Dom som bestämmer

Adbåge, Lisen

På gården finns "Dom som bestämmer" och "Vi som inte får vara med". Men varför bestämmer alltid dom som bestämmer? Och vad ska vi som inte får vara med göra för att få vara med? Eller vänta nu... Vill vi ens vara med? Vi kanske bara vill vara ifred.Lisen Adbåge är tillbaka med en tuff, kaxig och smart bilderbok om de påhittiga, men lite lågmälda, barnens förhållningssätt till dom som bestämmer på gården. Med ett lakoniskt underdogperspektiv visar hon att personligheter fulla av kreativitet, fantasi och lekfullhet - med hjälp av integritet och emotionell trygghet - i slutänden faktiskt kan stå emot dom som försöker vara balla och bara vill bestämma över andra.En bilderbok om makt. Och om att säga nej, på sitt eget vis.Boken har blivit utvald till White Ravens List 2019, av Internationale Jugendbibliothek.

BRA

AC (mamma):
På gården bestämmer dom som bestämmer, att vi som inte får vara med, inte får vara med. Som vanligt. Stick! Säger de och pekar åt oss att gå. Vi som inte får vara med går till gungorna. Vi är precis lagom många. Två på varje gunga och en som ger fart. Då kommer de som bestämmer. GUNGA HÖGRE! Bestämmer dom. Nu Ska VI gunga! Gapar dom som bestämmer. Gå här ifrån!

Så börjar boken och så fortsätter boken tills det blir en vändning och helt plötsligt bestämmer de som inte bestämmer och de som bestämmer får inte vara med.

Boken fångar både Gustav och Philip. De har upplevt detta många gånger märker man. Kanske har de stått på båda sidor… Jag tänker tillbaka på min egen barndom om de gånger man själv varit i situationen. Nu som vuxen kan man även uppleva det ibland för att folk över lag kan vara ganska ängsliga. Man pratar med dem man känner sig trygg med och bjuder hem de man brukar bjuda hem men sen då? Trist!

Personligen tycker jag mycket om både Lisen Adbåges sätt att berätta och illustrera. Hon träffar rakt i hjärtat med sina berättelser. Vi känner det som målas upp.

Rekommenderas varmt!

Philip 8 år:
Dom som bestämmer är en jättebra bok. Den berättar vad som händer på riktigt. Jag har både fått vara med och gjort så att någon annan inte fått vara med. Fast man inte får göra så. Ibland gör man så för att få vara med själv. Det är inte snällt. Jag tycker om att de som inte bestämmer får bestämma sen.

Gustav 10 år:
Jag håller med Philip om att det är så här det är. Ibland får man vara med och ibland får man inte vara med. Ofta är det samma personer som bestämmer också. Bilderna är roliga. Jag ville faktiskt titta i boken flera gånger efter att vi hade läst. Man ser att det är andra som tjuvkikar också som inte ens är med i de olika grupperna. Undrar varför de bara står och kikar. Barnen verkar ha roligt när de leker. Twisten är bra!