Ddsknd

Elton, Ben

| 2003

Utsedd till rets bsta till svenska versatta kriminalroman 2003 av Svenska Deckarakademin. En dokuspa som r misstnkt lik Big Brother. Ett hus. Tio tvlande. Trettio kameror. Fyrtio mikrofoner. Alla kan reglerna: De tvlande har aldrig trffats tidigare och nu tvingas de pltsligt leva tillsammans mellan det frmmande husets fyra vggar. Vem kommer att bryta samman frst? Vilka kommer att ligga med varandra? Och vilka blir publikens favoriter? Alla de gamla vanliga frgorna. Men s tillkommer ett par nya. Vem r mrdaren? Och hur gjorde han eller hon fr att inte bli avsljad av de trettio kamerorna? Och varfr? Och vem str nst i tur? Ben Elton har gjort alla tio tvlingsdeltagarna till TV-mssiga och srprglade personligheter, inte srskilt sympatiska men onekligen frgstarka. Ddsknd r en mrkt samtida satirisk version av den klassiska deckaren.

Jessica

2019-02-16

Obehaglig och spnnande.

Sofia kerberg

2010-09-06

10 deltagare, ett hus och ett nra nog orkneligt antal kameror. Konceptet knns igen, eller hur? Produktionsbolaget Peeping Tom (Bold, Provocative and Controversial) snder House Arrest, dr deltagarna uppmuntras att gra bort sig s mycket som mjligt (helst samtidigt som de r drngfulla), allt fr att skapa bra TV. ven deltagarna sjlva tillhr de numera vlbekanta stereotyperna: versittaren, bitchen, flatan, bimbon, idioten, anarkisten och s vidare. I denna tredje ssong gr det lite verstyr nr en av dem mrdas p det mest gruvliga stt. Det ska emellertid visa sig att det inte kan bli s mycket bttre TV n vldsamma ddsfall p riktigt utsikten finns ju alltid att mrdaren slr till igen. Nu r det upp till kommisarie Coleridge och hans kollegor att lsa mysteriet samtidigt som dramat fortstter att utspela sig live infr kamerorna.

Ben Elton presenterar i Dead Famous en i grund och botten klassik whodunit tillsammans med det likaledes klassiska problemet med det lsta rummet. tta levande deltagare/frvare i ett lst hus med konstant vervakning och ett ddsoffer. Mysteriet i sig blir allts snarare en bas varp han kan bygga sin exponering av samtida populrkultur. Det ska vl sgas att Elton inte gr ngra direkt revolutionerande originella iakttagelser nr det gller mediakta kndiswannabes som helst av allt alla vill bli TV-presentatrer och en cynisk underhllningsindustri som skamlst parasiterar p dessa mnniskors lngtan bortom en gr vardag, men han gr det ganska underhllande. Hr beskrivs trffskert ett samhlle dr mord eufemiseras till illegal life terminating och ngot som i den publikmedvetna poliskrens bcker inte representerar ett jobb utan istllet r en image tarnisher.

Fr mig har Elton hittills primrt varit han-som-skrev-Black-Adder men den hr gngen handlar det inte om inlindade sarkasmer av typen The fact that I am not a millionaire aristocrat with the sexual capacity of a rutting rhino is a contant niggle. Nej, bde sprket och handlingen i Dead Famous r avpassad fr TV-generationen, det r helt enkelt pang p rdbetan.

En mer och mer skruvad exponeringskultur dr det inte handlar om att deltagarna i House Arrest s smningom glmmer att de stndigt r omgivna av TV-kameror och drfr beter sig som idioter, utan att de snarare stndigt agerar infr TV-kameror ven nr de inte str infr ngon. Att vara idioten som hatas och/eller lskas av miljoner TV-tittare r en identitet bttre n ingen identitet alls, ngot som alla deltagarna r mycket medvetna om. Om man ngon gng trott att det man ser p den hr typen av dokuspor r sant lr Dead Famous defitnitivt pop that cherry.

2010-07-25

OK, jag erknner, jag gillar dokuspor. S den hr passade mig utmrkt:-)

Skrotmagnet

2010-03-15

Mindre n 30 sidor in i boken hade jag tappat rkningen p antalet skrattanfall. Det r s klockrent, s rtt, s kul och s hemskt. Att inte Big Brother lades ned efter att den hr boken gavs ut tyder bara p skamlshet frn bolagens sida. Det mrks att det r samma kille som ligger bakom The Young Ones/Hemma vrst och Black Adder/Svarte Orm!

Medan jag lste den s fick jag tipset "Popcorn" av samma frfattare frn tv vitt skilda hll, det blir nog den i framtiden.