Dotter av jord

?Outlander har blivit utkonkurrerad.? - Hannah Johansson, bokbloggare?En pulshöjande saga, full med spänning, och en kärlekshistoria som kommer sätta Romeo & Julia på avbytarbänken."- Diana Larsdotter Axtelius, bokrecensentSpänning, passion, våld och magi i 1600-talets Europa. Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Nattens mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örtahelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier.På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan...

Jag sögs in i och totalt slukade den här boken. Karaktärerna, miljön, mystiken, de historiska beskrivningarna, magin. Är fascinerad över hur fängslande boken upplevs redan från start. I varje kapitel följer man en av karaktärerna vilket är ett upplägg jag tycker om, det blir tempo men inte hetsigt. Älskar att kapitlen är lagom korta, likväl innehållsrika och skapar hela tiden ett nytt djup och nytt intresse att läsa vidare. Ledtrådar fylls på. Under läsningen hungrar jag att veta mer, mer, mer - om personerna, miljön, situationerna. Längtar efter svar på alla frågor, jag vill så gärna veta hur det går. Boken bygger upp spänningen totalt och upplösningen i boken är otroligt nervkittlande! Jag kommer på mig själv med att nästintill skutta upp och ned under kapitlena i slutet, och när boken är över tänker jag "neeej, redan?!". Jag är minst sagt väldigt nyfiken på fortsättningen!

Om jag skulle välja vad som var absolut bäst med boken skulle jag säga att bokens styrka ligger i relationerna. Inte bara att författaren bygger upp och stärker ett band mellan två personer som aldrig tidigare har mötts, utan även relationerna till andra karaktärerna såsom Roderics relation till sin mentor Muccio eller Aileas relation till sin pappa eller till Magy. Så himla fina gestaltningar, och det känns verkligen som att man lär känna karaktärerna.

Jag sållar mig till hyllningskören gällande Dotter av jord, det går inte att göra annat! Det är är inte någon vanlig bok, det här är något utöver det vanliga. Blown away över att det här är författarens debutbok, oerhört imponerande! Tack för det här verket Ann-Catrin Mattsson, det var en fröjd att läsa och jag ser fram emot att läsa ännu mer av dig.

Det här är på riktigt bland det bästa jag läst! Så underbart att få bege sig till en helt annan värld. Både historiskt då det handlar om 1600-talet men också att få uppleva magin som denna fantasy bok levererar. Jag får inte nog, längtar innerligt till bok två!

Helt otroligt att den här boken är författarens debut! Det var som att krypa upp i favoritfåtöljen med en kopp te hela boken igenom. Jag avgudar hennes trolska och poetiska sätt att skriva, karaktärerna (förstår nu varför alla är besatta av Muccio! 😈), miljöbeskrivningarna som får mig att förflyttas i tid och rum. Jag ser Skottlands vilda natur, Roms myllrande gator och adelns överdådiga palats. Tack för denna upplevelse och ser med spänning fram emot nästa del.

Ina

2d

Dotter av jord är en fantastisk bok, det är svårt att greppa att det är en debut!
Språket är ljuvligt, jag tror Ann-Catrin Mattsson är en av de där författarna som skulle kunna skiva vad som helst och det skulle bli jättebra bara på grund av språket.
Jag sugs in i berättelsen och häpnar. Häpnar över mängden research som helt uppenbart ligger bakom berättandet. Häpnar över miljöbeskrivningar som får mig att befinna mig där. Häpnar över karaktärer som engagerar mig.
Persongalleriet är toppen, jag tycker om att följa allihop och väntar otåligt på att deras olika historier ska knytas ihop.
Att läsa den här boken är som att läsa solsken. Även om orden på sidorna berättade om ruskväder, stormar och krig så läste jag solsken. Det kan inte vara annat än läsmagi!
Den stora frågan nu är: hur fanken ska jag orka vänta på uppföljaren?!

- Blev så glad att man ska få ta del av dessa karaktärer i flera böcker framöver och jag kommer inte vilja missa en enda 😃
Alltså har lite svårt och förstå att detta är hennes debut, för den inlevelse och all den här detaljrika skrivandet är otrolig. Man försvinner lätt in i det som sker och man får en tydlig bild av miljöerna. Jag fann ganska snart min favorit - Ailea 😁
Blev en härlig smakprov för och lära känna karaktärerna och är desto mer förväntansfull på fortsättningen. Älskar maten dessutom ☺️
Första gången någon kan få mjölk och smör att låta gott, för jag äter varken smör eller dricker ren mjölk 😂
Kan varmt rekommendera Dotter Av Jord 💕

Men herregud, jag gick och väntade på den här boken i mååååånader och läste ut den på en dag!

