Doft av ondska

Rambach, Anne

| 2009

Nu kommer uppföljaren till Anne Rambachs hyllade thriller "Bombyx" (2008). "Doft av ondska" är en fristående fortsättning om Diane Harpmann, den känslomässigt tilltufsade frilansjournalisten som vi bekantade oss med i "Bombyx". Hon fortsätter att, med dödsförakt och ibland även en viss dödslängtan, kasta sig in livsfarliga undersökningar. Den här gången dras hon in i parfym- och modevärlden. Det blir en oförglömlig afton för Paris societet och innefolk i Rodinmuseets vackra park, när det berömda modehuset Sable noir lanserar sin nya parfym Enfer (helvete) i samarbete med kosmetikjätten Aube. Trots ett massivt säkerhetspådrag blir parfymens ansikte - den hetaste hollywoodstjärnan för stunden - mördad inför ögonen på en folkmassa i upplösningstillstånd. Diane Harpmann infiltrerar kommunikationsavdelningen hos Aube för att undersöka mordet och ta reda på vem som drar fördel av det. Vi får se...

2020-04-26

Trots en humoristisk och väldigt udda start så tycker jag att det här är en ganska svårläst deckare som absolut sticker ut från mängden och skulle faktiskt kunna vara riktigt bra. Men vad svårt jag har för att hänga med i handlingen. Massor av karaktärer som kommer och går, tjocka kompakta och röriga kapitel. Kanske att jag provar på den här en annan gång i framtiden och kanske att jag då höjer betyget.
Mitt betyg för stunden blir en stark 2:a!

Mariann Winge

2016-03-11

Deckare, javisst, men helt olik andra! Diane är en mycket speciell journalist som hamnar mitt i händelsernas centrum.
Anne Rambach ger också en målande bild av Paris. Gator, byggnader och konstverk.

Maria Falk

2009-11-11

Gillade verkligen Rambach's "Bombyx" och hade förväntningar men blev besviken på "Doft av ondska". Den här storyn känns rörig och inte alls lika magisk och nervkittlande som "Bombyx".