Ddssynden

Lee, Harper

| 2003

Lilla nioriga Scout vxer upp i amerikanska Sdern i en loj smstadsidyll, nr ohyggliga och dramatiska hndelser vnder upp och ner p livet och hennes frestllningar. En ung svart man blir anklagad fr vldtkt p en vit kvinna, och hans chans att f en rttvis rttegng r frsvinnande liten. En vit advokat tar sig an frsvaret, men hatet och indignationen i det lilla samhllet vxer som en lavin. Infr Scouts oskuldsfulla gon omstrtas den smniga lilla staden och hon blir seende: hennes berttelse blir till en anklagelse, som ingen av oss undslipper. Nr Harper Lees Ddssynden (To Kill a Mockingbird) kom ut 1960 i USA var det en hndelse som skapade rubriker frn kust till kust. Hennes berttelse om rasism och frdomsfullhet r, dessvrre, aktuell p mnga hll i vrlden fortfarande idag.

Bokdjungeln

2022-11-09

Jag vill brja med att kommentera layouten i boken. Det r relativt lnga kapitel, ngot jag inte fredrar. Sedan kan ett nytt kapitel komma mitt p en sida. Jag vill grna ha ett nytt kapitel p en ny sida. Men det r bara min smak. Vad gller berttelsen s upplevde jag att den brjade bra, men sen blev det lite stiltje fr att sedan bli bra igen. Den andra delen av boken tycker jag r starkare n den frsta.
Atticus r en karaktr jag verkligen uppskattar. Tnk om vrlden hade mer mnniskor som honom. Det r ocks spnnande att lsa om barnen och hur de blir ldre under berttelsen gng och hur deras tankar ndras i och med detta. Handlingen r vldigt stark och jag tycker verkligen om den.

Daniella Andersson

2022-03-14

Har lst denna flera gnger, terkommer med ngra rs mellanrum!

2021-11-08

Ls den! En oerhrt gripande och stundtals charmig berttelse om ett barns upplevelser i ett rasistiskt Sdern. Jag har sett filmen frut, Skuggor ver Sdern. Boken r nnu bttre.

Anna Bjrk

2021-10-04

Elin Peiser

2021-07-27

Bra

Anna Hedenstedt

2021-07-19

Att jag inte lst denna tidigare! Frfattaren skapat en s levande vrld att jag som lsare verkligen befinner mig i 30-talets Alabama. En varm, fin och rolig berttelse, men ocks mrk och allvarlig. Balansen r vl avvgd.

2020-12-27

S bra och s aktuell n idag tyvrr. Frstr inte varfr jag inte lst detta klassiska msterverk tidigare. Stark 4:a

Rickard

2020-05-30

Lsvrd klassiker som tyvrr frstrs av en helt bedrvlig versttning! Om du funderar p att lsa den s kp den p originalsprk istllet. Otroligt irriterande.

signe rosenberg

2020-03-08

Katrin Lindh

2019-11-22

Mikaela Metafor

2019-11-11

En klassiker som jag inte tagit mig an innan som ofta lses i skolan. Jag tycker att boken tar upp viktiga saker som skerligen r tankevckande fr ungdomen ifall det r frsta gngen man fr insyn i det hela. Jag fr dessvrre ocks knslor som jag kunde knna fr just skolbcker, segt. Det var fint att se deras barndom, rttegngen var intressant men utdragen p mnga platser. Den hade nog vunnit p vara lite kortare med samma typ av innehll.

Philip Stenstrm

2017-10-22

Det r 1930-tal och i den idylliska smstaden Maycomb County, i sdra Alabama, bor familjen Finch. Flickan Scout r nio r och umgs helst med sin bror, Jeremy. Deras far, Atticus, r en respekterad och utbildad jurist som moral- och pliktskyldigt tar sig an frsvararrollen i staden. En dag, vnds pltsligt det lilla samhllet upp och ned, nr en svart man, Tom Robinson, blir anklagad och hktad fr att ha misshandlat och frgripit sig sexuellt p en vit kvinna. Rttegngen blir en frestllning om sanningskandet och jakten p rttvisa. Men rasism och frdomsfullhet, som tydligt prglas och skildras i staden, ger inget utrymme fr rttvisa. Lokalbornas ilska och frdomsfullhet dunklar deras goda omdme, och tycks endast lmna frakt och enfald att svva fritt. Livet blir sig aldrig mer likt, fr varken staden eller familjen Finch, och speciellt inte fr nioriga Scout.

