Dr Fischer From Geneva

Greene, Graham

| 1999

'Manages to say more about love, hate, happiness, grief, immortality, greed and the disgustingly rich than most contemporary English novels three times the length' The TimesDoctor Fischer despises the human race.

Philip Stenström

2017-12-04

Dr. Fischer, Genève, är en man som gjort sig välbärgad på sin upptäckt av tandkräm som förebygger karies. Trots sin rikedom är han, Dr. Fischer, en olycklig och girig man som endast hyser förakt till sin omgivning. Inte ens hans enda dotter, Anna-Lousie, uppmärksammas. Som tidsfördriv, och skadeglädje, arrangerar Dr. Fischer små ondsinta och lömska kvällsbjudningar med gelikar, även kallade paddorna av Anna-Lousie, som endast medverkar för slutpriset de tilldelas vid varje middag. Under middagen njuter Dr. Fischer av att plåga och studera sina gästers girighet. Det blir dock en annan sorts bjudning när svärsonen, Alfred Jones, inställer sig till bombpartyt. Med en lek av likhet med ryskroulette blir det en sista tillställning som bjuder till hisnande spänning.

Det är en egendomlig, men fridsam, roman som författaren, Graham Greene, levererar. Precis som författaren själv sagt, en annorlunda typ av roman som han aldrig tidigare skrivit. Det är med enkelhet och fröjd som man får läsa ur bokens huvudkaraktär, Alfred Jones, perspektiv. Mellan raderna återfinns djupa avtryck, samt betydelser om lycka och olycka i det vi annars tar för givet i vår vardag. Jag, och förhoppningvis fler därute, hänförs av Graham Greenes enkla berättarstil som briljerar med en berättarkonst som få besitter. Graham Greene var ständigt aktuell som kandidat till nobelpriset i litteratur, men fick dessvärre aldrig det prestigefyllda priset. Men hursomhelst är det inte priset som skapar tidlösa verk, verk när de är som allra bäst. Graham Greene är och förblir vinnaren av prosa i vår samtid - utan nobelpriset.