Dödskyssen

Fritzson, Sofia

| 2015

Döden är hennes vardag När dödsängeln Iza misslyckas med ett uppdrag möter hon Simon och heta känslor uppstår mellan dem. Men när hon förälskar sig i honom riskerar hon både sitt hjärta och sin existens, för Simon är dödlig och hans tid rinner ut. Kan Iza rädda honom utan att förlora sig själv? Dödskyssen är en romantisk och bitterljuv kärlekshistoria som för tankarna till Änglarnas stad. Det här är den första delen i Sofia Fritzsons följetong om dödsängeln Iza och hennes passionerade och komplicerade förhållande med den mänskliga Simon. Deras kärlek utmanar de himmelska lagarna och det finns övermänskliga makter som straffar sådana brott?

” Döden är hennes vardag. När dödsängeln Iza misslyckas med ett uppdrag möter hon Simon och heta känslor uppstår mellan dem. Men när hon förälskar sig i honom riskerar hon både sitt hjärta och sin existens, för Simon är dödlig och hans tid rinner ut. Kan Iza rädda honom utan att förlora sig själv? Dödskyssen är en romantisk och bitterljuv kärlekshistoria som för tankarna till Änglarnas stad.”

Jag har valt att lyssna på ljudboken, då det kan vara skönt att variera mellan pappersform och ljudbok. Dessutom att det var endast första boken i serien av fyra böcker som fanns i pappersformat och då jag gillar att samla på böcker föredrar jag att ha alla i samma format. Jag har ett konto via storytel där alla fyra böckerna i serien finns tillgängliga. Första boken är Dödskyssen, andra boken är Livselixiret, tredje boken är Mörkerprinsen och fjärde boken är Demondräparen. Jag ser framemot att lyssna vidare på fortsättningen.

Boken handlar om Iza som är en dödsängel som är sänd för att hämta människan Simons själ. Det som är det intressanta är att Iza inte får möjlighet att hämta Simon själ då Simon kan se henne och de blir förälskade. Då försöker Iza att hindra Simons död. Jag kan börja med att säga att jag hade lite svårt för uppläsaren och en uppläsare är jätteviktig när man lyssnar på ljudböcker, dock efter ett tags lyssnade så kom jag in hur den uppläsaren var och kunde fokusera mer på bokens innehåll. Boken kändes som en typisk tonårsbok men fick en djupare historia desto längre in i bokens handling man kom. Jag gillar hur författaren vävt samman nutidshistoria med en dåtidshistoria och att det var lagom mycket passion, kärlek och intriger kring huvudkaraktärernas förflutna så väl som nutid. Enkel handling och lätt att följa med kring karaktärernas tankar, känslor och dilemma. Den var mysig, lagom lättsam att lyssna på i vardagen när man sysslar med sina vardagssysslor.

Detta var en bra bok & del 1