Där allt börjar

Att arbeta som sjuksköterska innebär blod, svett och tårar. Det här är något som sjuksköterskan Jenny bittert får erfara efter en tid av stor oro och turbulens på den alltmer pressade vårdcentralen Hälsocentralen i Halmstad .     Jenny, som väljer att påtala bristerna för arbetsgivaren, hamnar istället själv i blickfånget och i djup konflikt med sin närmaste chef, vilket får oanade konsekvenser.     Vi får följa Jenny och hennes familj och nära vänner, under en omvälvande tid i deras liv. Jenny är trettionio år, gift och har två små barn. Hon ställer sig svåra, viktiga och livsavgörande frågor.Den här debutromanen är en varm relationsroman om starka kvinnor mitt i livet, karriären och småbarnsåren. Författaren skildrar på ett trovärdigt sätt vårt uppstressade moderna samhälle ett samhälle som ibland pressar oss till vår yttersta gräns.Där allt börjar är en fiktiv roman, som har...

Stinas_boksida

2020-12-07

Jenny arbetar som sjuksköterska och har gjort det i många år. Många gånger är det riktigt tufft. Hon ser många brister på arbetsplatsen och bestämmer sig för att berätta för arbetsgivaren vad hon tycker.
Det blir inte populärt av närmsta chefen, utan istället blir det början på en djup konflikt. Hon är tacksam för stödet hon har hemma.

Vi får även följa Jennys vänner Miriam, Angela och Sofia i deras vardagsskildring.

Detta är en härlig relationsroman med starka kvinnor mitt i karriärer och småbarn, i ett stressigt liv.

Boken har en trovärdig skildring, och tar upp viktiga ämnen som psykisk ohälsa och att vi ofta lever i stor press. Man känner med Jenny för hur hon mår och behandlas.
Det var svårt att sluta läsa, så det blev sträckläsning.

Gripande, fängslande & stark debut!

Malin Olsson

2020-06-18

"Där allt börjar" av Rebecka Raffaele är en varm nutidsroman som på ett trovärdigt sätt vidrör svåra samhällsfrågor.
Att arbeta som sjuksköterska innebär blod, svett och tårar, vilket huvudkaraktären Jenny bittert får erfara efter en tid av oro och turbulens på arbetsplatsen. Jenny befinner sig mitt i livet, är lyckligt gift och mamma till två små barn. På det privata planet är livet på topp, men yrkesmässigt faller allt isär och Jenny tvingas agera slagpåse åt en chef som uppenbarligen bestämt sig för att göra henne till arbetsplatsens hackkyckling.
Denna bok är en vardagsskildring där läsaren får följa Jenny och hennes tre väninnor i deras kamp för att få livets alls pusselbitar på plats. En stark debutbok om psykisk ohälsa, missförhållanden på arbetsplatsen och vikten av att stå upp för sig själv, att våga sätta ner foten och prioritera sitt eget mående. Karaktärerna känns underbart humana, de har alla sina styrkor och svagheter och jag bryr mig om dem på riktigt. Emellanåt har jag svårt att lägga boken ifrån mig, jag vill bara läsa vidare för att få veta hur det ska gå för dem. Miljöskildringarna är riktigt fina med härlig västkustkänsla. Det känns nästan som att jag befinner mig i en stuga vid havet, långt bort från vardagens slit och stress.
Som sjuksköterska kan jag relatera till vissa aspekter i boken. Vi kämpar för våra patienter i en sjukvård där det råder stor personalbrist och kraven ibland känns övermäktiga. Men jag inser också hur lyckligt lottad jag är som får arbeta på en toppenavdelning med bra chefer och fina kollegor. ..
En stark debut om livets svårigheter. Jag ser fram emot att läsa mer av Rebecka Raffaele.