Fr bara ett litet tag sedan rkade jag lsa, i tidningen The Guardian, att Ddssynden, - To kill a Mocking bird, inte lngre skulle ing i kursplanen fr hgstadieelever i Mississippi. Dess starka och opassande sprkbruk, var fr Mississippis skolledningen anledning nog att stryka romanen frn kursplanen. Men, som historien alltid visar sig, r det aldrig mjligt att glmma ngot som en tidls klassiker. I och med att Missippippis skolledning, i min sikt, tagit ett frhastat, desdigert och dumdistrigt beslut, var fr mig, anledning nog att stta mig ner och ta mig an att lsa en roman som belyser ett tema som stndigt tycks vara aktuellt: rasism.

Ddsynden terger och skildrar hur rasism och frdomsfullhet var, och dessvrre fortfarande r, vardag i den Amerikanska sdern och i vriga vrlden. Romanen vgar stlla och redogra fr frgor och svar, som ekar in dagens samhlle, och terspeglar verkligheten fr social orttvisa och frtryck. Att motarbeta romanen r, ironiskt nog, ofrltligt fr den som verkligen uppskattar och lskar utomordentligt litteratur. Scout, berttelsens huvudkaraktr, terberttar det hela p avstnd och frambringar oanade knslor. Det r hon som levererar djupa avtryck med tankar om frtryck, rasism och social orttvisa. Det r i r, 2017, mer n ett r sedan, februari 2016 fr att vara exakt, som frfattarinnan Harper Lee avled. Vore det inte en hyllning att lsa och sprida vidare budskapet om en fantastisk roman, av en frfattarinna som speglar den bittra men uppriktiga sanningen om rasism. Att inte lsa Ddssynden, vore en ddssynd fr sjlen och det vi kallar medmnsklighet. Det r helt enkelt en frlust fr det bildade och goda sinnet att frsumma Ddssynden. Gr som jag, ls den och uppmuntra grna folk i er nrhet att ta sin tid att lsa den. Det r en gripande och fngslande lsning som vntar den som inte lst Ddssynden.

Angelika N.

2017-06-27

Jag lste den fr att det r en klassiker. Jag trodde att den skulle vara lite annorlunda. Knappt bra, men ok. Otroligt lngtrkig. Det enda jag tyckte om, var att flja Scout & Jems uppvxt. Gillar Atticus person. Historien byggdes upp men fll platt.

Nina Gustafsson

2017-06-07

Lsvrd klassiker om segregationen i USAs sder p 30-talet. Inte bara svarta och vita utan ven slkter. I fokus str Jem, Scout och Dill som genom sina unga gon skildrar och upplever samhllet och idealen.

Agneta Sjberg

2017-04-10

Mycket bra bok om 30-talets sdern och hur olika mnniskors villkor r, beroende p vilken hudfrg du har!

Amanda - Lsbulle

2016-04-26

Scout r sex r nr boken tar sin brjan (9 r i slutet), och frst ter sig hennes liv ganska normalt fr ett medelklassbarn under 30-talet i USA. Hon leker med sin bror Jem och deras vn Dill, hon r rdd fr en av grannarna, hon ser upp till sin far och hon tror gott om de allra flesta.

Scout och Jems pappa, Atticus, jobbar som advokat och en sommar tar han sig an ett fall som kommer att vcka stor uppstndelse i staden. Han ska frsvara den svarte mannen Tom Robinson, som blivit talad fr att ha vldtagit en vit kvinna. Helt pltsligt vnds Scouts och Jems vrld uppochner, och de fr se hur det fridfulla samhllet egentligen ser ut bakom fasaden d frdomar och hat kommer upp till ytan. Fr trots att fallet p flera punkter sviktar, r det mnga som inte ens vill se t Atticus hll p gatan. Scout och Jems faster flyttar hem till deras hus fr att "uppfostra och hlla koll" p barnen, och infr allt striktare regler i hemmet fr att de unga inte ska dra mer skam ver familjen n vad Atticus enligt henne redan gr.

