Dödssynden

Lee, Harper

| 2003

Lilla nioåriga Scout växer upp i amerikanska Södern i en loj småstadsidyll, när ohyggliga och dramatiska händelser vänder upp och ner på livet och hennes föreställningar. En ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna, och hans chans att få en rättvis rättegång är försvinnande liten. En vit advokat tar sig an försvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhället växer som en lavin. Inför Scouts oskuldsfulla ögon omstörtas den sömniga lilla staden och hon blir seende: hennes berättelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper. När Harper Lees Dödssynden (To Kill a Mockingbird) kom ut 1960 i USA var det en händelse som skapade rubriker från kust till kust. Hennes berättelse om rasism och fördomsfullhet är, dessvärre, aktuell på många håll i världen fortfarande idag.

2020-12-27

Så bra och så aktuell än idag tyvärr. Förstår inte varför jag inte läst detta klassiska mästerverk tidigare. Stark 4:a

Rickard

2020-05-30

Läsvärd klassiker som tyvärr förstörs av en helt bedrövlig översättning! Om du funderar på att läsa den så köp den på originalspråk istället. Otroligt irriterande.

signe rosenberg

2020-03-08

Katrin Lindh

2019-11-22

Mikaela Metafor

2019-11-11

En klassiker som jag inte tagit mig an innan som ofta läses i skolan. Jag tycker att boken tar upp viktiga saker som säkerligen är tankeväckande för ungdomen ifall det är första gången man får insyn i det hela. Jag får dessvärre också känslor som jag kunde känna för just skolböcker, segt. Det var fint att se deras barndom, rättegången var intressant men utdragen på många platser. Den hade nog vunnit på vara lite kortare med samma typ av innehåll.

Philip Stenström

2017-10-22

Det är 1930-tal och i den idylliska småstaden Maycomb County, i södra Alabama, bor familjen Finch. Flickan Scout är nio år och umgås helst med sin bror, Jeremy. Deras far, Atticus, är en respekterad och utbildad jurist som moral- och pliktskyldigt tar sig an försvararrollen i staden. En dag, vänds plötsligt det lilla samhället upp och ned, när en svart man, Tom Robinson, blir anklagad och häktad för att ha misshandlat och förgripit sig sexuellt på en vit kvinna. Rättegången blir en föreställning om sanningsökandet och jakten på rättvisa. Men rasism och fördomsfullhet, som tydligt präglas och skildras i staden, ger inget utrymme för rättvisa. Lokalbornas ilska och fördomsfullhet dunklar deras goda omdöme, och tycks endast lämna förakt och enfald att sväva fritt. Livet blir sig aldrig mer likt, för varken staden eller familjen Finch, och speciellt inte för nioåriga Scout.

För bara ett litet tag sedan råkade jag läsa, i tidningen The Guardian, att Dödssynden, - To kill a Mocking bird, inte längre skulle ingå i kursplanen för högstadieelever i Mississippi. Dess starka och opassande språkbruk, var för Mississippis skolledningen anledning nog att stryka romanen från kursplanen. Men, som historien alltid visar sig, är det aldrig möjligt att glömma något som en tidlös klassiker. I och med att Missippippis skolledning, i min åsikt, tagit ett förhastat, ödesdigert och dumdistrigt beslut, var för mig, anledning nog att sätta mig ner och ta mig an att läsa en roman som belyser ett tema som ständigt tycks vara aktuellt: rasism.

Dödsynden återger och skildrar hur rasism och fördomsfullhet var, och dessvärre fortfarande är, vardag i den Amerikanska södern och i övriga världen. Romanen vågar ställa och redogöra för frågor och svar, som ekar in dagens samhälle, och återspeglar verkligheten för social orättvisa och förtryck. Att motarbeta romanen är, ironiskt nog, oförlåtligt för den som verkligen uppskattar och älskar utomordentligt litteratur. Scout, berättelsens huvudkaraktär, återberättar det hela på avstånd och frambringar oanade känslor. Det är hon som levererar djupa avtryck med tankar om förtryck, rasism och social orättvisa. Det är i år, 2017, mer än ett år sedan, februari 2016 för att vara exakt, som författarinnan Harper Lee avled. Vore det inte en hyllning att läsa och sprida vidare budskapet om en fantastisk roman, av en författarinna som speglar den bittra men uppriktiga sanningen om rasism. Att inte läsa Dödssynden, vore en dödssynd för själen och det vi kallar medmänsklighet. Det är helt enkelt en förlust för det bildade och goda sinnet att försumma Dödssynden. Gör som jag, läs den och uppmuntra gärna folk i er närhet att ta sin tid att läsa den. Det är en gripande och fängslande läsning som väntar den som inte läst Dödssynden.

