Domaren

McEwan, Ian

| 2015

Fiona May är hovrättsdomare specialiserad på familjerättsfrågor och dömer i fall där hon måste prioritera mellan barns välfärd och religiösa fri- och rättigheter. Samtidigt som hennes professionella liv kantas av framgång håller hennes barnlösa äktenskap på att gå i kras. När hon ställs inför ett dilemma där ett Jehovas vittne vägrar ta emot en blodtransfusion tvingas hon återigen välja mellan liv och död och samtidigt fundera kring sina egna prioriteringar i livet. En lika underhållande som välskriven roman där Ian McEwan lyckas koka ner moraliska frågor till en riktigt spännande och actionfylld berättelse. Ian McEwan är född 1948 och bor i England. Han har skrivit flera uppmärksammade romaner,...

Ida Fäldt

2024-01-02

2022-03-08

McEwan tillhör mina absoluta favoritförfattare. Välskrivet och alltid med utmanande moraliska diskussioner i berättelserna som gör att jag blir engagerad och berörd och aldrig besviken,

Björn Belfrage

2021-06-08

Bra bok, mycket läsvärd.

Henrik Johansson

2019-10-02

På gränsen till absurda moraliska dilemman som flätas ihop i en historia om kärlek. Fantastiskt flöde. Vacker.

Karin Nilsson

2018-06-24

Välskriven roman. Karaktärerna är intressanta med deras olika personligheter, insikter och åldrar men kanske något outvecklade? Ändå en roman jag inte kunde lägga ifrån mig. Ian McEwan lyckas alltid fånga mig.

Kristina Carlsson

2017-01-29

Domaren i boken är en kvinna som är ganska iskall och opersonlig, kan jag tycka. Trots att hennes vardag, arbete, lägenhet och problemen med maken beskrivs ganska ingående lämnar hon mig helt oberörd. Mötet med bokens andra huvudperson den sjuke pojken, medlem i Jehovas Vittnen, är intressant och tänkvärd men lämnar mig också ganska oberörd trots att det egentligen stämmer till eftertanke. En läsvärd bok, men absolut inte en av mina favoriter.

Pirjo Thorson

2016-10-02

Tänkvärd! Lämnar en sorglig förnimmelse av hur litet man egentligen styr sin tillvaro trots att man har stora möjligheter till det.

borene

2016-09-01

Den manliga författaren tycks helt ointresserad av den kvinnliga karaktären. Han tecknar ett snabbt, hafsigt och stereotypt porträtt av den kvinnliga domaren. Istället verkar han mer intresserad av att få visa upp sitt kunnande, uppenbart på hobbynivå, i juridisk argumentation. Jag hade otroligt svårt att ta mig igenom denna bok.

Liza Bolin

2016-07-02

kort och går alldeles för fort att läsa. jag skulle vilja få mer plats att själv fundera kring frågorna som ställs.

Tina V

2016-06-23

Viken har förvisso en helt okej handling men språket är katastrofalt. Monologerna i boken är irrelevanta och känns mest som onödig utfyllnad. Inte läsvärd enligt min mening.

Ellinor Karlberg

2016-05-26

Dålig översättning?

Anna Hedenstedt

2016-04-30

En stark trea. Det är McEwan, så det är bra, men kanske inte så träffande som jag upplevt andra av hans böcker.

Kerstin Johansson

2016-03-04

Börja bra, spännande ämne, men föll ihop.

Björn Öijer

2016-02-20

Psykologiskt intressant om kvinnlig överrättsdomare i 60-årsåldern som brottas med både makens otrohet och ett juridiskt knepigt mål, där ett omyndigt Jehovas vittne på sjukhuset vägrar att låta sig behandlas med en blodtransfusion som läkarna menar är enda chansen att rädda pojkens liv. Ett inte särskilt medryckande språk drar dock ner betyget. Boken är kort men kräver tålamod hos läsaren.

Solveig Andersson

2015-12-06

En superbt skriven roman med ett mycket fängslande akademiskt språk och meden nästan thrillerartad handling där frågorna om liv och död, vad som är rätt och fel, hela tiden kommer upp till ytan.
Fem stjärnor.

2015-11-29

Kristina Adolphson räddar en i mitt tycke ganska bra grundidé till roman som förstörs av författarens ändlöst långa monologer som inte direkt för historien framåt. Så föredrog jag också Fionas egen historia framför den om Jehovas vittnen. Slutbetyget blir en 3:a för mig. Bitvis skaplig, bitvis seg och handlingsfattig!

2015-09-23

Rätt eller fel...Liv eller död. En fängslande bok där språket bara flyter.