Doppler

Loe, Erlend

| 2004

Kultförklarade Erlend Loe är tillbaka med en ny roman. Den här gången berättas den tragikomiska historien om Andreas Doppler, som får nog av all duktighet, trivsamhet och konsumtionshysteri och helt sonika lämnar sitt välordnade familjeliv, flyttar till skogs och blir bästa vän med en älg. Men livet i skogen blir inte så fridfullt som han hoppats på. Loes absurda humor och underfundiga samhällskritik når denna gång nya höjder. "Hans dråpliga ironier är både bitska, träffande och varmt varsamma på samma gång." Aftonbladet "Loes bästa roman." Sundsvalls Tidning "Språket hela tiden glasklart, varenda ord genomtänkt." Stockholm City "Detta är en enastående bok, ett litet mästerverk." Trelleborgs Allehanda

Omläst 3/4 2024, samma betyg

Maria

2020-11-08

Rolig! Och inspirerar en att vara mindre duktig.

För overkligt? Kunde inte hantera. Blev irriterad.

2015-07-22

Jag har hört mycket om Erland Loes böcker så när jag hittade Doppler på bokrean för två år sedan tvekade jag inte speciellt länge. Det enda som egentligen gjort mig tveksam till boken är att Loe jämförts lite med Arto Paasilinna. Som jag inte var speciellt förtjust i. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/doppler-av-erland-loe.html

H R

2015-05-13

Detta är meningen med livet!

gordon apelberg

2013-07-10

Hysteriskt rolig bok.

Tommy -

2012-12-04

Mycket trevlig läsning, dock en ganska konstig handling när man tänker efter :-)

Monica Carlsson

2012-10-29

Underfundig, rolig och tänkvärd.

Linda Dahlhöjd

2012-10-09

Om man gillar Paasilinna så gillar man nog Loes böcker. Skrattade högt när jag läste! Sjukt skruvad, men rolig. Det finns ett allvar också kring frågan vad livet egentligen går ut på, serverat med en massa humor!

Emma Hortlund

2012-09-08

Är det bra att vara duktig? Eller är det kanske bättre för en själv om man försöker att inte vara det? Att göra tvärt emot allt som verkar "duktigt"? Doppler slår i huvudet när han är ute och cyklar i skogen och kommer fram till att han är trött på att vara duktig. Han bestämmer sig för att flytta ut till skogs och lämna all duktighet bakom sig.

Boken är överdriven, rolig, lättläst och på sina ställen tänkvärd. En typisk Loe-roman.

Ulrika Svensson

2012-06-20

Nja, det här var inte min tekopp. Humorn var lite väl hysterisk. Språket och samhällskritiken bra, men detaljerna lite väl uppskruvade. Jag tråkmånsar och sätter en trea.

Johan Gröndahl

2012-01-08

En av Loes bästa. Jag skrattade högt!

Thinka Berg Sköld

2011-11-05

En vansinnig bok som beskriver dårskap eller samhällskritik, som leder till många skratt. Läsvärd!

Mattias Petersson

2011-10-07

Ett gott skratt en lång stund men blir i lite seg ett tag i mitten.
Men väl värd att läsa

Sarah Markensten

2011-07-09

En bra bok att läsa sådär i oktober, november när nästa ledighet är långt borta och man verkligen behöver aktivera ALARM för att orka upp om morgnarna. Doppler kliver av stresskarusellen och flyttar... ut i skogen och blir vän med en älg.

Maria Anejung

2011-05-23

Den här var rolig att läsa, rolig cynism, men tyvärr könsnormativ. Jag är trött på det. Hela storyn är om att bryta normer, men samtidigt följer den precis den gamla berättelsen om mannen som inte står ut med vardagen och flyr och blir uppsedd till.

Ullis N

2011-02-26

Jag har läst två av hans tidigare böcker och ser att jag bara gett dem en trea. Antingen är den här bättre eller så skulle jag se de andra i ett annat ljus idag.
Vill man ha en bok med karaktäerer och människor man begriper ska man inte läsa den här, men vill ha ett fantastiskt språk, en citatskatt, torr humor och en absolut respekt och kärlek för karaktärerna så ska man läsa den här.

Ett lite för högtravande slut drar ner betyget, men sen drog slutet-efter-slutet upp det lite igen (ni som läst den förstår vad jag menar) så att den slutligen hamnar på 4,2.

Magnus Johansson

2011-02-14

Gav mig några goda skratt.

Roger Kalsson

2010-12-05

Tankvärd och mycket rolig småfnissar igenom hela boken

Jakob Nylin

2010-11-20

Loe skriver fantastiskt medryckande. För det mesta roligt, men stundtals oroväckande. Att gå till skogs kanske inte är så knäppt för en man i en misslyckad tid.

Mr Roslund

2010-07-25

Feel-Good-skön och underhållande. Många leenden och skratt. Dråplig! Lennart Jähkel är också han suverän!

Sarah Marklund

2010-07-07

Bättre som bok än ljudbok. Jättebra!

Johan Forslund

2010-06-06

Kan inte riktigt bestämma mig om denna är bättre än Naiv. Super. men jag älskar dem bägge.

Henrik R.

2010-02-02

Jag orkar inte läsa klart Doppler. Jag har läst Naiv Super och någon till av Loe för ett antal år sedan och minns dom som mycket roliga, men nu tröttnar jag fort; det känns som om jag redan läst den här boken (fast det har jag inte). Loes stil har ganska lite variation, och även fast man skrattar då och då så känns dom lite... tja, fattiga kanske. Jag tycker Loes Kurt-böcker är bätter isåfall. Dessa är förvisso riktade mot barn, men egentligen är skillnaden mellan dom och hans romaner ganska liten. Men en Kurt-bok läser man på under en timme och dom är mer koncentrerat roliga. Doppler är inte tillräckligt rolig, alt. har inte tillräckligt många andra kvaliteér mellan det roliga.

Thomas Karlsen

2009-12-26

Ännu en skön lirare i bokhyllan. Doppler flyr civilisationen på ett ytterst underhållande vis. Och tänkvärt.

Krister A

2009-09-05

Hysteriskt rolig. Bl a avverkas Teletubbies inverkan på föräldrars mentala hälsa.

Joachim Lindberg

2009-09-01

Detta är förmodligen världens roligaste bok.

BOKMANIA bokblogg

2009-07-31

"Doppler" är sjukt rolig! Jag gillar Erlend Loes böcker. Läs gärna mera här: http://www.bokmania.net/search/label/Erlend%20Loe

Sofia Svensson

2009-07-31