Jag tyckte s mycket om den hr boken. Den var, trots sitt tunga tema och allvarliga huvudhistoria, bde varm, humoristisk och krleksfull. Atticus r en helt underbar person och jag nskar att jag kommer att kunna ha styrkan att bli som honom nr jag en vacker dag blir frlder. Dels fr att han har fantastiska vrderingar, behandlar alla mnniskor lika och inte gr skillnad p person och person. Men framfrallt fr den synen han har p barn och den krlek och uppmrksamhet han ger dem, utan att frminska dem och genom att ta dem p allvar.

Boken r s brnnande aktuell ven idag. Kanske nnu mer n ngonsin tidigare. Det r sorgligt att lsa hur lrarna och de vuxna i boken ena sekunden kan prata om Hitler som en hemsk mnniska, som behandlar judar som avskum, fr att sedan i nsta sekund sjlva behandla de svarta i staden n vrre. Det fr mig att tnka p den grafiska romanen Maus av Art Spiegelman, dr det var tvrtom: den till USA emigrerade juden som, trots allt han varit med om i Auschwitz, nd ser ner p svarta och har frdomar om dem nr han kommer till det nya landet. r vi mnniskor helt ofrmgna att se mnstret i hat av det hr slaget? ven om vi sjlva har blivit utsatta fr frtryck?

Det r det hr som jag tror r bokens krna. Hur det kan krvas ett barn fr att se det korkade i det som de vuxna gr. Fr att vcka dem ur den fientliga bubblan som de inte sjlva ser att de befinner sig i. Jag tycker det r s starkt. Det uppgivna i Atticus rst nr han frklarar fr Jem och Scout att de antagligen en dag inte lngre kommer kunna se saker p det klara, rena stt som de gjorde innan rttegngen, utan att ocks de kommer att frgas av normerna i samhllet. Men hur vi, trots allt, nd kan ana en frhoppning om att saker och ting kanske nd r p vg att frndras. Till det bttre. Sakta, sakta. Men det frutstter att frldrar fortstter g i Atticus fotspr: historien upprepar sig om vi inte lr av den.

2016-04-21

nej, detta var inte ngon srskilt kul bok... det var frst nr rttegngen var som jag tyckte det brjade bli intressant. Brjan p boken var en frvisso fin beskrivning av barndom, hur vi leker, vad vi tnker, rdslor, frihet, regler, mrkrdsla mm mm... men nej det var allt bra trist... rttegngen som sagt, det var intressant, hur alla spelade ett spel, som om det var mjligt att f honom friknd men det givetvis inte skulle g... men i stort sett r boken seg....

Gunnel Lindstrm

2016-03-31

Frsta delen av boken var seg och trkig. Andra delen var intressant och mycket tankevckande ang rasism.

Lotta Strandberg

2016-01-08

Frsta boken i dennystartade bokcirkeln KMBT, bra val. Aktuell problematik med ett barns sydp mnniskors lika vrde, men inte helt lttlst. Diskuterade ven vad som r en klassiker och om en klassiker alltid frblir en sdan och om hur rttssystemet i USA egentligen funkar och hur det funkar i Sverige.

Fredrik Engstrm

2015-08-30

En historia frn 30-talets USA om tolerans och frdomar. Och advokater. Lysande!

Josefine Lind

2015-08-23

Synd att jag vntade s lnge med att lsa den hr klassiska skildringen. S mnga dramaturgiska grepp som jag frst nu inser legat till grund fr s mnga andra berttelser, manus och bcker.