Det enda dåliga med den här boken var att DEN TOG SLUT FÖR SNABBT - JAG VILL HA MEEER. Jag kunde verkligen inte sätta ner den! Ann-Catrin har skapat en magisk värld med superintressanta karaktärer man bara vill veta mer om. Mysterierna som introduceras i boken gnager i mig, och kommer absolut förbeställa bok 2 FÖR JAG VILL VETA.

Boken är verkligen välskriven, man hänger enkelt med i vad som händer och ser verkligen allting framför sig. Man kan inte tro att författaren är debutant, då hon kombinerar bra dialog mellan karaktärer, beskrivningar av omgivningen samt karaktärerna och deras utseenden och manér på ett fantastiskt sätt.
Karaktärerna är fantastiska och mångsidiga, och bokens kapitel hoppar mellan olika karaktärers synvinkel så vi får lära känna samtliga otroligt väl.

Jag har verkligen bara positiva saker att säga om den här boken, tveka inte - LÄS DEN!

Wow, vilken debutroman! Jag tycker väldigt mycket om karaktärerna och fastnade direkt för både Ailea och Roderic. De utvecklas mycket under boken och det ska bli spännande att följa dem i kommande böcker. Jag tycker också om att berättarperspektivet växlar, oftast följer vi Roderic eller Ailea, men ibland även personer i deras närhet. Det ger en större förståelse för vad som händer. Det är spännande att läsa om Europa under 1600-talet. Det är en orolig tid och magin och det övernaturliga som sker passar perfekt i berättelsen. Boken är första delen i serien och jag ser mycket fram emot att läsa fortsättningen!

Jag har njutit av varenda sida i Dotter av jord. Karaktärerna är underbara. Sinnesstämningar och känsloyttringar hos karaktärerna beskrivs så bra att de är väldigt lätta att ta till hjärtat. Här finns många fina relationer, den mellan Roderic och Muccio, Ailea och hennes far och senare mellan Ailea och Magy. Det är fint att följa Roderic och Ailea från barnsben och se de ta sig an sina förutbestämda öden. Trots att de inte fysiskt är nära varandra flätas deras liv ihop. Jag tror dock att det här bara är en föraning av vad som komma skall. Boken kändes som en förrätt, som triggar igång begäret efter mer att sätta tänderna i. En historisk roman med spännande historisk fakta blandat med magi, profetior, öden och relationer. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa fortsättningen.

Det första som slog mig med denna bok är omslaget. Blev mycket glad när jag insåg att innehållet var lika vackert som omslaget. Boken följer huvudkaraktärerna i korta kapitel i snabb takt utan att stressa. Den är skriven med omsorg och genomtänkta detaljer, inte en tråkig sida. Den har allt man kan vilja ha i en bok, spänning, kärlek, sorg och Muccio. En mycket intressant historia som är komplicerad men ändå lätt att ta till sig. Karaktärerna är farcinerande och gillade interaktionerna mellan dem. Den enda nackdelen med boken är att den tog slut och att jag nu måste vänta på en uppföljare. Rekomenderar starkt!

Det är mitten av 1600-talet och i ett oroligt Europa blandas politiska spel och krigsföring med tusenåriga mysterier och magi.
I boken får vi lära känna Ailea och Roderic som trots att de levt omedvetna om varandra, i olika delar av Europa, är deras öden sammanflätade.
Mattson har gjort ett sådant otroligt imponerande arbete i hennes beskrivningar av 1600-talet och alla dess karaktärer och händelseförlopp. Hon ger oss all fakta från omvärlden och samtidigt skapar känslan av en väldigt personlig berättelse. Där trots att det är gränsöverskridande händelser som berör många människor är det de djupa personporträtten med tankarna och känslorna hos den unga Roderic och hans mentor Muccio som sätter sig djupast hos mig som läsare.
På ett sätt är det inte en ren fantasyroman utan mer en historisk roman med influenser av magi och mytologi och det får den att kännas så väldigt verklig och spännande.
Jag är så otroligt imponerad av denna författare och hennes debutverk. Jag vill bara fortsätta läsa mer.

Jag måste börja med utsidan av boken, den är ju så himla vacker! Helt klart den snyggaste boken i min bokhylla!

