Dotter av Jord

Spänning, passion, våld och magi i 1600-talets Europa.Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Nattens mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örtahelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier. På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum. Dotter...

Så glad att jag fick tips om denna! Första boken har så mycket av det jag gillar: mysterier, kärlek, drama, djupa karaktärer, folklore och lätta övernaturliga inslag. Början på en storslagen kärlekssaga som jag längtar att läsa mer om!

Morgan Lundberg

2022-12-14

Ett sätt att berätta som man flyter in i texten.. Påminner om Marion Bradley Zimmers Avalons Dimmor i känslan man får. Roligt med en "Fantasy" som utspelas historiskt. Många historiska fakta blandas in och det märks att författaren har koll.

💜WoW detta är en Perfekt Bladvändare med Spänningen på Topp hela boken igenom
Av mig så får den
Full Pott
❤❤❤❤❤ av 5st💜

Anja Moberg

2021-12-03

Jag har läst Ann-Catrin Mattssons "Dotter av jord" med stor njutning.
Äskar upplägget där jag får följa huvudkaraktärerna i egna kapitel och deras utveckling som tjänar som en bra upptakt till allt spännande som komma skall. Välskriven och intressant historisk miljö insprängt med myter och sägner som förtrollar. Särskilt Muccio är en favorit som mentor till Roderic och jag hoppas att han får vara med länge i serien.
Den här episka berättelsen skulle kunna bli en härlig matinéfilm. En perfekt bok att krypa upp i soffhörnet med en kopp rykande te att sippa på. Nu behöver jag ha fortsättningen!

virresbokhylla

2021-12-02

Mitt intryck av boken var WOW vilket språk författaren använder, helt magisk text som får det låta poetiskt i mellan åt.
Boken är otroligt välskriven och detaljrik vilket medför att det känns som jag är där.
Ett beskrivande persongalleri som jag bara måste få läsa vidare om. Jag gillade boken mycket och ser fram emot fortsättningen.

Aurora Lundqvist

2021-12-02

Jättebra bok som jag rekommenderar alla att läsa!

En helt underbar bok. Ser framemot nästa del så otroligt mycket. Dotter av Jord är en bok som påminner mig om varför jag älskar att läsa. Redan vid första sidan var det som om någon vridit tillbaka klockan till när 9 åriga Ellen för första gången blivit kär i en bok. Nostalgin och glädjen jag kände i takt med att jag vända sida greppade tag om mitt hjärta och färgade hela min själ.

Ann-Catrin Mattsson är en fenomenal författare. Med ett otroligt finslipat språk har hon förmågan att väva samman de målande beskrivningar och de keltiska myterna med karaktärer så välbeskrivda att de känns som personer jag träffat i verkligheten, på ett sätt som nästan får mig att tvivla på att detta är en debut roman. Det kändes som om jag studerade bredvid Roderic under Muccios vakande och beskyddande ögon, eller stod med bredvid Ailea och Magy i köket omgiven av dofter av örter.

Tro mig. Om du gillar magi, mytologi, spänning, humor, målande språk, miljöbeskrivningar bortom denna värld och fantastisk karaktärer så är denna bok något dig.

blad.efter.blad

2021-10-14

En fantastisk bok med ett innehåll som trollbinder. Jag fångas av miljöbeskrivningar, kärlek, äventyr, livsöden och magi.
Boken ger mersmak och jag kan knappt vänta på uppföljare!

Jocelyn Gomez

2021-10-14

En välskriven och magisk bok som jag inte kunde sluta läsa! Man får lära känna karaktärerna och det är så detaljrikt att man kan nästan leva sig in i boken!
Har aldrig fastnat så mycket i en bok som i denna, kunde inte sluta läsa och VILLE inte sluta läsa! Väntar såklart med spänning på andra boken!!!
Tack till Ann-Catrin för att du gav oss en så fantastiskt och magisk berättelse! 💜

Lennart Nilsson

2021-09-13

Hej

En otroligt välskriven bladvändare som osar av kärlek i olika former. Det är svårt att inte älska alla karaktärer och miljöbeskrivningarna och man får verkligen lära känna karaktärerna på djupet vilket jag älskade. Författaren skriver med ett språk som trollbinder läsaren.

Rekommenderas varmt till alla som vill läsa en kärleksfull, vacker och magisk bok. Jag ser fram emot nästa bok!

