Doktor Dunder

- Nästa! Ropar Doktor Dunder på sin mottagning. I väntrummet sitter det många som behöver hjälp. Någon är rädd, någon annan är orolig, en tredje känner sig ensam. Doktor Dunder kan hjälpa dem alla. Med plåster, stetoskop, reflexhammare, måttband, blodtrycksmätare - och genom att lyssna - hjälper han boxaren, superhjälten, snickaren, tyngdlyftaren och skogshuggaren med sina problem. En bok om att det är okej att vara rädd, nervös, osäker, ensam och sårbar som kille och hårding.

I boken möter vi en pojke som i ett mellanting av fantasi och verklighet blir ”Doktor Dunder”.
I väntrummet sitter fem män som alla är urtypen av macho-män - tror man. Boxaren Boxie, Superhjälten Sixten, Snickarstefan osv.
Alla behöver de hjälp av Doktor Dunder och det visar sig att de sökt hjälp av högst mänskliga anledningar. Vi får följa Doktor Dunders fina bemötande av männen som tillåts vara nervösa, blyga, ledsna och förälskade. Doktor Dunder kommer med goda råd och problemlösningar för att hjälpa sina patienter.

I denna boken ställs mansrollen på sin spets och utan att det görs till något konstigt så får alla också visa olika känslor och sidor som ofta inte uppmuntras inom mansnormen.
Uppslaget med Tyngdlyften Tommy som är kär får vi också via illustration och text veta att han är kär i en annan manlig tyngdlyftare. Detta kommenteras inte som avvikande överhuvudtaget utan presenteras som självklart i samband med att Doktor Dunder hjälper till när Tommy skriver en kärleksdikt inför frieriet.
Överlag har boken flera normkreativa inslag som ej kommenteras och görs till något konstigt. Många illustrationer visar t.ex att Superhjälten Sixten är rullstolsburen utan att det kommenteras i texten. Fint!
Bred representation i bilderböcker är så otroligt viktigt och när jag läser barnböcker som förskolepedagog blir det extra viktigt. Inte bara för att normalisera en bredd men också för att alla barn bör få känna sig representerad i bilderböcker. Är man ensam om att vara rullstolsburen på hela förskolan är det betydelsefullt med representationen i bilderböcker.

Mot slutet när kvällen kommer och Doktor Dunders väntrum är tomt är det dags att gå hem. Men är det inte fasligt mörkt ute och Doktor Dunder blir rädd. Men då dyker alla fem patienterna åter upp igen och tillsammans tar de sällskap.
”Nu behöver ingen vara rädd och gå ensam i mörkret. Vilken tur att de har varandra” läser vi samtidigt som illustrationerna visar hur Snickarstefan håller oroligt i Boxaren Boxies hand.

Per José Karlen är både illustratör och författare. Enligt oss lyckas han riktigt bra med båda delarna. Texten är lämplig för högläsning och är lätt att hänga med i för barnen. Utöver illustrationernas inkluderande egenskaper är de också medryckande och färgglada.

Jag högläste boken tillsammans med mina barn som uppskattade den. Tänker att den förmodligen kommer passa riktigt bra att högläsa inom förskoleverksamhet. Så varmt tips om inköp eller bibliotekslån för förskolepedagoger runt om i landet.
Tänker att den också passar bra att läsa utifrån skrivningarna i läroplanen att motverka stereotypa könsroller och att inte barn ska begränsas utifrån kön.