Down under

Ehn, Johan

1987. Jim r nitton r och reser ensam till Nya Zeeland, lmnar Stockholm bakom sig fr att bli en ny och bttre version av sig sjlv. Han flyttar in hos sin farbror och faster, skaffar jobb och frsker bygga upp en tillvaro. Men minnena av det kaos han lmnat frfljer honom, och hans konservativa farbror styr sin familj med jrnhand. En dag hmtar Jims faster honom efter jobbet och lmnar av honom p ett hostel. De vill inte att han bor hos dem lngre, eftersom de har frsttt att han r homosexuell. Nu brjar en omtumlande inre och yttre resa, och till slut vgar Jim ntligen se tillbaka p allt som lett honom till andra sidan jorden, down under. Johan Ehn r skdespelare, dramatiker och en av de konstnrliga ledarna fr Teater Barbara i Stockholm. Down under r hans debutroman, en till stora delar sjlvbiografisk berttelse om den svra balansgngen mellan att frska passa...

Nittonriga Jim flyr ifrn Stockholm och sitt gamla liv. Fr att istllet bo hos slkten i Nya Zeeland, dr han hoppas kunna vara sig sjlv och hitta sitt rtta jag. Ngot som inte visar sig vara s ltt.
Down under r en vacker roman. Boken har ett mrker och en svrta i sig, samtidigt som den inger hopp. Jag grips av Jims famlande och trevande efter att bde hitta sitt rtta jag och att vara sann mot sig sjlv. Fr kallar krar p ryggen nr jag lser avsnitten som handlar om hans uppvxt dr han blir mobbad, det r s fruktansvrt. Knns nnu jobbigare att lsa nr jag vet att boken r sjlvbiografisk och det r upplevt p riktigt. En bok som fngade mitt intresse frn frsta sidan och berrde mig nda in i sjlen!

Gripande, stark och vackert skriven!

Betyg: 4,5 av 5.

Det hr r en mycket bra och viktig bok, och att den r till stora delar sjlvbiografisk, det gr ju den bara bttre,

Boken gr under genren Unga vuxna / 15+, vilket jag tycker r vldigt synd. Tror att mnga vuxna / ldre inte d kommer att lsa boken, fr att dom tror att den inte r fr dom.

Sjlv tycker jag mycket om ungdomsbcker. Och egentligen s frstr jag inte varfr den hr boken r klassad som en ungdomsbok, fr jag tycker den helt klart knns som en vanlig roman.

Boken utspelar sig under 1987/1988 d huvudpersonen, Jim, r nitton r och befinner sig p Nya Zeeland. Men den gr ocks tillbaka till 1977 d han r nio r. Sedan fr man flja Jim fram i livet frn nio r till nitton r, och under hans tid down under.

Den r mycket vlskriven, hrligt nostalgisk bde frn sjuttiotal och ttiotal, gripande och berrande. och som sagt, vldigt viktig.

Rekommenderas absolut till alla.