Nathalie Persson

Bokrecension:
Året är 1649 och Ailea vet att hon inte är som alla andra barn. Hon bor med sin mor och far på Ireland, men rykten börjar cirkulera att Aileas mor är galen. Aileas far tar då ett stort beslut och flyttar familjen till Skottland. Tyvärr så är inte Skottland så säkert. Aileas framtid kommer att te sig mycket annorlunda än hon tidigare kunnat ana.
I en annan del av Europa befinner sig Roderic, en ung kille som göra allt för att genomföra sin militäriska utbildning. Roderic har ett hetsigt humör och lyckas hamna i en hel del trubbel. Tack vare sin mentor får Roderic följa med på uppdrag runt om i Europa.

Vad både Roderic och Ailea inte vet är att deras öden kommer att flätas samman.
Tveka inte öppna boken och följ med på denna magiska resa!

Jag är helt mållös. Läste ut denna underbara bok för lite sedan. Har funderat och funderat hur jag ska kunna recensera den rättvist.
Man blir tagen redan från de första sidorna och är sedan fastbunden fram till sista sidan. Man vill bara rycka fram nästa bok och fortsätta, men stopp. Vi som läst denna fantastiska bok väntar som på halster inför nästa.
Att som författare kunna trollbinda sina läsare är helt magiskt. Boken har verkligen ALLT!

Bok med magiskt innehåll ska ju självklart ha ett magiskt yttre. Denna bok är även vacker som dekoration i bokhyllan.
Helt underbar bok!

Li Nolin

2021-08-27

En välskriven fantasy som får dig att aldrig vilja släppa taget om boken. Och att det är en debut är ju helgalet! Gillar allt med denna bok. Omslaget, karaktärerna, miljöerna, faktan allt! Och längtar tills nästa bok kommer ut!

Rickard Dahlgren

2021-08-27

En riktigt imponerande och storslagen debutroman! Som läsare rycks jag med in i berättelsen och alla älskvärda karaktärer samt dem orättvisa som råder. Att det är en mansdominerad värld berättelsen kretsar kring är något som genomsyrar Dotter av Jord. Med starka kvinnor finns där krafter som är villiga att bryta mönstren. Redan från första sidan älskade jag vad jag skulle komma att läsa! Jag längtar redan till nästa del. Tack Ann-Catrin Mattsson för att du skrivit en sådan, ursäkta ordvalet, jäkla bra bok!

Klara Andersson

2021-08-04

Det här är en debutbok och tyvärr märks det alldeles för väl. Även om det finns intressanta segment så faller den här boken platt för mig eftersom världsbygget och dialogerna inte känns trovärdiga.
Jag såg så många bra recensioner om den och vanligtvis brukar den här genre fånga mig. Men jag fick kämpa mig igenom den här och kände att den var alldeles för lång och hade kunnat kortas ner lite.. Dialogerna hade oxå kunnat vara bättre uppbyggda.
I övrigt en helt ok bok.

Bokdaling

2021-05-31

Jag måste börja med utsidan av boken, den är ju så himla vacker! Helt klart den snyggaste boken i min bokhylla!

Många hyllningar och hejarop har passerat i instagramflödet över boken, vilket skjutsade upp mina egna förväntningar bra mycket mer än jag önskar i förtid av en bok, så med ett lite nervöst hjärta började jag läsa och BAM! Knock out! TKO och alla slå-undan-benen-fraser som finns! Även jag ställer mig, utan att tveka, till hyllningsskaran och fancluben.

Jag försökte läsa den så sakta jag bara kunde, för jag ville att den skulle räcka för alltid (vilket är svååårt) Jag kunde känna, lite i panik, hur bladen i min högra hand blev färre och färre, samtidigt ville jag ju veta mer, allt! NU!! Men den där känslan att boken började lida mot sitt slut, var en riktigt jobbig känsla med den här boken, för jag var inte redo för det!
Jag ville ju stanna kvar i världen hos Ailea och Roderic!

Så, här sitter jag nu med en bokbaksmälla för andra gången i mitt liv och undrar hur? HUR?? ska jag ta mig vidare från det här?
Hur ska jag kunna vänta tills nästa bok kommer ut? Kan jag på något sätt stjäla @anncatrinmattsson_author tankar och få veta allt jag vill veta innan dess?

Till dig som ännu inte läst boken, förlåt, men den är så jävla bra! Det går inte att dra ner på hyllningsorden, det går inte att dämpa förväntan ni känner. Ni är dömda att älska boken! Sorry!