Många hyllningar och hejarop har passerat i instagramflödet över boken, vilket skjutsade upp mina egna förväntningar bra mycket mer än jag önskar i förtid av en bok, så med ett lite nervöst hjärta började jag läsa och BAM! Knock out! TKO och alla slå-undan-benen-fraser som finns! Även jag ställer mig, utan att tveka, till hyllningsskaran och fancluben.

Jag försökte läsa den så sakta jag bara kunde, för jag ville att den skulle räcka för alltid (vilket är svååårt) Jag kunde känna, lite i panik, hur bladen i min högra hand blev färre och färre, samtidigt ville jag ju veta mer, allt! NU!! Men den där känslan att boken började lida mot sitt slut, var en riktigt jobbig känsla med den här boken, för jag var inte redo för det!
Jag ville ju stanna kvar i världen hos Ailea och Roderic!

Så, här sitter jag nu med en bokbaksmälla för andra gången i mitt liv och undrar hur? HUR?? ska jag ta mig vidare från det här?
Hur ska jag kunna vänta tills nästa bok kommer ut? Kan jag på något sätt stjäla Ann-Catrins tankar och få veta allt jag vill veta innan dess?

Till dig som ännu inte läst boken, förlåt, men den är så jävla bra! Det går inte att dra ner på hyllningsorden, det går inte att dämpa förväntan ni känner. Ni är dömda att älska boken! Sorry!

Fastnade totalt i denna bok och ville inte den skulle ta slut. Författaren har en fantastisk förmåga att få läsaren att vara med i berättelsen. Känns som om man står osynlig bredvid Ailea och Roderic. Som läsare får man både kärlek, våld, intriger, fantastiska relationer och underbara karaktärer man inte vill sluta läsa om. Väntar med spänning på uppföljarna!

Dotter av jord är författarens debut, och jag måste säga wow vilken debut! Omslaget är dessutom helt fantastiskt och matchade det insidan? Om den gjorde!

Jag vet knappt vad jag ska skriva, men jag älskade den här boken så mycket och sedan jag läste ut den har den vuxit och jag har inte kunnat sluta tänka på den. Den gjorde alltså ett väldigt starkt intryck!
Jag fastnade på en gång för det fina och riktigt målande språket som gjorde att jag inte kunde sluta läsa. Jag läste faktiskt ut boken på en dag, så otroligt fängslande var den!
Handlingen bjöd på spänning och magi och det var hel del oväntade vändningar. Karaktäerna fångade mitt hjärta och jag tyckte så mycket om Ailea och Roderic,både tillsammans och varfö

Dotter av jord bjöd på en riktig magisk läsning och jag säger bara, läs den och låt dig svepas bort! Rekommenderas varmt!

Ann-Catrin har verkligen skapat en liten pärla, full av intressanta historiska inslag, vackra meningar och mångfacetterade karaktärer.

Det är underbart med en bok som låter alla möjliga relationer växa fram och fördjupas. Inte bara de romantiska, utan också de familjära och vänskapliga relationerna. Och relationer som grundar sig i respekt men bygger något mer, något obrytbart. Det finns särskilt en som värmer mitt hjärta lite extra.

Jag kommer inte alltid överens med användandet av kommatecken i texten men jag älskar Ann-Catrins sätt att uttrycka sig. Varje sida är en njutning att läsa och hon målar upp scener med hjälp av alla sinnens intryck.

Boken har en uppbyggnad som om den är betydligt längre än vad den är, vilket den gärna hade fått vara. När jag kommer till slutet är jag inte redo att lägga den ifrån mig och lämna Ailea.
Det är en wow-upplevelse och lite otillfredsställande på samma gång.
Jag vill redan nu beställa en re-release där framtida delar packas ihop i En tegelsten.

Den här boken är ett måste för alla som tycker om att läsa om historia, spänning, äventyr och magiska element!
Språket är fenomenalt och Ann-Catrin tar oss med på ett pulshöjande äventyr som är omöjligt att lägga ifrån sig. Karaktärerna är spännande att följa och känns genomtänkta liksom alla de historiska beskrivningarna. Relationerna som finns mellan karaktärerna i boken dominerar känslorna som pendlar mellan förtjusning och förtvivlan. De vackra miljöbeskrivningarna får en att känna sig som en del av historien. Jag kan inte förstå att det här är en debut och längtar redan efter nästa bok!

