Dolken frn Tunis

Christie, Agatha

| 1976

Mannen satt som jag lmnat honom, i lnstolen framfr eldstaden. Hans huvud hade fallit t sidan. P ryggen, strax under kavajkragen, syntes ett blankt freml - en mrklig dolk. Dolken frn Tunis av deckardrottningen Agatha Christie - en klassiker som trollbundit lsare ver hela vrlden! "Allt frbleknar vid sidan av Agatha Christie" VI "...Dolken frn Tunis, en uppvisning i hur man p ett elegant och fyndigt stt kan stlla en av deckarkomponerandets oskrivna regler ur spel..." DN

Solveig Andersson

2022-04-22

Ytterligare en utmrkt klassiker av Christie!

Agatha Christie skriver s bra bcker💜💜💜💜

Therese's Boklda

2019-11-14

Det var vldigt lnge sedan jag lste en bok av Agatha Christie! Jag kan faktiskt inte ens pminna mig om vilka jag har lst, d de flesta ha bytt titlar genom ren och gr det hela frvirrande.
Hur som helst, s har jag aldrig lst Dolken frn Tunis tidigare. Vad ska man sga om Christie? Det r liksom inte ngon action, men boken r nd spnnande och jag vill hela tiden fortstta att lsa.
Jag hade ingen som helst aning om vem som var mrdaren genom historien och blev verraskad p slutet och knde mig helt frvirrad p ett mysigt stt.

malinbooknerd

2019-10-23

Agatha Christie brjar bli en favoritfrfattare hos mig. Hennes mysiga pusseldeckare r perfekta nr man vill ha ngot klurigt att stta tnderna i, men som inte r fr blodigt och slafsigt. I Dolken frn Tunis trffar vi Hercule Poirot i ett av hans frsta fall, och fr mig blir det frsta gngen jag trffar honom i bokform. Han tampas med ett lsta-rummet-mysterium och det r en intressant resa Agatha Christie tar oss med p. Roger Ackroyd, en lokal godsherre, har blivit mrdad, men rummet han befinner sig i r lst och alla misstnkta verkar ha alibi. Poirot, som har bosatt sig i byn och har tnkt att pensionera sig, blir anlitad av offrets brorsdotter, fr att lsa mordet.

Berttelsen rullas upp med Dr Sheppard som berttare. Det r genom hans anteckningar vi fljer hndelserna och han blir indragen som Poirots medhjlpare och bollplank. Boken r ocks fylld med ett helt galleri intressanta karaktrer, dr framfrallt Dr Sheppards syster Caroline r min favorit. Hon r en riktig skvallertant som nd har huvudet p skaft! Det r riktigt underhllande att flja dialogen mellan Dr Sheppard och Caroline. Lkaren har vissa synpunkter p hennes ovana att alltid lgga nsan i blt. Och Poirot r ju ocks en underbar karaktr! Sjlvgod och lustig, med sina sm gr celler. Jag ska definitivt prioritera att lsa fler bcker med honom.

I boken finns ocks en skiss ver rummet dr Ackroyd mrdades, och en skiss ver huset, fr att verkligen uppmana lsaren att vara med och lsa mysteriet. Sjlv kan jag inte lta bli att anvnda mina sm gr celler och frsker hela tiden rkna ut hur det hela hnger ihop nr jag lser. ven om jag intuitivt knde vem som var den skyldiga, s kunde jag inte lista ut hur det gtt till.

Boken gavs ut frsta gngen 1926 och ges nu ut i en vacker nyutgva. Den har ocks utsetts till Bsta kriminalroman genom tiderna av Crime Writers Association.

Stort tack Bookmark Frlag fr recensionsexemplaret!