Angelika N.

2017-06-27

Jag läste den för att det är en klassiker. Jag trodde att den skulle vara lite annorlunda. Knappt bra, men ok. Otroligt långtråkig. Det enda jag tyckte om, var att följa Scout & Jems uppväxt. Gillar Atticus person. Historien byggdes upp men föll platt.

Nina Gustafsson

2017-06-07

Läsvärd klassiker om segregationen i USAs söder på 30-talet. Inte bara svarta och vita utan även släkter. I fokus står Jem, Scout och Dill som genom sina unga ögon skildrar och upplever samhället och idealen.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Mycket bra bok om 30-talets södern och hur olika människors villkor är, beroende på vilken hudfärg du har!

amanda hildur

2016-04-26

Scout är sex år när boken tar sin början (9 år i slutet), och först ter sig hennes liv ganska normalt för ett medelklassbarn under 30-talet i USA. Hon leker med sin bror Jem och deras vän Dill, hon är rädd för en av grannarna, hon ser upp till sin far och hon tror gott om de allra flesta.

Scout och Jems pappa, Atticus, jobbar som advokat och en sommar tar han sig an ett fall som kommer att väcka stor uppståndelse i staden. Han ska försvara den svarte mannen Tom Robinson, som blivit åtalad för att ha våldtagit en vit kvinna. Helt plötsligt vänds Scouts och Jems värld uppochner, och de får se hur det fridfulla samhället egentligen ser ut bakom fasaden då fördomar och hat kommer upp till ytan. För trots att fallet på flera punkter sviktar, är det många som inte ens vill se åt Atticus håll på gatan. Scout och Jems faster flyttar hem till deras hus för att "uppfostra och hålla koll" på barnen, och inför allt striktare regler i hemmet för att de unga inte ska dra mer skam över familjen än vad Atticus enligt henne redan gör.

Jag tyckte så mycket om den här boken. Den var, trots sitt tunga tema och allvarliga huvudhistoria, både varm, humoristisk och kärleksfull. Atticus är en helt underbar person och jag önskar att jag kommer att kunna ha styrkan att bli som honom när jag en vacker dag blir förälder. Dels för att han har fantastiska värderingar, behandlar alla människor lika och inte gör skillnad på person och person. Men framförallt för den synen han har på barn och den kärlek och uppmärksamhet han ger dem, utan att förminska dem och genom att ta dem på allvar.

Boken är så brännande aktuell även idag. Kanske ännu mer än någonsin tidigare. Det är sorgligt att läsa hur lärarna och de vuxna i boken ena sekunden kan prata om Hitler som en hemsk människa, som behandlar judar som avskum, för att sedan i nästa sekund själva behandla de svarta i staden än värre. Det får mig att tänka på den grafiska romanen Maus av Art Spiegelman, där det var tvärtom: den till USA emigrerade juden som, trots allt han varit med om i Auschwitz, ändå ser ner på svarta och har fördomar om dem när han kommer till det nya landet. Är vi människor helt oförmögna att se mönstret i hat av det här slaget? Även om vi själva har blivit utsatta för förtryck?

Det är det här som jag tror är bokens kärna. Hur det kan krävas ett barn för att se det korkade i det som de vuxna gör. För att väcka dem ur den fientliga bubblan som de inte själva ser att de befinner sig i. Jag tycker det är så starkt. Det uppgivna i Atticus röst när han förklarar för Jem och Scout att de antagligen en dag inte längre kommer kunna se saker på det klara, rena sätt som de gjorde innan rättegången, utan att också de kommer att färgas av normerna i samhället. Men hur vi, trots allt, ändå kan ana en förhoppning om att saker och ting kanske ändå är på väg att förändras. Till det bättre. Sakta, sakta. Men det förutsätter att föräldrar fortsätter gå i Atticus fotspår: historien upprepar sig om vi inte lär av den.

2016-04-21

nej, detta var inte någon särskilt kul bok... det var först när rättegången var som jag tyckte det började bli intressant. Början på boken var en förvisso fin beskrivning av barndom, hur vi leker, vad vi tänker, rädslor, frihet, regler, mörkrädsla mm mm... men nej det var allt bra trist... rättegången som sagt, det var intressant, hur alla spelade ett spel, som om det var möjligt att få honom frikänd men det givetvis inte skulle gå... men i stort sett är boken seg....