Sarasbokhyllor

2021-05-23

Det är 1600-tal. Vi befinner oss i Bologna med den unge och temperamentsfulla Roderick när han påbörjar sin militärutbildning. Vi befinner oss även i Skottland, dit Ailea och hennes föräldrar flyttat från Irland. Ailea har en förmåga som andra saknar. Hon ser syner. Förutom föräldrar och syskon till våra huvudpersoner får vi lära känna karaktärer som Muccio, Rodericks mentor. Jag ser Mads Mikkelsen framför mig.... Magy och hennes barn spelar en viktig roll i Aileas liv.

Författaren har ett fantastiskt språk med miljöbeskrivningar som för mig till platserna som beskrivs. Jag är med på krigsplatsen, framför lägerelden, på ängen, i Magys kök och i Muccios armar.

En ljuvlig blandning av mystik, vänskap, stridskonst, sorg, längtan och spänning. En bladvändare som tar mig med på en fantastisk resa. Det är så härligt att få följa med karaktärerna under flera år och följa deras uppväxt och få se hur de utvecklas som individer.

Det är ingen hemlighet att jag är svag för böcker där vi får historien berättad utifrån flera personers perspektiv. Det är framför allt Roderick och Ailea som turas om att stå i fokus men vi lär även känna de andra. En otroligt välskriven bok!

På ett härligt sätt påminner detta mig om något jag sett eller läst men jag får inte fatt på vad. Det är inte handlingen utan bara känslan jag får när jag läser. Jag ser fram emot att följa dem vidare. Det finns flera karaktärer som jag är nyfiken på och som jag verkligen vill lära känna bättre. Det borde dock vara olagligt att låta en bok sluta på detta sätt.

Louize Rånnesten

2021-05-06

Helt otroligt bra bok. Har allt. Väntar otåligt på uppföljaren.

B.A

2021-05-05

Köpte ljudboken och den var SÅÅÅ bra. Beskrivningen av karaktärer, naturen och platser plus rösten som läser boken, I princip ALLT. Den boken kommer att sitta kvar i hjärtat för ett tag nu, lycka till med fortsättningen

Annah Bohman

2021-05-02

En välskriven berättelse som tar läsaren med till 1600-talets europa. Språket, detaljerna och de fantastiska karaktärerna gör att man förflyttas i tid och rum och blir en del av historien. Här finns också magi, romantik och känslan av att det här bara är början på ett episkt äventyr.

Följ med flickan Ailea från Irland som tycks ha speciella förmågor och pojken Roderic som börjar på krigsskola i Bologna. Genom berättelsen flätas deras öden samman. Men det är inte bara huvudkaraktärerna man lär känna. Här byggs en värld där många karaktärer får sin röst hörd.

En otroligt välskriven debut av författaren och jag ser fram emot att läsa kommande böcker. Om du inte redan har gjort det så läs och lär känna karaktärer som du garanterat kommer att älska! 🙏

Malin.mitt.i.boken

2021-04-29

En fantastisk historisk roman med en touch av fantasy och känsla av nordisk folktro. Den fångar läsaren direkt och får dig att vilja veta mer om hur sagan kring Roderic och Ailea kommer utveckla sig. En bok som kommer utmynna i en serie av böcker där vi får följa en episk kärlekshistoria, det är jag säker på!

Ann Eriksson

2021-04-29

En bok med mystik, kärlek,sorg även glädje!
Lite för mycket militär för mig!
Älskar verkligen Aiela!
Rekommenderar verkligen att läsa!
Du skriver fantastiskt lättläst!

Sofia Mickelsson

2021-04-29

Dotter av jord är en otroligt välskriven debut med inslag av allt det där jag som läsar önskar i en bok: mystik, magi, romantik, spänning, historia och djupa relationer.

Författaren beskriver miljön med en sådan inlevelse att det känns som att man sugs in i berättelsen och detaljnivån är otrolig. Kan inte ens föreställa mig antalet timmar författaren måste lagt på research. Fantastiskt bra jobbat!

Huvudkaraktärerna känna verkliga och man lever sig in i deras värld, i deras liv. Känner deras sorg, frustration, ilska, glädge och rädsla. Jag vill inte avslöja för mycket om handlingen, för det skulle förstöra upplevelsen för dig som läser, men vi kan säga så här...jag kommer att stå bland de första i kön för att köpa bok två så fort den kommer ut!

Missa inte den här boken säger jag bara!

