Domarens lista

Grisham, John

| 2023

Lacy Stoltz funderar över både sin karriär och sitt privatliv. Arbetet på myndigheten Florida Board on Judicial Conduct är byråkratiskt och sävligt, utan chans till karriärmöjligheter. Och hon och pojkvännen har hängt ihop i många år nu utan att våga beröra frågan om att satsa mer seriöst, kanske bilda familj. Då kontaktas Lacy av en kvinna som under tjugo års tid har kartlagt en man som hon är övertygad om har mördat hennes pappa. Ett mord ingen dömdes för. Lacy dras allt mer in i kvinnans hårresande berättelse. Kan det stämma? Den utpekade mannen är nämligen en domare som verkar leva ett klanderfritt liv."Domarens lista" är en gastkramande thriller om hur människors rätta ansikten visar sig när de blir satta under press.

Lars Persson

2024-03-24

Ännu en välskriven, lättläst och väldigt spännande bok av Grisham. Denna gången om en privatperson som är en seriemördare på spåren, lysande

Merith @boktoken

2023-12-03

Jag har läst 📚Domarens lista av John Grisham 📚

en spänningsroman som utspelas i det amerikanska rättsväsendet, hög igenkänningsfaktor för oss som brukar läsa Grisham. 🤗

Men det är just det - igenkänning, aldrig upprepning. I den senaste översatta boken får vi träffa Lacy Stoltz igen, från Visselblåsaren. Lacy utreder anmälda misstag eller misstankar om oegentligheter inom domstolsväsendet. Och det finns domare med hemligheter. Lacy behöver här balansera sitt engagemang för ett komplicerat ärende med komplexa strukturer inom myndigheten och legalt, samtidigt som hon önskar mer av livet än bara en karriär. Och det finns motståndskrafter med obehagligt försprång. Tjugo års försprång.

En av Grishams styrkor, i jämförelse med en del andra författare i samma genre, är språket. Det är korrekt och rakt på, samtidigt rikt - och dialoger är trovärdiga. Det finns ett driv i historien och spänningen är genomgående hög och byggs upp till direkt pulshöjande. Precis som det ska vara!

Ni har redan förstått att jag rekommenderar boken - och kanske ett bra julklappstips 🎅🏻 Jag tänker att Domarens lista passar även till den som inte är en bokslukare - det är lätt att svepas med av spänningen och kan säkert också upplevas som närmast filmisk genom det levande språket.