Gunnel Lindström

2016-03-31

Första delen av boken var seg och tråkig. Andra delen var intressant och mycket tankeväckande ang rasism.

Lotta Strandberg

2016-01-08

Första boken i dennystartade bokcirkeln KMBT, bra val. Aktuell problematik med ett barns sydpå människors lika värde, men inte helt lättläst. Diskuterade även vad som är en klassiker och om en klassiker alltid förblir en sådan och om hur rättssystemet i USA egentligen funkar och hur det funkar i Sverige.

Fredrik Engström

2015-08-30

En historia från 30-talets USA om tolerans och fördomar. Och advokater. Lysande!

Josefine Lind

2015-08-23

Synd att jag väntade så länge med att läsa den här klassiska skildringen. Så många dramaturgiska grepp som jag först nu inser legat till grund för så många andra berättelser, manus och böcker.

Erica Lirsjö

2015-08-13

Välskriven om ett ämne som fortfarande är intressant. Förstår att den blev omdebatterad när den kom! Helt klart mycket läsvärd.

sonja ek

2015-07-17

En bok som det ständigt refereras till i amerikansk film. Varit nyfiken på den länge och nu i sommar blev det äntligen av. Jag hade problem att komma in i den ganska länge men sista halvan blev jag fast. Som fler kommenterat är det en historia om rätt och fel, om att våga stå upp för sanningen och se igenom fördomar. Höjdpunkten är rättegångsscenerna, enligt mig. Underbart porträtt av 9åriga Scout.

Natalie Nordström

2015-01-14

Jag läser gärna vilken bok som helst som utspelar sig i tidiga 1900-talets amerikanska söder. Denna bok är mysig att läsa men jag kom på mig själv att zooma ut lite då och då. Atticus Finch's citat bestående av visdomsord och små lärdomar var det bästa.

Izabela Horn

2015-01-07

En jätte bra bok, dödssynden är en historia berättad av en nioårig barns perspektiv. Scout bor i en liten sömnig stad i amerikanska söder , hennes pappa är advokat, och när en ung svart man blir anklagad för våldtäkt på en vit kvinna ska Scout far försvara honom.
Dödssynden är Lee Harper enda bok, hon har fått Pulitzerpriset och boken har blivit en klassiker.
Tycker det är en bok som borde ingå i undervisningen.

Evelina Austen

2014-11-18

Riktigt, riktigt bra. Välskriven. Intressant perspektiv.

Catrin ....

2014-07-13

Underbar bok. Välskriven och spännande. Intressant o läsa om allting ur ett barns perspektiv..där rättegången bara är en liten del av allting som händer i barnets liv.

Stephanie G

2014-04-13

Den var lika bra som sitt rykte.
Det oväntade slutet skulle kunna indikera att det skulle komma en uppföljare - men det har det ju tyvärr inte gjort. Väldigt välskrivet och upprörande.

Pernilla Lindholm

2013-11-27

Läs den!

Veronika Mellqvist

2013-11-24

Det här är en bok jag dragit mig för att läsa. Dels för att den är en klassiker och dels för att handlingen inte direkt har tilltalat mig och jag trodde att den till stor del skulle handla om rättegången. Fick den dock och tänkte att jag kan ju läsa några sidor och se vad jag tycker. Upptäckte snabbt att det är en bok skriven med värme och humor trots den allvarliga historien. Den berättas ur en liten flickas perspektiv och rättegången är bara en liten bråkdel av handlingen. Karaktärerna är levande och intressanta och språket vackert och lite gammalmodigt. Boken tar upp många viktiga frågor som rasism, klasskillnader, könsroller, allas lika värde och vikten att stå för det man tror på. Boken skrevs 1960 men är lika aktuell i dag.

2013-05-05

Detta var min första klassiker på ganska lång tid och medan jag läste den förstod jag varför det faktiskt inte blir oftare. Den var inte dålig på något sätt, men kanske hade den vunnit på en nyöversättning, i alla fall om man vill att den ska tilltala en större grupp människor. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/05/dodssynden-av-harper-lee.html

Sanna Carlborg

2013-03-22

Början är långsam, slutet engagerande. En fin roman som synliggör rasism och hur ologiskt den ofta yttrar sig. Uppskattar också hur den inte svartvitmålar utan låter människor ha nyanser. Men jag har delvis svårt att hänga med och den tar lång tid för mig att läsa - ett tecken på vad jag sanningsenligt tycker om boken. Barnen känns inte riktig som barn. Jag har svårt för något som just riktar in sig så starkt på ett tema. Saknar poetiska formuleringar och citat att spara på.

