev lätt tårögd några gånger.

Engelska Väninnan

2020-05-28

Jo, oförglömlig är den allt och vissa partier engagerande. Men totalt sett var romanen allt för långrandig och personen Kya inte alls trovärdig.

Lollos Bokhörna

2020-05-28

Kya växer upp i våtmarken utanför en liten by vid North Carolina. Hon lever i en fattig familj och en efter en ger sig hennes familjemedlemmar av. Till slut är hon själv.
Kya är ett barn som tvingas att överleva själv. Som isolerad från omvärlden blir hon istället ett med naturen. Hon utforskar, dokumenterar och samlar på sig kunskap.
Det här är en bok som kommer stanna kvar länge hos mig. Berättelsen om Kya är fantastisk. Jag fascineras över hennes styrka, hur hon kämpar och tar sig över hinder. Hur hon bygger upp sitt liv och överlever. Hennes sorg och hennes glädje träffar mig och jag kommer att tänka på henne länge.
Jag älskade den här boken, hur berättelsen är uppbyggd. Språket är så vackert, målande, beskrivande och det är både sorgset och hoppfullt.

Där kräftorna sjunger är nominerad till Årets bok 2020 och jag förstår varför. Det är en roman som har allt, kärlek, vänskap, hemligheter och ett otroligt vackert språk.

Henrik Johansson

2020-05-27

Spännande och tragisk, som gjord för sträckläsning, men i mitt tycke ett lite för gråtmilt slut

2020-05-25

En riktig bladvändare, svår att lägga ifrån sig. En fantastisk skildring av påtvingad ensamhet i samklang med naturen. Ett barn lämnas ensamt i våtmarker, lär sig leva i samklang med naturen men blir bortstött av samhället som Träskflickan. Samtidigt som det är en roman om fördomar, ensamhet och kärlek blir det en mordhistoria. Svårt att sluta läsa men lite väl spektakulärt blir det.

Solveig Andersson

2020-05-20

Talbok, storytel
Jag kan enbart hålla med hyllningskören till denna superba, finurligt författade roman som piggar upp i isoleringen. Läs den!

Jennifer Johansson

2020-05-15

Tack till Bokförlaget Forum för recex!

Där kräftorna sjunger är en bladning mellan en långsam thriller och en berättelse om en unga kvinnas kamp att överleva ensam, samtidigt som det är en fenomenal hyllning till naturen. Kya Clark tvingas leva ensam när en efter en av hennes familjemedlemmar lämnar henne ensam i våtmarken. Byborna börjar kalla henne "Träskflickan" och till slut har hon enbart måsarna och naturen till vänner. När en bybo, Chase Andrews, hittas mördar, faller lotten direkt på att det är hon som ligger bakom mordet.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna recensera den här boken utan att bara höja den till skyarna som den redan har gjorts. Owens och översättares fantastiska språk är så magnifikt att det är första gången på länge jag verkligen läst något sakta för att få alla ord att sjunka ner. Författarens miljöbeskrivningar är otroliga, och samtidigt som det är fiktion så döljer sig biologi och zoologi i texten som gör att du lär dig lite hela tiden om både våtmarken, men även dess invånare. Det bildas en respekt för de djur som lever där. Jag vill bli zoolog nu.

Språket är så fantastiskt att jag vill bara slut skriva den här recensionen och påbörja boken på nytt, så mycket älskade jag den. Och för en person som sällan läser om en bok, så är det ett väldigt högt betyg. Dikterna i boken fick mig att vilja börja läsa poesi, men bara poesi av Amanda Hamilton. Jag vill rama in dikten Eldflugan och läsa den om och om igen.

Huvudpersonen, Kya, och resterande av karaktärerna är så fulländade att de känns som personer som måste leva på riktigt. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kunde vara intressant att följa Kya och mata måsarna, men jag njöt varenda sekund. Thrillerinslaget av boken gav den extra kryddan för att hålla tempot uppe i boken och det var i precis rätt tillfällen som de små snuttarna av detektivarbete kom.

Vad gäller själva handlingen så är det bara mer än en ensam ung kvinnas kamp om överlevnad och ett mord. Det handlar om utanförskap, rasism, sexism och hur fördomar kan spegla människors val något oerhört. Om hur rykten kan göra så att en persons liv blir helt annorlunda.

Har du inte blivit övertygad om att läsa den redan, så hoppas jag att du ändå ger den en chans. Den är värd alla lovord som har sagt om den. Och vinner inte Där kräftorna sjunger Årets Bok 2020 kommer jag bli oerhört besviken.

2020-05-13

Där kräftorna sjunger är en helt fantastisk bok. Och den är inte lik något som jag har läst tidigare. Författaren Delia Owens, är zoolog, och har tidigare gett ut faktaböcker. Men den här boken, blev hennes debutbok inom skönlitteraturen, vid sjuttio års ålder. Och den blev den mest sålda boken i USA förra året.

Boken är en underbar naturskildring samtidigt som den är en bok om utanförskap. Men det är också en bok om kärlek och vänskap. Och det finns även en mordutredning i boken. Det är en helt osannolik men samtidigt helt trovärdig historia.

Där kräftorna sjunger är svår att beskriva. Utan den måste upplevas. Så jag rekommenderar varmt boken till alla för en mycket fin läsupplevelse. Och självklart får boken högsta betyget av mig.

Marie Bonnevier

2020-05-07

Riktigt bra bok med många fina naturskildringar. Kyas öde att som ung flicka bli övergiven av hela sin familj är mer än sorgligt och hennes känsla av total ensamhet beskrivs på ett gripande sätt. Det finns trots allt några personer i hennes närhet som vill henne väl, det gör att man klarar av att läsa boken och alla svårigheter Kya genomgår. Dessutom är boken spännande, oförutsägbar och svår att lägga ifrån sig. Rekommenderas!