Vilken fantastisk bok jag nu har läst ut. Vilket språk! Och så noggrant beskrivet av karaktärerna så det känns som att jag lever med i boken. Författaren har lyckats bra med att få se perspektivet från fler karaktärer än huvudkaraktärerna vilket jag gillar. För jag tycker att det gör hela berättelsen så levande.

Det var svårt att lägga undan boken. En riktig bladvändare. Spännande och magisk på samma gång. Jag hoppas det kommer en uppföljare för vill bara läsa mer och mer.

Omslaget är så fantastisk snyggt då jag tycker att grön och guld gifter sig så bra tillsammans.

Snezana Lindskog

2021-04-27

”Dotter av jord” var precis vad jag behövde, och tror att de flesta i denna märkliga nutid behöver. Ann-Catrin smyger in magi som stegvis ökar i lagom portioner. Jag anar kärleken som komma skall, också detta är förknippat med magi. Jag känner stämningen som om jag var en åskådare där jag kan se och höra karaktärerna som om de var högst verkliga. Jag smygkikar på Muccos kärleksscen med Elena och känner hur hängiven han är. Sättet att få fram hur relationen utvecklas mellan Mucco och Roderic är mästerligt. Vi får utvecklingen precis lagom utportionerad. Min närvaro är fullständig. Jag är där men inte kroppsligt.

Och flera gånger kommer jag på mig själv att jag skulle vilja ha en tidsmaskin för att jag vill vara där på plats, känna doften av skogen, se det vackert dukade bordet med den dekorativt skapade duvpuddingen hos överklassfamiljen. Jag vill röra vid stenens inristning runt Roderics hals och fläta Aileas hår med det ljusblåa hårbandet som mor hade köpt till henne.

Att ”se döden i vitögat” är en klyscha jag vill använda när jag vill lyfta Ann-Catrins förmåga att fängsla mig totalt i stunden av en nära strid. Bara ett citat av detta visar hur kraftfullt hon når mig:
”Alla tekniker och strategier skakas ur honom vid varje parering. Svett rinner ner i ögonen förblindar honom … Blodet stänker som ett kraftigt vårregn …”

Ann-Catrin lyckas beskriva en närkamp som värsta krigaren. Och att behålla tempot över två sidor där känslan av hotande död är överhängande är en stor konst. Fäktningsscener, kampanda och uthållighet på slagfältet är sådant som gång på gång bevisar hur mycket research det ligger bakom just detta område. Men även vad gäller livsvillkor och miljöer ligger det säkert massor med research. Jag skulle kunna fortsätta lyfta detta verk i oändlighet. Och en serie, absolut! Och vem vet det dröjer kanske inte alls länge.

Linda Andersson

2021-04-25

Jag har läst ”Dotter av jord” av Ann-Catrin Mattsson. Hyllningarna kring denna bok har förmodligen inte gått någon förbi och jag instämmer i dem. Detta är en ytterst välskriven historisk fantasy som bara blir bättre och bättre och slutar när det är som mest spännande! Nog för att jag gillar cliffhangerslut, men nu får jag ju vänta toklänge på svar!!
Boken har en fin mix av relationer - än så länge mest vänskap och familj - och en hårdare sida av krig och våld, samt det jag personligen dras mest till: gammaldags ”magikonst”, varseblivning och krafter som ännu är i sin linda. Det ska bli så spännande att se vart denna historia ska leda och hur allt ska knytas samman.
Rekommenderas varmt!

Kristoffer Eriksson

2021-04-22

Det här är en typ av bok som jag vanligtvis inte konsumerar, men efter det här förändras kanske mina läsvanor framöver. Ni vet böcker som man sugs in i och som är helt omöjliga att lägga ifrån sig? Dotter av jord är en sådan bok. Mattssons debut är extremt välskriven, både vad gäller gestaltning (känslor, miljö m.m), driv och karaktärsutveckling. Som läsare ser man allt framför sig, lär känna karaktärerna på djupet (och inte bara Roderic och Ailea) och bryr sig om dem som om deras livsöden är viktigare än ens eget.

Under läsningen har halsen klumpat ihop sig, läpparna spruckit upp i leenden, pulsen skenat, hjärtat svävat och magen blivit till en strömvirvel. Finns det något bättre betyg än att det skrivna ordet framkallar fysiska reaktioner? För mig gör det åtminstone inte det. Som författare vet jag vilket enormt jobb som krävs gällande research, men Mattsson har tagit research till en helt ny, och för oss vanliga dödliga omöjlig, nivå. Det är nog det som jag är allra mest imponerad av och om jag någonsin får chansen att träffa dig lovar jag att buga, falla på knä och visa vördnad för dig: researcherns obestridliga drottning.