Heidi T

2013-03-20

Trots att det gått 50 år sedan boken skrevs är ämnet aktuellt fortfarande.

Emma Hortlund

2012-11-16

To kill a mockingbird är en klassiker som blev väldigt populär direkt när den kom 1960. Jag trodde att jag skulle tycka bättre om den här boken än vad jag gjorde, men jag vet egentligen inte varför för jag hade knappt hört talas om den.

Historien berättas ur unga Scouts perspektiv, en 8-årig flicka. Scout umgås med sin några år äldre bror (Jem) och deras kompis Dill som kommer till Maycomb över somrarna, hon drar sig inte för att ta till nävarna och ge sig in i ett slagsmål om hon tycker att det behövs och hon har inga planer på att uppfostras till en lady.

Scout, Jem och Dill ägnar stor del av sin tid till att försöka få syn på grannen Boo Radley, som de både är livrädda för och nyfikna på, som aldrig lämnar sitt hus.

Scouts och Jems pappa Atticus är advokat och jobbar med ett fall där en svart man är anklagad för att ha våldtagit en vit kvinna. Ett fall som engagerar hela Maycomb.

Boken tar upp ämnen som medmänsklighet, fördomar, klasstillhörighet, raser, könsroller och orättvisor.

Jag valde att läsa boken på engelska och jag tror att det var bra för det gjorde mycket för känslan att läsa den amerikanska söderns slang och uttryck på originalspråk.

Nettan Holmér

2012-11-14

En bra bok som måste få tid att bearbetas. Långsamt tempo och riktigt aktuell trots att en har så många år på nacken. Fanatstiska personbeskrivningar genom hela boken.

Maud Ekblad

2012-10-13

I TV programmet Babel fanns Lydia Davis författaren till boken Samarbete med fluga. Hon skulle berätta vilken bok som var den bästa hon hade läst. Hon sa: Herper Lee, Dödssynden.
Nu har jag också läst den. Den var verkligen bra. Fast den skrevs på 60-talet har den många kopplingar till idag och många kopplingar till en själv också.

Camilla Nilsson

2012-06-13

En riktig klassiker, och på många nivåer ett mästerverk. Både språket och berättelsen har en stillsam elegans som berör rakt igenom hela boken, budskapet lyser igenom och engagerar utan att någonsin kännas högljutt, och Harper Lee knyter ihop alla delar på ett imponerande sätt - jag har inget att anmärka på över huvud taget. Läs!

Merith @boktoken

2012-02-23

En upplevelse - språkligt, perspektivet, syskonrelationen - glad att jag äntligen läst den.

Kerstin Eriksson

2012-02-18

En ljuvlig läsupplevelse, språkligt, berättarmässigt, innehållsmässigt. Komplett.

Kerstin Eriksson

2012-02-18

Fantastisk.

Klara Antonsson

2011-12-17

Otroligt bra!

Ellenor Larsson

2011-11-24

En intressant och rolig bok. Mycket moral, även fast det handlar om en liten flicka. Dock lite långtråkig ibland och saknar vissa saker förklarade. Lite svår engelska.

Nanna Naumann

2011-11-08

Helt fantastiskt bok, som jag om jag hade haft tiden skulle ha sträckläst. Språket fångar direkt in mig i ett barns värld, och människorna som skildras är mångbottnade och fascinerande.

emily lindqvist

2011-10-17

Dödssynden levde upp till mina förväntningar.Jag älskar Atticus lika mycket som säkert alla andra gör eller kommer göra när ni läser boken. Men det saknade det där sista som gör det till en 5. Ville veta mer, få saker förklarade. Veta hur det gick, osv. Men som sagt en positiv läsupplevelse och det är synd att hon inte skrivit fler böcker.

Sara Sandquist

2011-09-05

Jag tyckte att det var en mycket intressant skildring, framförallt eftersom vi följer historien genom ett barns ögon. Det får en verkligen att tänka till och problematiken är tyvärr alltid lika aktuell.

eva arkelid

2011-08-30

världens orättvisor sett med en liten flickas ögon. en bok som passsar både som ungdomsbok och vuxenbok. Det är svårt att lägga ifrån sig boken. Den har ett viktigt budskap och tyvärr lika aktuell idag. Ett minus är bokens omslag man kan tro att det är en deckare från 50-t, en miss av förlaget

Emma Karlsson

2011-08-17

En helt fantastisk bok som jag tror bör läsas på orginalspråk så att man inte missar den härliga dialekten.