MarieinSweden

2019-10-22

Alltid ett sant nje att lsa Poirot, och trots att jag garanterat lst denna tidigare s verraskade slutet.

bok_ann

2019-10-16

Titel:"Dolken frn Tunis"
Frfattare: Agatha Christie
Utgiven av: Bookmark Frlag 2019
versttning: Gudrun Ullman

Det hr r den vackra nyutgvan frn @bookmark_forlag dr Sara R. Acedo har gjort omslaget.
Med "Dolken frn Tunis" fick Agatha Christie sitt genombrott och boken har blivit utsedd till "Bsta kriminalroman genom tiderna."

Boken r skriven i frstapersonsperspektiv och det knns verkligen som man blir en del av handlingen. Jag tycker mycket om "det lsta rummet-mysteriet" som utspelar sig i boken. Allt r s genomtnkt in i minsta detalj och frfattaren fr mig att misstnka alla karaktrerna, samtidigt som alla verkar helt oskyldiga. Jag inser att jag r totalt grundlurad nr jag kommer till det ovntade slutet av boken. Fast det r ju bara den fantastiske Hercule Poirot som med sina sm gr celler kan lsa ett komplicerat fall p detta sjlvklara stt.

"Dolken frn Tunis" r en mycket spnnande och genomtnkt bok med ett slut som hjer lsningen ytterligare en niv.
Mitt betyg blir: 4/5🌟

I byn King's Abbot intrffar tv ddsfall inom loppet av tv dagar. Det ena verkar vara ett sjlvmord och det andra ett mord, men r det verkligen mjligt att bli mrdad i ett lst rum...
Hercule Poirot som tnkt sig leva ett stillsamt pensionrsliv i den lilla byn blir snart nyckelpersonen i ett mordmysterium som tar en ovntad vndning.

Tack snlla @bookmark_forlag fr det fina recensionsexemplaret!

Underhllande, spnnande & vlskriven!

emmakicki

2017-07-18

Lst p svenska: Dolken frn Tunis. Av ngon anledning hade jag svrt att komma in i boken, den blev inte s spnnande och det blev inte s frvnande vem som gjorde det. Hade rtt hga frvntningar ocks eftersom det ska vara en av Christies bsta.

Lilian Lidforss

2015-06-08

Mycket bra!/Lilian

Anna H

2013-10-04

Spnnande och hrligt skriven.

Josefine Ejebjrk

2013-08-25

Helt ok. Synd att jag redan visste slutet. Det var av en slump jag lste en bok om skrivande dr de tog upp detta slutet som ett av exemplena!

Alice G-son

2013-03-10

Klassisk Agatha, med ett invecklat pusselmord att lsa. Ok, inte mer.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Den frsta Agatha Christie jag lst. Fungerade lnge som enbart hyllvrmare. Glad att jag slutligen tog tag i lsandet! Klassisk pusseldeckar-intrig!

Marc Moore

2011-08-20

Svagheten med Christies bcker r vll att karaktrerna inte riktigt berr. Den fungerar dock utmrkt som hjrngymnastik.
Ett stort plus fr slutet, de hade jag inte rknat ut...

Peter F

2011-06-21

Christies bok gavs frsta gngen ut 1926. Hon frmr verraska lsaren nnu en gng.

Elisabeth E

2010-06-26

Mycket spnnande och skickligt berttad. Elegant vver Christie samman historien. En mycket bra deckare!

Samuel Karlsson

2009-12-30

Frsta Agatha Christie deckaren jag lste och det har satt sina spr. En klassiker.

2009-12-26

Skerligen ett orttvist betyg, men ett sommarlov med enbart Agatha Christie har satt sina spr...

Kicki Karln

2009-11-24

Genialt! Mste vara svrt att skriva en deckare p det sttet, men Christie visar hr att hon r svrslagen nr det gller att bygga intriger, hon lter Poirot vara en bifigur! Hon vertygar genom detta upplgg, som hon behrskar till fullndning, att ven om hon inte r ngon stor stilist s r hon deckardrottningen nummer ett!

Tor von Geijer

2009-09-17

Den frsta, enda och sista deckaren jag ngonsin lst.

Mikael Adolfsson

2009-08-04

Urgammal men ljligt cool.