Dödskällan

Nadelson, Reggie

| 2008

Artie Cohen är ensam, utan familjen, i New York när hans halvsyster Genja ringer och ber honom hjälpa henne ur en knipa. Hennes son Billy har avtjänat sitt straff på ungdomsvårdsanstalt nere i Florida för ett mord, men Genja och hennes man Johnny ska åka bort just när frigivningen ska äga rum. Artie lovar sin syster att ställa upp och köra Billy upp till New York.  Billy har hunnit bli 14 år och har vuxit upp till en stilig, intelligent och rolig tonåring. Det verkar som om han blivit fri från det som fick honom att begå mordet för två år sedan: var det sjukdom eller ren ondska? Artie hoppas och önskar innerligt att Billy är okej. Men så fort Billy visar sig i sina gamla kvarter kommer det förflutna ikapp pojken. Telefonhoten avlöser varandra och han förföljs av någon på gatan. Samtidigt störtar ett litet flygplan på Coney Island och Arties chef Sonny Lippert får ett nytt fall...

2022-11-06

Stark fyra, nära en femma. Jag älskar Nadelsons författarstil och i boken hålls jag verkligen på halster genom hela boken.

2017-10-27

Ganska ok. Lite annorlunda perspektiv. Storyn byggdes upp på ett bra sätt men stundtals kändes det lite krystat. Helt ok läsning. Stark 2:a.

Ulf Pettersson

2010-03-18

lite trög i början, alltmer spännande och allt svårare att förutse hur boken skulle sluta