Doktor Joseph

Roman, Andreas

| 2013

När Joseph får sparken från sitt jobb som arbetsterapeut på Försäkringskassan, blir lämnad av fru och barn och polisanmäld av grannen för allt djävla väsen, får han nog och går ner i sin källare där hans gamla vodoustuga finns bevarad från ungdomsåren.Han förhäxar sin gamla arbetsplats, sin granne och alla andra han stört sig på, men han välsignar även dem som gjort honom gott. Med detta öppnar han dock en dörr som han stängde för många år sedan. Mörka krafter som letat efter Joseph ända sedan han flydde till Sverige från Haiti får nu upp ett spår och dras mot Stockholm för att göra upp med honom en gång för alla.Doktor Joseph är första delen i en serie med namnet Stockholm Vodou.

Anders H

2015-05-19

Började bra och var fram till 80% en fyra men slutet var ofokuserat, rörigt och långdraget vilket sänkte till en stark trea. Jag tror inte att jag läser en eventuell fortsättning.

Anna Jensen

2014-10-19

Grymt bra bok med annorlunda handling! Vill verkligen ta tag i nästa del :-)

Denna bok var helt okej

Hanna Bragberg

2014-02-23

Kanske lite mycket splatter i sista fjärdedelen, men fram tills dess tyckte jag att det var en underhållande vodouhistoria! Lite humor skadar aldrig, när man ska skildra kampen mellan ont, gott och mittemellan.

Andreas ManU

2013-10-30

Denna boken hade fått en fyra för spänning och uplägg om inte:

1. Boken var full av metaforer. Speciellt första 150 sidorna. Vissa är passande, andra inte. Vilket fall så är dom på tok för många och jag gillar det inte.

2. En arme med anställda från försäkringskassan ? Allvarligt ? Dom har ju inte ens någon funktion heller i handlingen så den biten kunde droppats helt och hållet.

Marc Moore

2013-09-12

Vodou i Stockholm låter ju spännande men Andreas dribblar bort bollen framför öppet mål. Mer fånigt än spännande.Fylld av haltande metaforer som inte förstärker känslan utan snarare drar uppmärksamheten åt ett annat håll.(kan ju inte skylla på dålig översättning heller)Frun Bea är sådan skrymtare att hon antingen lider av någon störning eller helt saknar trovärdighet som karaktär.Ingen mer roman av Roman för mig.

Kristina Simar

2013-05-23

Jag har läst både ?Mörkrädd? och ?Någon i min säng? och tyckt mycket om dessa böcker. Denna som då handlar om vodou passade inte mig lika bra som de andra två. Visst var den lättläst, hade många spännande partier, men ? det var något som gjorde det svårt för mig att riktigt komma in i händelsen, även om den var välskriven. Vodou är inte direkt ett passande forum för mig och förmodligen är det därför jag inte riktigt hängde med i svängarna. Tyckte inte heller jag fick någon bild av karaktärerna framför mig, som jag gärna vill. Jag hade även lite svårt för vissa dialoger som inte kom till sin rätt. Jag vill ha rafflande och intressanta dialoger som för handlingen framåt. Men visst, jag ångrar inte att jag läste den och en stark trea är den helt klart värd.

2013-04-13

Jag har gillat Andreas Romans tidigare böcker väldigt mycket och när jag blev erbjuden ett recensionsexemplar av hans nya bok, Doktor Joseph, var jag snabb med att tacka ja. Jag kan inte påstå att jag blev besviken. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/04/doktor-joseph-av-andreas-roman.html

Carolina E

2013-04-08

Det är en snudd på fyra, så det fick bli en fyra. Den liknar inte något som jag tidigare har läst, det här med vodoun är väldigt speciellt och det är det som gör att den både blir bra och lite sämre. Jag har nämligen lite svårt för det övernaturliga.. Men den är ändå så pass bra och speciell att den får en fyra!

2013-03-22

Jag har läst tre böcker förut av Andreas Roman och tyckt om dom alla tre. Här är länkar till dom som jag har läst tidigare.

”Någon i din säng” – 2009 – Betyg: 3,5.

”Mörkrädd” – 2008 – Betyg: 4,5.

”Vigilante” – 2006 – Betyg: 4,0.

Han har även skrivit fem böcker tidigare, som jag inte har läst.

Nu har jag läst Andreas Romans nionde bok, ”Doktor Joseph”, som är den första boken i en serie som heter Stockholm vodou.

Och jag tyckte om även den här boken. Den var mycket annorlunda. Och det var en skön blandning av Haitisk vodoukultur och ett nutida Stockholm.

Spännande, händelserik, bra personporträtt, och lättläst.

Så jag kan helt klart rekommendera boken. Och jag ser fram emot kommande böcker i serien.