Down under

Ehn, Johan

1987. Jim är nitton år och reser ensam till Nya Zeeland, lämnar Stockholm bakom sig för att bli en ny och bättre version av sig själv. Han flyttar in hos sin farbror och faster, skaffar jobb och försöker bygga upp en tillvaro. Men minnena av det kaos han lämnat förföljer honom, och hans konservativa farbror styr sin familj med järnhand. En dag hämtar Jims faster honom efter jobbet och lämnar av honom på ett hostel. De vill inte att han bor hos dem längre, eftersom de har förstått att han är homosexuell. Nu börjar en omtumlande inre och yttre resa, och till slut vågar Jim äntligen se tillbaka på allt som lett honom till andra sidan jorden, down under. Johan Ehn är skådespelare, dramatiker och en av de konstnärliga ledarna för Teater Barbara i Stockholm. Down under är hans debutroman, en till stora delar självbiografisk berättelse om den svåra balansgången mellan att försöka passa...

Jag blev helt tagen av Jims historia. Gripande o välskriven.
Sätt den i vuxenhyllan! En bok som alla borde läsa!

2017-08-24

Nittonåriga Jim flyr ifrån Stockholm och sitt gamla liv. För att istället bo hos släkten i Nya Zeeland, där han hoppas kunna vara sig själv och hitta sitt rätta jag. Något som inte visar sig vara så lätt.
Down under är en vacker roman. Boken har ett mörker och en svärta i sig, samtidigt som den inger hopp. Jag grips av Jims famlande och trevande efter att både hitta sitt rätta jag och att vara sann mot sig själv. Får kallar kårar på ryggen när jag läser avsnitten som handlar om hans uppväxt där han blir mobbad, det är så fruktansvärt. Känns ännu jobbigare att läsa när jag vet att boken är självbiografisk och det är upplevt på riktigt. En bok som fångade mitt intresse från första sidan och berörde mig ända in i själen!

Gripande, stark och vackert skriven!

2017-08-23

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är en mycket bra och viktig bok, och att den är till stora delar självbiografisk, det gör ju den bara bättre,

Boken går under genren ”Unga vuxna / 15+”, vilket jag tycker är väldigt synd. Tror att många vuxna / äldre inte då kommer att läsa boken, för att dom tror att den inte är för dom.

Själv tycker jag mycket om ungdomsböcker. Och egentligen så förstår jag inte varför den här boken är klassad som en ungdomsbok, för jag tycker den helt klart känns som en ”vanlig” roman.

Boken utspelar sig under 1987/1988 då huvudpersonen, Jim, är nitton år och befinner sig på Nya Zeeland. Men den går också tillbaka till 1977 då han är nio år. Sedan får man följa Jim fram i livet från nio år till nitton år, och under hans tid ”down under”.

Den är mycket välskriven, härligt nostalgisk både från sjuttiotal och åttiotal, gripande och berörande. och som sagt, väldigt viktig.

Rekommenderas absolut till alla.