Erica Lirsj

2015-08-13

Vlskriven om ett mne som fortfarande r intressant. Frstr att den blev omdebatterad nr den kom! Helt klart mycket lsvrd.

sonja ek

2015-07-17

En bok som det stndigt refereras till i amerikansk film. Varit nyfiken p den lnge och nu i sommar blev det ntligen av. Jag hade problem att komma in i den ganska lnge men sista halvan blev jag fast. Som fler kommenterat r det en historia om rtt och fel, om att vga st upp fr sanningen och se igenom frdomar. Hjdpunkten r rttegngsscenerna, enligt mig. Underbart portrtt av 9riga Scout.

Natalie Nordstrm

2015-01-14

Jag lser grna vilken bok som helst som utspelar sig i tidiga 1900-talets amerikanska sder. Denna bok r mysig att lsa men jag kom p mig sjlv att zooma ut lite d och d. Atticus Finch's citat bestende av visdomsord och sm lrdomar var det bsta.

Izabela Horn

2015-01-07

En jtte bra bok, ddssynden r en historia berttad av en niorig barns perspektiv. Scout bor i en liten smnig stad i amerikanska sder , hennes pappa r advokat, och nr en ung svart man blir anklagad fr vldtkt p en vit kvinna ska Scout far frsvara honom.
Ddssynden r Lee Harper enda bok, hon har ftt Pulitzerpriset och boken har blivit en klassiker.
Tycker det r en bok som borde ing i undervisningen.

Evelina Austen

2014-11-18

Riktigt, riktigt bra. Välskriven. Intressant perspektiv.

Catrin ....

2014-07-13

Underbar bok. Vlskriven och spnnande. Intressant o lsa om allting ur ett barns perspektiv..dr rttegngen bara r en liten del av allting som hnder i barnets liv.

Stephanie G

2014-04-13

Den var lika bra som sitt rykte.
Det ovntade slutet skulle kunna indikera att det skulle komma en uppfljare - men det har det ju tyvrr inte gjort. Vldigt vlskrivet och upprrande.

Pernilla Lindholm

2013-11-27

Ls den!

Veronika Mellqvist

2013-11-24

Det hr r en bok jag dragit mig fr att lsa. Dels fr att den r en klassiker och dels fr att handlingen inte direkt har tilltalat mig och jag trodde att den till stor del skulle handla om rttegngen. Fick den dock och tnkte att jag kan ju lsa ngra sidor och se vad jag tycker. Upptckte snabbt att det r en bok skriven med vrme och humor trots den allvarliga historien. Den berttas ur en liten flickas perspektiv och rttegngen r bara en liten brkdel av handlingen. Karaktrerna r levande och intressanta och sprket vackert och lite gammalmodigt. Boken tar upp mnga viktiga frgor som rasism, klasskillnader, knsroller, allas lika vrde och vikten att st fr det man tror p. Boken skrevs 1960 men r lika aktuell i dag.

2013-05-05

Detta var min frsta klassiker p ganska lng tid och medan jag lste den frstod jag varfr det faktiskt inte blir oftare. Den var inte dlig p ngot stt, men kanske hade den vunnit p en nyversttning, i alla fall om man vill att den ska tilltala en strre grupp mnniskor. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/05/dodssynden-av-harper-lee.html

Sanna Carlborg

2013-03-22

Brjan r lngsam, slutet engagerande. En fin roman som synliggr rasism och hur ologiskt den ofta yttrar sig. Uppskattar ocks hur den inte svartvitmlar utan lter mnniskor ha nyanser. Men jag har delvis svrt att hnga med och den tar lng tid fr mig att lsa - ett tecken p vad jag sanningsenligt tycker om boken. Barnen knns inte riktig som barn. Jag har svrt fr ngot som just riktar in sig s starkt p ett tema. Saknar poetiska formuleringar och citat att spara p.

Heidi T

2013-03-20

Trots att det gtt 50 r sedan boken skrevs r mnet aktuellt fortfarande.

Emma Hortlund

2012-11-16

To kill a mockingbird r en klassiker som blev vldigt populr direkt nr den kom 1960. Jag trodde att jag skulle tycka bttre om den hr boken n vad jag gjorde, men jag vet egentligen inte varfr fr jag hade knappt hrt talas om den.