Jag vill avsluta recensionen med tankarna som svärmade runt som getingar i huvudet efter att jag läst sista sidan: ”NEJ? SLUT? NU? HUR FAN KAN DU SLÄPPA DET HÄR UTAN ATT HA UPPFÖLJAREN KLAR? GE MIG MER - NU! JAG MÅSTE FÅ REDA PÅ VAD SOM HÄNDER FATTAR DU VÄL? JAG HATAR DIG! JAG ÄLSKAR DIG!”

Rebecca Sernfalk

2021-04-18

Nej men alltså, så välskriven bok! Man lär känna karaktärerna som om att man kände dom, man bjuds in i deras värld, man är en med dom. Man är med på slagfältet med Muccio, i sänghalmen med Elena också😉, man känner Roderics frustration och ilska när han blir hånad och förlöjligad, och man känner Aileas sorg. Jag har gråtit, jag har blivit frustrerad (slutet, jo man tackar för den cliffhangern), jag har kommit på mig själv sitta och le, ja man kan nog säga att boken har fått fram alla känslor.
Men man vill ju bara ha mer!
Det känns som om att när boken slutade så var man egentligen bara i mitten av boken, det var flera gånger som jag var tvungen att hålla fram boken och titta om det verkligen var sant att jag närmade mig slutet. Och det var för att jag inte ville att det skulle ta slut, jag ville att historien skulle fortsätta.
Borde egentligen olagligt att ens få ge ut en sån här bok utan att Nr två redan är klar.

Isabelle Hansson

2021-04-16

Jag sögs in i och totalt slukade den här boken. Karaktärerna, miljön, mystiken, de historiska beskrivningarna, magin. Är fascinerad över hur fängslande boken upplevs redan från start. I varje kapitel följer man en av karaktärerna vilket är ett upplägg jag tycker om, det blir tempo men inte hetsigt. Älskar att kapitlen är lagom korta, likväl innehållsrika och skapar hela tiden ett nytt djup och nytt intresse att läsa vidare. Ledtrådar fylls på. Under läsningen hungrar jag att veta mer, mer, mer - om personerna, miljön, situationerna. Längtar efter svar på alla frågor, jag vill så gärna veta hur det går. Boken bygger upp spänningen totalt och upplösningen i boken är otroligt nervkittlande! Jag kommer på mig själv med att nästintill skutta upp och ned under kapitlena i slutet, och när boken är över tänker jag "neeej, redan?!". Jag är minst sagt väldigt nyfiken på fortsättningen!

Om jag skulle välja vad som var absolut bäst med boken skulle jag säga att bokens styrka ligger i relationerna. Inte bara att författaren bygger upp och stärker ett band mellan två personer som aldrig tidigare har mötts, utan även relationerna till andra karaktärerna såsom Roderics relation till sin mentor Muccio eller Aileas relation till sin pappa eller till Magy. Så himla fina gestaltningar, och det känns verkligen som att man lär känna karaktärerna.

Jag sållar mig till hyllningskören gällande Dotter av jord, det går inte att göra annat! Det är är inte någon vanlig bok, det här är något utöver det vanliga. Blown away över att det här är författarens debutbok, oerhört imponerande! Tack för det här verket Ann-Catrin Mattsson, det var en fröjd att läsa och jag ser fram emot att läsa ännu mer av dig.

Maria Lassila

2021-04-16

Det här är på riktigt bland det bästa jag läst! Så underbart att få bege sig till en helt annan värld. Både historiskt då det handlar om 1600-talet men också att få uppleva magin som denna fantasy bok levererar. Jag får inte nog, längtar innerligt till bok två!

Maria Lassila

Kristina Dowling

2021-04-14

Helt otroligt att den här boken är författarens debut! Det var som att krypa upp i favoritfåtöljen med en kopp te hela boken igenom. Jag avgudar hennes trolska och poetiska sätt att skriva, karaktärerna (förstår nu varför alla är besatta av Muccio! 😈), miljöbeskrivningarna som får mig att förflyttas i tid och rum. Jag ser Skottlands vilda natur, Roms myllrande gator och adelns överdådiga palats. Tack för denna upplevelse och ser med spänning fram emot nästa del.

