Dom som kallas vuxna

Hedin, Annica

Du känner säkert några vuxna, de är stora och kan nästan allt. Prata franska, såga med motorsåg och steka hela pannkakor. Vuxna kan reda ut tjocka tovor i håret och trösta dig om du är ledsen. På tusen sätt är vuxna underbara. Men ibland kan de vara svåra att förstå sig på. Utanpå ser vuxna lugna och vanliga ut, men hur är dom egentligen, inuti? Varför går de på promenad, varför gillar de kaffe så himla mycket och varför gråter de inte när de slår sig? Ett humoristiskt och kärleksfullt porträtt av vad en vuxen egentligen är och varför vuxna gör så konstiga saker. Och när man tittar närmare kanske vuxna inte är så olika barn, egentligen ...

”Dom som kallas vuxna” är en typ av bilderbok jag aldrig stött på tidigare. En ny bokidé vi välkomnar på den svenska barnboksutgivningen.
Boken kan liknas vid en närstudie på vuxna, för att göra dem lite lättare att förstå sig på för barnen. Med en rejäl dos humor presenteras vuxnas tankar på ett ärligt sätt.
Varje uppslag har olika teman: t.ex Varför dricker vuxna kaffe när det är äckligt? och varför har vuxna bråttom?
Dessa frågor besvaras sedan av uppslagets vuxna vars tankar vi får läsa.

Illustrationerna är gjorda av Hanna Klinthage som gör sin debut som bilderboksillustratör. Jag som vuxen tycker hon gör ett prima jobb och fångar Hedins text i varje uppslag. Se övriga bilder i mitt blogginlägg för smakprov.

Jag har läst boken flertal gånger hemma med barnen. Jag som vuxen tycker att många uppslag är otroligt träffsäkra och smålustiga att läsa. Både A (8,5 år) och I (5,5 år) har tålmodigt lyssnat igenom boken vid olika tillfällen och både två gav ungefär samma respons. De lyssnade igenom utan protester men har efteråt gett rätt svala åsikter. Boken var okej enligt dem men inte så mycket mer.
Ingen av dem har visat intresse av att vilja läsa boken fler gånger utan det har enbart skett på mitt initiativ.
När jag försöker luska ut deras åsikter närmare får jag inte så mycket mer info. Av någon anledning är boken inte lika träffsäker och underhållande för dem som den är för mig som vuxen.
Detta är mina barns tycke och smak, i en annan familj kanske man skrattar högt tillsammans kring boken?
Det var den reaktionen jag trodde boken skulle få. Jag har försökt få igång diskussioner kring boken och vuxna men barnen har inte varit intresserade.

Så här hemma är det helt klart jag som gillar boken mest. Nästan så jag funderar på om den faktiskt passar finemang som present till en vuxen person som är intresserad av barnlitteratur?
Jag tycker att boken är ett måste att läsa med sina barn iallafall.
Kanske tycker era barn om den mer än mina :-) Om inte så har du som vuxen fått en underhållande lässtund!

Helt klart en bok jag ska ta med till förskolan när jag tar examen i januari. För jag är väldigt nyfiken på att läsa den för en större barngrupp med en variation av barn och se vad som händer då.