Historien berttas ur unga Scouts perspektiv, en 8-rig flicka. Scout umgs med sin ngra r ldre bror (Jem) och deras kompis Dill som kommer till Maycomb ver somrarna, hon drar sig inte fr att ta till nvarna och ge sig in i ett slagsml om hon tycker att det behvs och hon har inga planer p att uppfostras till en lady.

Scout, Jem och Dill gnar stor del av sin tid till att frska f syn p grannen Boo Radley, som de bde r livrdda fr och nyfikna p, som aldrig lmnar sitt hus.

Scouts och Jems pappa Atticus r advokat och jobbar med ett fall dr en svart man r anklagad fr att ha vldtagit en vit kvinna. Ett fall som engagerar hela Maycomb.

Boken tar upp mnen som medmnsklighet, frdomar, klasstillhrighet, raser, knsroller och orttvisor.

Jag valde att lsa boken p engelska och jag tror att det var bra fr det gjorde mycket fr knslan att lsa den amerikanska sderns slang och uttryck p originalsprk.

Nettan Holmr

2012-11-14

En bra bok som mste f tid att bearbetas. Lngsamt tempo och riktigt aktuell trots att en har s mnga r p nacken. Fanatstiska personbeskrivningar genom hela boken.

Maud Ekblad

2012-10-13

I TV programmet Babel fanns Lydia Davis frfattaren till boken Samarbete med fluga. Hon skulle bertta vilken bok som var den bsta hon hade lst. Hon sa: Herper Lee, Ddssynden.
Nu har jag ocks lst den. Den var verkligen bra. Fast den skrevs p 60-talet har den mnga kopplingar till idag och mnga kopplingar till en sjlv ocks.

Camilla Nilsson

2012-06-13

En riktig klassiker, och p mnga niver ett msterverk. Bde sprket och berttelsen har en stillsam elegans som berr rakt igenom hela boken, budskapet lyser igenom och engagerar utan att ngonsin knnas hgljutt, och Harper Lee knyter ihop alla delar p ett imponerande stt - jag har inget att anmrka p ver huvud taget. Ls!

Merith @boktoken

2012-02-23

En upplevelse - sprkligt, perspektivet, syskonrelationen - glad att jag ntligen lst den.

Kerstin Eriksson

2012-02-18

En ljuvlig lsupplevelse, sprkligt, berttarmssigt, innehllsmssigt. Komplett.

Kerstin Eriksson

2012-02-18

Fantastisk.

Klara Antonsson

2011-12-17

Otroligt bra!

Ellenor Larsson

2011-11-24

En intressant och rolig bok. Mycket moral, ven fast det handlar om en liten flicka. Dock lite lngtrkig ibland och saknar vissa saker frklarade. Lite svr engelska.

Nanna Naumann

2011-11-08

Helt fantastiskt bok, som jag om jag hade haft tiden skulle ha strcklst. Sprket fngar direkt in mig i ett barns vrld, och mnniskorna som skildras r mngbottnade och fascinerande.

emily lindqvist

2011-10-17

Ddssynden levde upp till mina frvntningar.Jag lskar Atticus lika mycket som skert alla andra gr eller kommer gra nr ni lser boken. Men det saknade det dr sista som gr det till en 5. Ville veta mer, f saker frklarade. Veta hur det gick, osv. Men som sagt en positiv lsupplevelse och det r synd att hon inte skrivit fler bcker.

Sara Sandquist

2011-09-05

Jag tyckte att det var en mycket intressant skildring, framfrallt eftersom vi fljer historien genom ett barns gon. Det fr en verkligen att tnka till och problematiken r tyvrr alltid lika aktuell.

eva arkelid

2011-08-30

vrldens orttvisor sett med en liten flickas gon. en bok som passsar bde som ungdomsbok och vuxenbok. Det r svrt att lgga ifrn sig boken. Den har ett viktigt budskap och tyvrr lika aktuell idag. Ett minus r bokens omslag man kan tro att det r en deckare frn 50-t, en miss av frlaget