Dotter till en dotter

Alfvén, Inger

| 1979

Eva-Marie är tjugoåtta år, välutbildad och självförsörjande. Hon är gift med Andro, en protestsångare på väg mot sitt genombrott. Han är en charmerande egocentriker som sjunger samhällskritiska visor men själv lever kvar i en bekväm mansroll. I förhållandet råder full jämlikhet: frihet för honom att komma och gå som han vill; frihet för henne att sitta och vänta.    Hon inser att hennes sätt att hängivet underkasta sig är ett mönster som också finns hos hennes mor och mormor, att hon bär på ett kvinnoarv som hon måste befria sig ifrån. Till slut måste hon bryta upp.Dotter till en dotter utkom första gången 1977, och har sedan dess kommit i ett flertal nya upplagor och mött mängder av nya läsare. Det är en äktenskapsroman som ingen kommer förbi, en skildring av beroende och frihet som ständigt nya generationer av kvinnor ¿ och män ¿ kommer att återvända till.

2013-07-17

Inger Alfvén är mästerlig på att beskriva relationer mellan vanliga människor. man känner verkligen igen sig och jag berörs av hennes berättelser. Tyvärr känner jag igen både manstypen och kvinnotypen i denna bok. En stark 3:a

Charlotta CG

2011-02-28

Jag hade velat ge den här boken en fyra eftersom det är ett relevant ämne och språket flyter bra men jag tycker slutet kändes framkrystat och jag fick ingen riktig känsla för huvudpersonen som hela tiden hade sin överklassbakgrund att slåss mot. För mig hade det blivit en bättre jämställdhetsbok om båda hade liknande bakgrund och ändå hade sina relationsproblem. Jag tyckte också att hon var lite jobbig som bara passivt satt och väntade kväll efter kväll istället för att gå ut och göra egna saker. Hon kändes som en trist figur som jag inte hade något behov av att lära känna så när hon väl satte ner foten så blev det mest "jaha, så bra för henne".