Otroligt välskrivna karaktärer. Inte bara huvudpersonerna utan de alla är fantastiska. En bok som jag är glad att jag tog med tid att läsa! Längtar redan efter andra delen!

Magi, vänska, humor, spänning och kärlek, kan det bli bättre? Nej det kan det inte. En välskriven roman där författaren skriver på ett målande sätt, det känns som man befinner sig där mitt i bland karaktärerna. Läs, läs, läs!

Dotter av Jord är en sådan där bok som man bokstavligen talat inte kan lägga ifrån sig när man väl börjat läsa. Författarens språk fängslar dig från första stund. Hennes språk är genuint, genomtänkt och orehört beskrivande. Dotter av Jord har en karaktär för alla, den är så mycket mer än en kärleksroman och det är svårt att inte tycka om alla hennes karaktärer i boken. Jag väntar med spänning på uppföljaren!

Ni vet när man bygger upp förväntningarna om en bok så högt innan man ens läst den att de är omöjliga att uppnå? När man förstör för sig själv innan boken ens fått en ärlig chans att visa vad den går för.
Den här är undantaget för regeln! ☆

Så mycket som jag läst om den innan, skrivit med författaren och verkligen taggat ihjäl mig inför att få hem den och varit otroligt rädd för att ha förstört den helt med all hype. Men icke. Den här går inte att förstöra oavsett hur mycket jag skulle försöka.
Den är helt enkelt enastående!

Oavsett vad Ann-Catrin skriver, om det så handlar om en dialog, vackra miljöbeskrivningar eller ett blodbad så är meningarna starka och inte ett ord är överflödigt. Kapitlen flyter på i ett rasande tempo och det är svårt att sluta läsa, att sluta läsa är som att slitas ur en dröm. Som läsare blir jag så pass engagerad att jag blir en del av berättelsen. Och vilken berättelse det är! En historisk roman med en gnutta mystik(anar att det kommer bli mer), vi har kungliga namn, städer och länder som vi känner till. Men vi har även krafter utöver det vanliga, hemliga sällskap och världar som angränsar till denna.

En av huvudkaraktärerna, Ailea, ger mig Ronja Rövardotter vibbar; något som inte lindras av hennes mammas vargavisa. Hon sticker ut, står för den hon är och i mitt huvud är hon en mer välvårdad och fagrare version av Astrids Ronja. Ska bli spännande att se henne växa upp ännu mer i kommande böcker.

Helt klart en bok i min smak, den har allt jag älskar i en och samma upplevelse! Sverige har äntligen fått sig en egen genreöverskridande författare likt Diana Gabaldon!

Här kommer min recension av en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst. Dotter av Jord tillhör inte alls den genre jag vanligtvis läser. Men berättelsen fångade mig otroligt snabbt. Allt beskrivs så levande och målande, det är som se en film framför sig. Jag kunde verkligen inte sluta läsa!
Boken är otroligt välskriven. Alla sägner och myter för boken till en helt annan nivå. Dotter av jord är helt unikt och annorlunda mot allt jag läst tidigare. Jag älskade verkligen karaktärerna. Muccio, Roderic och Ailea. Roderic för hans iver att bevisa vad han kan. Muccio för hans hjärtliga stränghet och hur han lugnt låter Roderic få lite smällar av konsekvenserna för hans agerande. Ailea för att hon känns som att hon vägrar ta skit och har skinn på näsan. Alltså, det är så galet bra! En av de absolut bästa böcker jag någonsin läst! Se till att ha tid när du plockar upp den, för du kommer inte kunna lägga den ifrån dig. Jag säger bara, läs den!!!

Redan från första kapitlet var jag fast. Detta är precis min typ av bok. Det som överraskade mig mest var alla inflikar med gamla keltiska myter och sägner om kungar, älvor och gudar. I de flesta böcker brukar det alltid finnas några karaktärer som är mer eller mindre intressanta. Men inte här. Alla karaktärer är fascinerande och levande.

Jag kunde verkligen inte sluta läsa. Mina känslor åkte berg och dalbana. Jag skrattade. Grät. Blev på flera ställen verkligen berörd eller arg när huvudpersonerna blev orättvist behandlade. Först växlar handlingen mellan karaktärerna innan det snyggt flätas samman. Det nervpirrande slutet bäddar för en uppföljare.

Jag kom på mig själv med att gång på gång jämföra Ann-Catrin med riktigt stora och etablerande författare. Kan inte förstå att detta är debutroman! Nu känns det sådär tomt som det gör när man läst ut en riktigt bra bok. Kan inte rekommendera den varmt nog.