Ina

2021-04-13

Dotter av jord är en fantastisk bok, det är svårt att greppa att det är en debut!
Språket är ljuvligt, jag tror Ann-Catrin Mattsson är en av de där författarna som skulle kunna skiva vad som helst och det skulle bli jättebra bara på grund av språket.
Jag sugs in i berättelsen och häpnar. Häpnar över mängden research som helt uppenbart ligger bakom berättandet. Häpnar över miljöbeskrivningar som får mig att befinna mig där. Häpnar över karaktärer som engagerar mig.
Persongalleriet är toppen, jag tycker om att följa allihop och väntar otåligt på att deras olika historier ska knytas ihop.
Att läsa den här boken är som att läsa solsken. Även om orden på sidorna berättade om ruskväder, stormar och krig så läste jag solsken. Det kan inte vara annat än läsmagi!
Den stora frågan nu är: hur fanken ska jag orka vänta på uppföljaren?!

Jeanette Thomsen

2021-04-13

- Blev så glad att man ska få ta del av dessa karaktärer i flera böcker framöver och jag kommer inte vilja missa en enda 😃
Alltså har lite svårt och förstå att detta är hennes debut, för den inlevelse och all den här detaljrika skrivandet är otrolig. Man försvinner lätt in i det som sker och man får en tydlig bild av miljöerna. Jag fann ganska snart min favorit - Ailea 😁
Blev en härlig smakprov för och lära känna karaktärerna och är desto mer förväntansfull på fortsättningen. Älskar maten dessutom ☺️
Första gången någon kan få mjölk och smör att låta gott, för jag äter varken smör eller dricker ren mjölk 😂
Kan varmt rekommendera Dotter Av Jord 💕

Asrar Chaara

2021-04-09

Men herregud, jag gick och väntade på den här boken i mååååånader och läste ut den på en dag!

Det enda dåliga med den här boken var att DEN TOG SLUT FÖR SNABBT - JAG VILL HA MEEER. Jag kunde verkligen inte sätta ner den! Ann-Catrin har skapat en magisk värld med superintressanta karaktärer man bara vill veta mer om. Mysterierna som introduceras i boken gnager i mig, och kommer absolut förbeställa bok 2 FÖR JAG VILL VETA.

Boken är verkligen välskriven, man hänger enkelt med i vad som händer och ser verkligen allting framför sig. Man kan inte tro att författaren är debutant, då hon kombinerar bra dialog mellan karaktärer, beskrivningar av omgivningen samt karaktärerna och deras utseenden och manér på ett fantastiskt sätt.
Karaktärerna är fantastiska och mångsidiga, och bokens kapitel hoppar mellan olika karaktärers synvinkel så vi får lära känna samtliga otroligt väl.

Jag har verkligen bara positiva saker att säga om den här boken, tveka inte - LÄS DEN!

Sofia Leo

2021-04-07

Wow, vilken debutroman! Jag tycker väldigt mycket om karaktärerna och fastnade direkt för både Ailea och Roderic. De utvecklas mycket under boken och det ska bli spännande att följa dem i kommande böcker. Jag tycker också om att berättarperspektivet växlar, oftast följer vi Roderic eller Ailea, men ibland även personer i deras närhet. Det ger en större förståelse för vad som händer. Det är spännande att läsa om Europa under 1600-talet. Det är en orolig tid och magin och det övernaturliga som sker passar perfekt i berättelsen. Boken är första delen i serien och jag ser mycket fram emot att läsa fortsättningen!

Jag har njutit av varenda sida i Dotter av jord. Karaktärerna är underbara. Sinnesstämningar och känsloyttringar hos karaktärerna beskrivs så bra att de är väldigt lätta att ta till hjärtat. Här finns många fina relationer, den mellan Roderic och Muccio, Ailea och hennes far och senare mellan Ailea och Magy. Det är fint att följa Roderic och Ailea från barnsben och se de ta sig an sina förutbestämda öden. Trots att de inte fysiskt är nära varandra flätas deras liv ihop. Jag tror dock att det här bara är en föraning av vad som komma skall. Boken kändes som en förrätt, som triggar igång begäret efter mer att sätta tänderna i. En historisk roman med spännande historisk fakta blandat med magi, profetior, öden och relationer. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa fortsättningen.

