Dotter saknad

Jansson, Anna

Ny spännande deckarserie av Anna Jansson! Vera Bark flyr hals över huvud från sin möhippa i det lilla samhället Hampetorp utanför Örebro. I fem års tid vandrar sedan hennes far, kriminalinspektör Kristoffer Bark, längs Hjälmarens strand, mil efter mil, i sökandet efter sin dotter. Man befarar att hon drunknat. Ovissheten tär på honom och på Veras mor som är på väg att gå under i sin förtvivlan. Tre år efter Veras möhippa försvinner en undersköterska från samma plats. Utredningen läggs ner också i detta fall, men Kristoffer Bark får den öppnad igen som ett cold case. Den saknade kvinnan påminner på många sätt om hans dotter. Snart inser han att det finns fler samband än han först anat. Dotter saknad är den första delen i deckarserien Bergslagens blå. Det är en berättelse om en förälders värsta mardröm. Det är också en berättelse om vad som kan ske med ett försummat barn när verkligheten...

Spännande och välskriven deckare!

Långt från min genre, normalt sätt. Så fruktansvärd och tung. Lite plågsam att läsa, men väldisponerad, gedigen och djup, även om jag inte kommer bort från somliga deckarklyschor med försupna ... i det här fallet inte poliser, utan anhöriga. Inte så konstigt kanske, med tanke på det hemska som har hänt. Ett sätt att tackla livet när det inte blev i det närmaste så som man tänkt sig? Tycker man om deckar-genren rekommenderar jag Dotter saknad.

Lysande, spännande & välskriven!

En ny deckarserie av Anna Jansson, som även skrivit Wern-serien. Denna serie verkar mycket lovande och är i mitt tycke snäppet bättre än de lite ytliga Wern-böckerna. Här tampas huvudpersonen med sina egna personliga demoner och tror att allt löser sig bara han jobbar mer och fortare. Välskrivet, lättläst och spänning till sista sidorna. Miljöbeskrivningar som man lätt sätter sig in i och karaktärer som har både bra och dåliga sidor. Rekommenderas!

Jag har tidigare läst fem böcker av Anna Jansson. Först dom tre första böckerna i serien om Maria Wern: Stum sitter guden, Alla de stillsamma döda, och Må döden sova. Sen en bok med kåserier i: Hantverkarsvett är dyrare än saffran. Och så en kortroman: För dem jag älskar. Men Anna Jansson har ju gett cirka tjugofem romaner för vuxna, och ännu fler böcker för barn och ungdom.

Nu har jag läst en helt ny bok av författaren. Det är den första boken i en planerad ny serie som heter Bergslagens Blå, med kriminalinspektör Kristoffer Bark i huvudrollen.

Tycker att den här delen i bokförlagets beskrivning av boken är mycket bra: ”Dotter saknad är den första delen i deckarserien Bergslagens blå. Det är en berättelse om en förälders värsta mardröm. Det är också en berättelse om vad som kan ske med ett försummat barn när verkligheten blivit outhärdlig, och om vanföreställningar som får livsfarliga konsekvenser.”

Jag tyckte att boken var riktigt bra. Den var spännande, gripande, och inte alls förutsägbar. Och jag kommer definitivt att följa kriminalinspektör Kristoffer Bark i den kommande serien Bergslagens Blå.

Lollos Bokhörna

2019-09-29

Det här är en väldigt välskriven och spännande bok. En bok jag hade svårt att lägga ifrån mig då jag ville veta hur det skulle gå. Anna visar sin skicklighet som författare genom att lägga ut ledtrådar genom hela boken, men när jag kommer till slutet så har jag misstänkt fel person i alla fall. Bra person- och miljöbeskrivningar gör att det är lätt att se handlingen framför sig. Jag gillar Annas nya karaktär, Kristoffer Bark och hoppas att jag får läsa mer om honom snart. En riktigt skicklig, välskriven och oförutsägbar deckare!

2019-09-23

Super👍👌

Sabina Alm

2019-09-21

Spännande

2019-09-16

Kristoffer Barks dotter försvann spårlöst från sin egen möhippa för fem år sen. Kristoffer har aldrig gett upp hoppet om henne och tillbringar åtskilliga timmar med att leta efter henne. I sitt jobb som kriminalinspektör får Kristoffer starta upp ett annat coldcase-fall som påminner om dotterns. När han börjar rota i det förflutna inser han att fallet har väldigt många likheter med dotterns försvinnande.
Det är roligt att läsa en bok som utspelar sig på hemmaplan och där jag känner igen alla platser som benämns i boken. Jag ser tydligt framför mig när Kristoffer går på stranden i Hampetorp och letar efter dottern Vera. All igenkänning bidrar till att jag snabbt kommer in i berättelsen och Kristoffers liv. Hans liv är tufft, humöret är explosivt och han har ständig jour gentemot ex-frun Ella som gått ner sig bland alkohol och starka smärtstillande mediciner. Författaren pytsar ut små ledtrådar genom hela berättelsen som får mig att fatta misstankar om några specifika karaktärer, men i sista stund ändras plötsligt hela spelplanen och vi bjuds på en riktigt oväntad vändning. Det är en bok som jag vill läsa ut fort för att få veta hur berättelsen slutar, samtidigt vill jag inte att den ska ta slut, för jag vill vara kvar i Kristoffers värld ett tag till. Jag har läst väldigt många böcker av författaren och gillar dem, men Dotter saknad är nog den jag gillat bäst av alla! Berättelsen är oförutsägbar, välskriven och spännande. Ruskigt bra tycker jag!