Dr Jekyll och Mr Hyde

Romanen handlar om den trevlige och skötsamme Dr. Henry Jekyll som bodde i England under 1800-talet. Dr. Jekylls vänner blir förvånade när denna respektabla doktor börjar umgås med en konstig, ful, liten man som gjort sig skyldig till att ha slagit ner ett barn på gatan. Inte nog med att de båda är vänner, Jekyll har dessutom testamenterat allt i sin ägo till denne märklige Mr. Edward Hyde. Det visar sig att Mr. Hyde är Dr. Jekyll själv efter att han intagit ett egenhändigt uppfunnet elixir, som tycks släppa fram hans mest primitiva och brutala sidor. Dr. Jekyll blir beroende av att kunna göra vad han vill i någon annans skepnad. Förvandlingens lockelse är för stark och han kan inte sluta använda elixiret. Till slut börjar han förvandlas till Mr. Hyde även...

Teodor Hedin

2024-02-14

Mily Zapata

2023-05-31

Bra, spnnande, kortare berttelse!

Jenny Strid

2022-08-08

Yes! Grym (och udda, jag lskar udda) story och spnnande ven om jag redan visste ungefr vad som skulle hnda. 4,5 stjrnor!

Josefin

2020-01-15

Synd att man redan vet vad det r som hnder innan man brjar att lsa. Annars hade den hr nog gjort mig riktigt frvnad. P ett bra stt.

Artur Foxander

2019-05-07

Det hr r en bok om ett mysterium. Handlingen r verkligen sekundr fr att inte sga vldigt tunn. Dessvrre vet varenda kotte svaret p mysteriet redan innan man har hunnit lsa klart titteln. Det som blir kvar r en lng vntan p att boken ska ge mig ngonting jag inte redan vet. Sen tar den slut.

Det hr r ocks ett perfekt inlgg i debatten om spoilers faktiskt frstr upplevelsen eller inte. JA!!! DET GR DE!!! Jag skulle skert ge den hr romanen 4 stjrnor, eftersom den r vlskriven och jag kan tnka mig att den var vldigt spnnande fr de som inte fick den snderspoilad fr sig. Nu betygstter jag inte hur bra den r, utan sjlva upplevelsen.

Amanda - Lsbulle

2018-10-07

Spnnande trots att jag ju redan frn brjan vet sjlva grunden av mysteriet - det vet vl de allra flesta nu fr tiden. Men kul att ntligen kunna sga att en har lst, och alldeles lagom lng fr att inte bli lngrandig eller fr makaber.

Matthias Flodstrm

2017-12-17

Hade hoppats p mer av denna klassiker

Danje Frlag

2017-01-10

Av alla goda skl en klassiker.

Sanna Carlborg

2017-01-06

Doktor Jekyll r en hygglig, ansedd men uttrkad farbror som en dag gr en banbrytande upptckt. Han lyckas framstlla ett elixir som avskiljer hans onda, djuriska sidor frn hans vanliga person och resultatet blir Mr Hyde. Eftersom Jekyll inte bejakat s mycket av sina smre sidor i livet r Hyde en frkrympt men nnu ung och spnnande individ. Eftersom Hyde r en annan person knner Jekyll till en brjan ingen skuld och nger infr det vederkvickande djvulskap som Hyde stller till med. Men naturligtvis kan det inte sluta vl! Jag tycker att denna kortroman r en intressant utgngspunkt fr filosoferande om ondskans existens och kvaliteter. Romanen r enkel men inte helt dum. Intrycket frstrks ven av de stmningsfulla artonhundratalska londonkulisserna. Stark trea.

Niklas Jakobsson

2016-07-21

Pminner tematiskt mycket om Frankenstein, men r ganska spnnande

Hedvig Marklinder

2016-02-15

D boken skrevs i slutet p 1800-talet tnker jag att den nd fr bedmas med det i tanke. Jag drar kopplingar mellan denna boken och Freuds tankar om det undermedvetna, jaget och verjaget vilket jag - efter jag googlat - frstod att jag inte var ensam om. Det r en intressant bok som i en bokklubb exempelvis kan resultera i livliga diskussioner och ondska och splittrade identiteter. Jag kommer absolut fr alltid bra med mig denna klassiska historia, men mer n en trea fr den inte. Hade nskat lite mer "kropp" i historien.

Victoire Marcel

2015-03-13

Det var verkligen hg tid fr en omlsning av denna bok. Jag lskar den, stmningen r obehaglig och jag tycker om att det r mycket "show, don't tell" - att man inte fr veta s mycket av vad Hyde faktiskt gnar sig t.

Nike Fritz

2014-08-16

Underbart att ntligen lsa denna klassiker! Vilket sprk och vilken suggestiv spnning genom hela boken! En hrlig bok att lyssna till en mrk kvll =)

Ida

2013-09-16

Brjade lsa den p engelska men den r riktigt svrlst p originalsprket. Lnade hem den svenska versttningen och d gick det snabbt att lsa, den r inte lng. Lsvrd!

Linda slund

2013-06-01

Boken id med dubbelheten kan lsas p s mnga stt psykologiskt. Flera senare berttelser och versioner tar fasta p Stevensons Dr och Mr och berttar dem med hgre grad av dramatik. Hr gillar jag det dubbla i Dr Jekyll nr man s smningom kommer till beknnelsen. Dock gillar jag inte saker som antyds kring att ondska ska kunna utlsas av kroppen, Mr Hyde r "dvrgvxt" och aplik, osv, men man fr vl frst att boken var en produkt av sin tid. Nyare varianter lgger in egna lager fr att beskriva ondskan, hr blir det aldrig srskilt skrmmande. Men det r nd roligt att lsa originalet.

Jenny Eriksson

2013-04-27

Johanna B

2013-04-26

Inte lst denna utan Olalla (engelsk ljudbok)

Sutra Stevens

2013-01-26

Kan dremot rekommendera den brittiska TV-serien "Jekyll".

Helt okej story =)

Elin Cidh

2012-07-16

Otroligt sknt sprk och historierna utspelar sig dessutom i en tidsepok och miljer som tilltalar mig.

Anna Nyman

2011-02-19

Att lsa frfattaren som var frst med denna nu mycket klassiska vndning, r betydligt mindre spnnande eftersom man vet hur det ska sluta. Men hatten av till Stevenson!

Elisabeth E

2011-01-21

Riktigt bra. Stevenson r en fantastiskt frfattare.

Regina Svanberg

2010-05-30

Den var lite spnnande men eftersom man har hrt vad boken handlar om innan var den inte s spnnande som den kunde ha varit

Josefine Larsson

2010-01-15

En mycket speciell bok. Lite rolig p ngot vis men man kan ju frst att det r en klassiker. Kort och koncis