Maria Eriksson

2011-08-14

Bokens engelska titel, To Kill A Mockingbird, passar bättre till boken än den svenska. Det är en klassiker från 1960 om bl.a rasism och hur vi behandlar varandras olikheter rent generellt. Ett ämne som alltid är aktuellt, inte minst i vår tid. Den kan var lite snusförnuftig ibland men det hör väl till viss del i hop med att den utspelar sig på 1930-talet. Rekommenderas.

Lennart Carlsson

2011-08-14

Har läst ett sammandrag av boken på 136 sidor genom Det Bästas Bokval från 1961.

Bodil Persson

2011-08-11

En fantastisk bok som tar upp flera av de viktigaste mänskliga frågorna ex. rasism, klass, manligt/kvinnligt etc. Väcker många tankar och berör starkt. Läs!

Linda Joona

2011-07-28

Eva Pettersson

2011-07-06

En historia som berör och upprör, och jag har alltid varit lite svag för barndomsskildringar :)

Sofie Petersson

2011-05-27

Som många redan vet så handlar To kill a mockingbird om en svart man som blir anklagad för att ha misshandlat och våldtagit en ung kvinna. Ord står mot ord. Huvudkaraktären är den nioåriga Scout som tillsammans med sin bror betvittnar ett samhälles djupt rotade rasism och den totala orättvisa som existerar på grund av något så banalt som färgens på en människas hud. Klassikern skapade ett eko runtom i USA när den kom ut 1960 och svallvågorna har ännu inte stillats. Boken fokuserar mer på att se på världen från ett barns perspektiv än att fokusera på den rättegång som uspelar sig i det lilla samhället ( till skillnad från filmen som inte har särskilt många likheter med klassikern). To kill a Mockingbird är ingen personlig favorit, men den belyser ett viktigt tema som är lika relevant än idag.

Liza Bolin

2011-05-23

Till min förvåning var den jättebra! Trodde inte på den, tänkte mest läsa den som instudering till jobbet, men oj vad den grep tag!
Ljudbok, läst av en Sally Darling, sydstatare. Det gav verkligen rätt känsla till boken, och jag tror att den skulle varit sämre om jag läst den i pappersform.

Felicia Dahlqvist

2011-05-16

En mycket bra berättelse, intressant. En väldigt speciell bok med många budskap, väldigt fin skildring om livet och dess orättvisor ur ett barns synvinkel.

david palmqvist

2011-04-19

Satte en fyra på den här först men måste lägga till en stjärna till efter att ha processat den i ett par dagar.

Nils Thor

2011-03-15

En helt fantastisk berättelse. Spännande, rolig, gripande och tyvärr fortfarande aktuell. En riktig klassiker.

Anna Dybeck

2011-03-08

En fantastiskt bra bok - läs!!

Hedvig K

2011-02-19

Fullständigt brilliant!

Mattias Renström

2011-02-02

En bok som aldrig känns långtråkig, aldrig orimlig och som aldrig gör mig besviken. En berättelse som lever upp till sitt rykte.

Eleonore Olofsson

2011-01-24

Det är när jag läser en sådan bok som jag förstår att vissa böcker blir klassiker. Gripande och dessvärre aktuell. Dessutom ett genidrag att låta en flicka vara indirekt huvudperson. Boken borde vara obligatorisk läsning i skolan!

lotten zandzel

2010-12-04

Gripande och mycket läsvärd!

Sam Andersson

2010-12-04

Ett mästerverk utan like.

Linda Åslund

2010-11-17

Hur lyckades hon berätta så mycket på färre än 300 sidor? Beröra så, starta så många tankar, samtidigt som hon konsekvent håller barnets berättarperspektiv, fast återberättat i imperfekt av ett barn som blivit äldre.