Stina Rundqvist

2021-03-23

Det första som slog mig med denna bok är omslaget. Blev mycket glad när jag insåg att innehållet var lika vackert som omslaget. Boken följer huvudkaraktärerna i korta kapitel i snabb takt utan att stressa. Den är skriven med omsorg och genomtänkta detaljer, inte en tråkig sida. Den har allt man kan vilja ha i en bok, spänning, kärlek, sorg och Muccio. En mycket intressant historia som är komplicerad men ändå lätt att ta till sig. Karaktärerna är farcinerande och gillade interaktionerna mellan dem. Den enda nackdelen med boken är att den tog slut och att jag nu måste vänta på en uppföljare. Rekomenderar starkt!

Emma Olsson Grahn

2021-03-23

Det är mitten av 1600-talet och i ett oroligt Europa blandas politiska spel och krigsföring med tusenåriga mysterier och magi.
I boken får vi lära känna Ailea och Roderic som trots att de levt omedvetna om varandra, i olika delar av Europa, är deras öden sammanflätade.
Mattson har gjort ett sådant otroligt imponerande arbete i hennes beskrivningar av 1600-talet och alla dess karaktärer och händelseförlopp. Hon ger oss all fakta från omvärlden och samtidigt skapar känslan av en väldigt personlig berättelse. Där trots att det är gränsöverskridande händelser som berör många människor är det de djupa personporträtten med tankarna och känslorna hos den unga Roderic och hans mentor Muccio som sätter sig djupast hos mig som läsare.
På ett sätt är det inte en ren fantasyroman utan mer en historisk roman med influenser av magi och mytologi och det får den att kännas så väldigt verklig och spännande.
Jag är så otroligt imponerad av denna författare och hennes debutverk. Jag vill bara fortsätta läsa mer.

Bokdaling

2021-03-22

Jag ville ju stanna kvar i världen hos Ailea och Roderic!

Hur ska jag kunna vänta tills nästa bok kommer ut? Kan jag på något sätt stjäla Ann-Catrins tankar och få veta allt jag vill veta innan dess?

Louize Rånnesten

2021-03-22

Fastnade totalt i denna bok och ville inte den skulle ta slut. Författaren har en fantastisk förmåga att få läsaren att vara med i berättelsen. Känns som om man står osynlig bredvid Ailea och Roderic. Som läsare får man både kärlek, våld, intriger, fantastiska relationer och underbara karaktärer man inte vill sluta läsa om. Väntar med spänning på uppföljarna!

Bokugglor

2021-03-18

Dotter av jord är författarens debut, och jag måste säga wow vilken debut! Omslaget är dessutom helt fantastiskt och matchade det insidan? Om den gjorde!

Jag vet knappt vad jag ska skriva, men jag älskade den här boken så mycket och sedan jag läste ut den har den vuxit och jag har inte kunnat sluta tänka på den. Den gjorde alltså ett väldigt starkt intryck!
Jag fastnade på en gång för det fina och riktigt målande språket som gjorde att jag inte kunde sluta läsa. Jag läste faktiskt ut boken på en dag, så otroligt fängslande var den!
Handlingen bjöd på spänning och magi och det var hel del oväntade vändningar. Karaktäerna fångade mitt hjärta och jag tyckte så mycket om Ailea och Roderic,både tillsammans och varfö

Dotter av jord bjöd på en riktig magisk läsning och jag säger bara, läs den och låt dig svepas bort! Rekommenderas varmt!

Christina Öhman

2021-03-16

Ann-Catrin har verkligen skapat en liten pärla, full av intressanta historiska inslag, vackra meningar och mångfacetterade karaktärer.

Det är underbart med en bok som låter alla möjliga relationer växa fram och fördjupas. Inte bara de romantiska, utan också de familjära och vänskapliga relationerna. Och relationer som grundar sig i respekt men bygger något mer, något obrytbart. Det finns särskilt en som värmer mitt hjärta lite extra.

Jag kommer inte alltid överens med användandet av kommatecken i texten men jag älskar Ann-Catrins sätt att uttrycka sig. Varje sida är en njutning att läsa och hon målar upp scener med hjälp av alla sinnens intryck.

Boken har en uppbyggnad som om den är betydligt längre än vad den är, vilket den gärna hade fått vara. När jag kommer till slutet är jag inte redo att lägga den ifrån mig och lämna Ailea.
Det är en wow-upplevelse och lite otillfredsställande på samma gång.
Jag vill redan nu beställa en re-release där framtida delar packas ihop i En tegelsten.

