Dödssjukdomen

Duras, Marguerite

| 2007

En man betalar en kvinna för att tillbringa ett antal nätter med honom. Därmed verkar reglerna för spelet dem emellan vara fastställda; men hans överläge är långt ifrån självklart. För en kväll säger sig kvinnan veta att han är drabbad av en sjukdom: dödssjukdomen. Marguerite Duras kortroman Dödssjukdomen är ett intensivt verk, så koncentrerat till tid och plats att läsaren själv tycker sig känna klaustrofobin i det lilla rum där dramat utspelar sig. Med förord av Katrine Kielos MARGUERITE DURAS (1914?1996) föddes i Indokina av franska föräldrar och uppväxttiden präglade hennes författarskap starkt, liksom engagemanget i motståndsrörelsen under andra världskriget. Duras utgivning ? som omfattade över femtio romaner och pjäser ? gör henne till en av efterkrigstidens mest betydande franska författare.

Adrien Combier Hogg

2010-07-27

Om mannens oförmåga att se kvinnan i nuet. Om mannens oförmåga att älska. Om mannens dödssjukdom: en ständig alienation och en oöverbrygglig distans till sitt emotionella jag. Om att leva som död - utan att dessförinnan ha levt. Avskalat, poetiskt och ångestfyllt.

Sofia Möller

2010-03-29