Historien är hel för mig och personerna är hela - jag läser, ser min egen barndoms funderingar kring vuxna, ser mina egna barn hoppa in som huvudpersoneri boken, så mycket av kött och blod blir de till för mig. Trots att berättelsen utspelar sig i en annan tid, en amerikansk småstad full av fördomar och trångsynta människor, med en annan syn inte bara på hudfärg utan också på kön och familjehärkomst, där vissa saker ifrågasätts öppet, andra saker inte ifrågasätts alls. Olika personers moraluppfattning får existera sida vid sida, och även om Harper Lee tar ställning tydligt i vissa frågor lämnar hon stort utrymme för tankar på flera områden än dem hon låter diskussionerna i boken handla om.

Hon har skrivit en bok fast förankrad i sin tid, som ändå skär genom lager av tid för att ha samma skärpa och relevans för oss idag. Jag är full av beundran.

Ann-Lis Engbom

2010-10-26

Jag blev faktiskt besviken, jag hade sett fram mot att läsa boken men tycker inte att den håller för högre poäng även om den är väldigt känd och har ett viktigt ämne.

Ulla Englund

2010-10-24

Den här boken ger allt jag vill ha ut av en bok. Den är en välskriven utvecklingsroman sedd ur ett barns verklighet. Temat är mycket angeläget, människors lika värde, privat såväl som i rättsapparaten. Handlingen utspelas i sydstaterna för 75 år sedan och jag tänker på händelserna i Little Rock i Arkansas drygt 20 år senare när jag var barn. Så långsamt utvecklingen går. Inte heller nu, trots Obama som president, är vi framme.

Sofie Johansson

2010-10-23

Högsta betyg! Bok som alla borde läsa i skolan.

Maria Nordström

2010-10-06

Väldigt ojämn. Intressant ämne och ibland jättebra för att helt plötsligt bli riktigt tråkigt. Detta är dock en bok man bör ha läst tycker jag.

Jenny Stenberg

2010-10-06

Läste den när jag var 15 på grund av skolan. Tror att jag skulle vara mer mottaglig mot den nu.

Louise A

2010-09-26

Vacker och ömsint barndomsskildring, med ett viktigt budskap.

Anders L

2010-09-25

Vilka karaktärer, vilken psykologi! En bok som överträffade mina förväntningar. Full pott.

Stefan Hall

2010-09-08

En upplevelse. Får inte missas.

Marianne Skoglund

2010-08-30

En av de bästa böcker jag någonsin läst.

Madelene Helgesson

2010-07-27

I början var jag lite såhär: "Kom igen, en av världens mest älskade och lästa böcker, visa vad du går för." Men den fick mig. Verkligen. Jag älskar det mesta med den här boken, och den är helt klart värd en femma.

Josefine Ejebjörk

2010-06-30

Ännu ett skolprojekt och "måste" läsa och recensera bok (och glöm inte betyget!). Borde nog läsa om för att ge den en chans att vara bättre än mitt minne vill få den till.

Engelska Väninnan

2010-06-26

En litterär och moralisk fullträff.

ly igano

2010-04-18

jag har läst boken på engelska... to kill a mocking bird...i swear this book is worth reading

Adrien Combier Hogg

2009-12-25

Mycket trevlig läsning! Framförallt skildrar Lee dotterns perspektiv, och samtidigt ett barns sätt att se på komplexa "vuxenproblematiker", på ett mycket förtjänstfullt vis!

Eva Nordin

2009-10-27

Har läst den svenska versionen. En klassiker. Handlar om rasmotsättningar i 30-talets USA. Finns även som film från början av 60-talet, den är också bra.

A Bookaholic Swede

2009-08-05

Läste denna bok när jag läste in Engelska C på komvux. Förövrigt en av få gånger jag verkligen blev nöjd över boken som valdes ut att läsa, annars så brukar jag inte gilla att man tvingar mig att läsa något. En oerhört fängslande bok om orättvisor i samhället.

David Pastuhoff

2009-07-10

Jag har inte läst den på svenska, men den bör nog helst läsas på engelska då en stor del av underhållning består i att läsa dialogen på amerikansk sydstatsdialekt. För övrigt en oerhört välskriven berättelse.

Emma Utter

2009-06-22

To kill a mockingbird / Dödssynden är en helt fantastisk läsupplevelse. Dels är den en skildring av livet i den amerikanska södern på 30-talet och dels är den ett politiskt inlägg om människors lika värde, oavsett hudfärg eller kön. Scout ställer ett barns oskyldiga frågor om varför kvinnor inte kan göra samma saker som män, men utan att få några bra svar från sin omgivning.

To kill a mockingbird är en gripande berättelse om orättvisor och individer som vågar stå upp emot dem utan att använda våld.

Läs läs läs!!