Hannah Johansson

2021-03-16

Den här boken är ett måste för alla som tycker om att läsa om historia, spänning, äventyr och magiska element!
Språket är fenomenalt och Ann-Catrin tar oss med på ett pulshöjande äventyr som är omöjligt att lägga ifrån sig. Karaktärerna är spännande att följa och känns genomtänkta liksom alla de historiska beskrivningarna. Relationerna som finns mellan karaktärerna i boken dominerar känslorna som pendlar mellan förtjusning och förtvivlan. De vackra miljöbeskrivningarna får en att känna sig som en del av historien. Jag kan inte förstå att det här är en debut och längtar redan efter nästa bok!

2021-03-14

Otroligt välskrivna karaktärer. Inte bara huvudpersonerna utan de alla är fantastiska. En bok som jag är glad att jag tog med tid att läsa! Längtar redan efter andra delen!

2021-03-14

Magi, vänska, humor, spänning och kärlek, kan det bli bättre? Nej det kan det inte. En välskriven roman där författaren skriver på ett målande sätt, det känns som man befinner sig där mitt i bland karaktärerna. Läs, läs, läs!

Sofia Mattsson

2021-03-14

Dotter av Jord är en sådan där bok som man bokstavligen talat inte kan lägga ifrån sig när man väl börjat läsa. Författarens språk fängslar dig från första stund. Hennes språk är genuint, genomtänkt och orehört beskrivande. Dotter av Jord har en karaktär för alla, den är så mycket mer än en kärleksroman och det är svårt att inte tycka om alla hennes karaktärer i boken. Jag väntar med spänning på uppföljaren!

Victoria Hellberg

2021-03-14

Ni vet när man bygger upp förväntningarna om en bok så högt innan man ens läst den att de är omöjliga att uppnå? När man förstör för sig själv innan boken ens fått en ärlig chans att visa vad den går för.
Den här är undantaget för regeln! ☆

Så mycket som jag läst om den innan, skrivit med författaren och verkligen taggat ihjäl mig inför att få hem den och varit otroligt rädd för att ha förstört den helt med all hype. Men icke. Den här går inte att förstöra oavsett hur mycket jag skulle försöka.
Den är helt enkelt enastående!

Oavsett vad Ann-Catrin skriver, om det så handlar om en dialog, vackra miljöbeskrivningar eller ett blodbad så är meningarna starka och inte ett ord är överflödigt. Kapitlen flyter på i ett rasande tempo och det är svårt att sluta läsa, att sluta läsa är som att slitas ur en dröm. Som läsare blir jag så pass engagerad att jag blir en del av berättelsen. Och vilken berättelse det är! En historisk roman med en gnutta mystik(anar att det kommer bli mer), vi har kungliga namn, städer och länder som vi känner till. Men vi har även krafter utöver det vanliga, hemliga sällskap och världar som angränsar till denna.

En av huvudkaraktärerna, Ailea, ger mig Ronja Rövardotter vibbar; något som inte lindras av hennes mammas vargavisa. Hon sticker ut, står för den hon är och i mitt huvud är hon en mer välvårdad och fagrare version av Astrids Ronja. Ska bli spännande att se henne växa upp ännu mer i kommande böcker.

Helt klart en bok i min smak, den har allt jag älskar i en och samma upplevelse! Sverige har äntligen fått sig en egen genreöverskridande författare likt Diana Gabaldon!

Lisa Jacobsen

2021-03-14

Här kommer min recension av en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst. Dotter av Jord tillhör inte alls den genre jag vanligtvis läser. Men berättelsen fångade mig otroligt snabbt. Allt beskrivs så levande och målande, det är som se en film framför sig. Jag kunde verkligen inte sluta läsa!
Boken är otroligt välskriven. Alla sägner och myter för boken till en helt annan nivå. Dotter av jord är helt unikt och annorlunda mot allt jag läst tidigare. Jag älskade verkligen karaktärerna. Muccio, Roderic och Ailea. Roderic för hans iver att bevisa vad han kan. Muccio för hans hjärtliga stränghet och hur han lugnt låter Roderic få lite smällar av konsekvenserna för hans agerande. Ailea för att hon känns som att hon vägrar ta skit och har skinn på näsan. Alltså, det är så galet bra! En av de absolut bästa böcker jag någonsin läst! Se till att ha tid när du plockar upp den, för du kommer inte kunna lägga den ifrån dig. Jag säger bara, läs den!!!