Tack Ann-Catrin Mattsson för recex!

Dotter av Jord är en historisk fantasy som utspelar sig runtom i Europa. Ailea ser saker ingen annan ser, mardrömmarna om natten blir ofta sanna. När det skvallras om att hennes mamma blivit galen bestämmer sig Aileas pappa för att flytta till Skottland. Där träffar hon Magy, som förstår och vet vad Ailea har för gåvor. På andra sidan havet bor Roderic där han påbörjat sin utbildning på krigsskolan. Deras öden är sammanflätade, starkare än allt annat.

Det märks att Ann-Catrin har gått kurser i kreativt skrivande, för hennes skrivsätt är så fantastiskt att följa. Det är lättsamt skrivet, men samtidigt är orden finlir och det skapas så fina meningar. Det är en fröjd att få följa Roderic och Aeila i korta kapitel och när deras liv och öden sammanflätas och bestäms.

Det är spännande, intrigerna skapas och det är otroligt rogivande att få följa både Aileas och Roderics liv och hur de sammanflätas till slut att träffa varandra. Jag hade däremot önskat mer "mellan världarna"-kapitel för att kunna skapa en ännu djupare relation, samt mer miljöbeskrivningar genom hela boken. Det kändes ibland som att man inte riktigt visste vart man var och hur de såg ut, vilket försvårade den där filmiska känslan. Jag hade också önskat att vi fått mer information om vad som egentligen skedde bakom kulisserna många gånger, t.ex. att vi skulle fått mer från Asha och Muccio. Hänga med i deras tankegångar, vart Aiela och Roderic är på väg och bilda ett mer djup i den magi och det öde som väntar dem.

Men karaktärerna, Ann-Catrin Mattsson är fantastisk på att skapa karaktärer. Jag brydde mig om Ailea och Roderic bara sidor in i boken och satt nästan och bet på naglarna när någon av dem höll på att fara illa. Ann-Catrin har lyckats skapa väldigt bra karaktärsdrag i respektive huvudkaraktär, vilket gör det lätt att förstå deras motiv, vilja, svagheter och styrkor. Det är sällan karaktärer lyckas norpa åt mitt hjärta efter så få sidor.

En riktigt stark debut med en spännande, oförutsägbar och passionerande start på en ny serie. Jag längtar redan så mycket till nästa bok!

En historisk roman där både gamla keltiska sägner och örtkunskap samt kungar och gudar omnämns. Jag fick också känslan av - vid ett tillfälle - att Astrid Lindgrens Ronja Rövardotters mor stigit in i denna fascinerande Mattssons bok. En välkänd sångs melodi kom för mig.

Vidare får vi var för sig följa huvudkaraktärerna, flickan Ailea på Irland, vars älskade far beslutar dem att flytta till Skottland på grund av expanderande oroligheter. Det är mitten av 1600-talet och krigiska upptåg pågår.

I Italien har Roderic, brorson till en spansk överste, börjat på krigsskola. Hans mentor Muccio upptäcker snart Roderics stegrande eldiga temperament. Vilket hotar att bli förödande om Roderic själv inte lyckas tygla intensiteten.

Vad jag förstått så är Ailea och Roderics öden sammanflätade, vilket också blir kännbart i Dotter av Jord. Vill ej spoila för mycket men jag hade nog hunnit få vissa förväntningar som dock ännu inte uppdagats. Avslutet fyller mig ändå med hopp och glädje inför nästkommande bok.

Jag imponeras av författarinnans trovärdiga skrift, inte minst vad gäller allt det militäriska. Personligen är jag inte särskilt intresserad av krigsvetenskap etc. Inte heller av de historiska krigen. Upplever dock inte att detta blir särskilt långtråkigt. Däremot föredrar jag hellre mer av spänning och magi, gärna passion. Språket är dock blomstrande och det är enkelt att både se och dofta i berättelsen.

Avslutningsvis några rader om Dotter av Jords utsida, vilket är ett Jordligt vackert omslag smyckat med de kända elementen - Jord, Vatten, Luft och Eld - tillsammans med inbjudande inramningar. Ytan ger en mjuk och len berörelse. Påminner om den släta barken på en björk. Mycket behaglig volym att hålla i händerna, både stängd och öppen.

Tack Ann-Catrin Mattsson. Ser mycket fram emot efterföljaren....