En dos stryknin

Christie, Agatha

| 1972

Nu följer ytterligare fyra titlar i den lågprissatta Agatha Christie-serie som påbörjades i våras. En av dem är Agatha Christies allra första bok, En dos stryknin (The Mysterious Affair at Styles från 1920), där Hercule Poirot ¿ den självbelåtne och excentriske belgaren, berömd för sina märkliga mustascher ¿ introducerades. Poirot återkommer i Mord på ljusa dagen, där hans semester får en ny vändning då man hittar en kvinna strypt på stranden. I Liket i biblioteket och Trick med speglar är det Miss Marple som på sitt mer stillsamma sätt hjälper sina vänner att lösa oväntade dödsfall och ringa in mördarna.

Solveig Andersson

2022-04-17

Agatha Christies deckare är alltid säkra kort och som bjuder på mycken underhållning!

För att vara en bok som är skriven för nästan 100 år sedan är den förvånansvärt bra. Det händer saker hela tiden, och så länge man förstår att det är just 100 år sedan den skrevs och att det är därför de olika karaktärerna beter sig som de gör så är det mycket lättare att inte bli arg över den delen. Christie är dessutom mycket bra på att inte låta kvinnorna i den här boken vara helt beroende av sina män, utan sina egna karaktärer och personligheter, och det tycker jag känns ovanligt för tiden.

Däremot känns det väl kanske inte helt verklighetstroget att Poirot skulle kunna härja omkring på det sätt han får göra och att han skulle få lägga ut alla villospår som han gör, men det gör hans beteende mer charmigt, tycker jag. Dock kan jag också förstå frustrationen hos kapten Hastings, som precis som jag, tror att han löser fallet hela tiden för att strax efter få veta att det inte alls var så.

Christie är definitivt läsvärd som författare, speciellt om man tycker om mord och mysterier.

Emma Fägerlind

2015-10-22

Helt okej. Stör ihjäl mig på att Hastings är så borta, bara.

Josefine Ejebjörk

2015-06-29

En mysdeckare, perfekt för sommaren

Madelene H

2014-01-26

Inte Christies bästa, läsningen går trögt till skillnad från mycket annat jag läst av henne.

Eva Pettersson

2013-09-02

Lite rörig början med alla personer att hålla reda på, men efter några sidor blev det riktigt spännande och jag hade många teorier om vem som kunde vara mördaren och varför. Slutet överraskade såklart... Men herregud vad jag stör mig på den arrogante besserwissern Poirot! :)

Anna Lindström

2013-09-01

Åh, det är så charmigt att läsa. Snart hundra år gammal bok - men den kluriga upplösningen överraskar fortfarande. Poirot i toppform. Hastings däremot verkar vara en riktig torrboll! Minns inte att han var SÅ trög.

Alice G-son

2012-12-16

Helt ok Agatha, men lite rörig med mycket namn o personer. Blev lite frustrerad, men vid slutet klarnade det :)

Anna Nyman

2012-08-15

Trivsam Christiedeckare med favoriten Poirot. Blir lite väl många spår samtidigt, men det hela reder upp sig bra.

Peter F

2011-06-26

Christies första deckare skriven 1920. Hastings beskriver händelserna och Hercule Poirot löser mordgåtan.

Liza Bolin

2011-02-28

angenäm christie-deckare läst av Alex Foster. jag tappade bort mig lite i slutet och blandade ihop två karaktärer, vilket var lite störigt, men boken passar alldeles utmärkt som ljudbok.

Maria Johnson

2011-02-15

Har gett mig tusan på att läsa alla Christies böcker.