Dolda tecken

Askling, Emma

| 2015

- Är det något krig i Finland nu? sa jag snabbt innan jag hann ångra mig.Både mamma och pappa slutade tvärt att äta. De lade ner besticken och tittade på varandra med höjda ögonbryn. Pappa harklade sig lätt.- Krig? sa han. I Finland? Varför tror du det?Det hettade i kinderna. Ändå tvingade jag mig att möta hans blick. I ögonvrån såg jag hur Julia tittade konstigt på mig. Bortgjord såklart! Självklart var det inte krig i Finland nu. Det visste jag ju innerst inne. Jag kanske hade missförstått den där rösten på radion trots allt? - Jag fick för mig det, mumlade jag tyst. Men äh ? glöm det.Fabian och Julia tvingas tillbringa sportlovet tillsammans i huset som Fabians pappa just har ärvt efter en avlägsen släkting. Huset, som kallas Villa Fridhem, är stort och ligger precis vid havet. De hinner knappt göra sig hemmastadda förrän oförklarliga saker börjar hända. Trots att de befinner sig på övervåningen...

Den här boken handlar om en kille som heter Fabian som på sportlovet åker till ett hus som hans pappa har ärvt av en av hans släktingar. Fabian åker dit med en ny tjej i klassen som heter Julia som han inte känner. Men sedan händer det konstiga saker i huset. Jag tycker att den här boken är läskig och spännande, jag tycker att den passar för personer som gillar läskiga och spännande böcker.

Linn Karlsson

2015-12-11

Sofia Colldin

2015-12-11

Isabella 10 år: Jättebra bok. Lagom läskig och väldigt bra.

Sanna Lindkvist

2015-11-26

Jättebra bok. Kul när högläsningen engagerar även en själv. Passar alla barn som gillar spänning, mystiska inslag och varma karaktärer som man verkligen tycker om. Toppbetyg från mig och William, 10 år.

Malin Karlsson

2015-11-10

En riktigt bra bok som var både spännande, intressant, lärorik och engagerande. Den hade det mesta en bok ska ha för barn i den här åldern. Båda mina barn (den ene läser mycket, den andra bara om han måste) läste själva med intresse tills boken var utläst. Det är ett riktigt bra betyg.

Marie Larsson

2015-10-30

En riktigt bra och spännande bok som uppskattades mycket av våra elva-åriga tvillingar. Spännande och lite "spökig". Varning för sträckläsning!