Dödsängeln

Bra

Helt okej 🤔🤔🤔

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Mats Ahlstedt debutbok, den kom ut för första gången 2003 (den utgåva jag har läst kom 2010 och är en lätt omarbetat pocketutgåva). Jag har tidigare läst hans böcker om profileraren Ella Werner. Han har även skrivit om Fatima Wallinder och de andra poliserna vid länskrims och jag kände att skall man möta nya karaktärer så är det lika bra att lära känna dem från början. Och det är med denna bok som vi först får lära känna poliserna vid länskriminalen.

Boken börjar i högt och spännande tempo. Det hinner hända mycket på de första femtio sidorna, nästan lite så att man undrar vad som finns kvar att berätta i resten av boken. Men med Ahlstedt bakom orden behöver man inte vara orolig, detta visar han även i sin debutbok. Efter den händelserika starten på boken lugnar det ner sig lite och utredningen börjar. Ahlstedt håller uppe spänningen boken igenom med sitt raka språk och tempo som gör boken till en riktig bladvändare.

Ahlstedt växlar och blandar bra med själva fallet och huvudkaraktärernas privatliv. Vi får en bra bild över karaktärerna och deras relationer med varandra. Han bygger upp något som jag misstänker, utan att ha läst de andra böckerna i serien, kommer att ligga som grund för att låta karaktärerna växa bok för bok.

Detta är verkligen en bra debut och jag vet inte varför jag inte har upptäckt Ahlstedt tidigare, läste honom för första gången tidigare i år. Han skriver riktigt bra och spännande böcker med bra driv som är lätta att ta till sig och är som sagt riktiga bladvändare. Åt andra sidan så kan jag skatta mig lycklig också. Har nio böcker till att läsa om Fatima och de andra poliserna på länskriminalen innan jag har läst ifatt utgivningen och måste vänta på att nästa bok skall komma.

Johanna Åberg

2018-11-27

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!! Kommer definitivt att fortsätta läsa alla författarens böcker!

Helena B-L

2018-11-16

Mycket spännande, men bristande research vad gäller Gotlands geografi och natur. Dock väldigt spännande...

Therese Östman

2015-02-06

Spännande och lättläst bok! Han skrev på ett speciellt sätt. Kommer garanterat att läsa resten av böckerna i serien. Betyg: 4

Rasmusmatte .

2014-07-21

Otroligt bra författare. Välskrivna böcker med mycket spänning.

Lars Sederlin

2011-09-01

Helt ok deckare.

2011-08-25

Nja, den här boken var väl inte direkt någon jättehit.

Själva historien kan man nog kalla mordisk, efter bara ett femtiotal sidor så hade man tre lik. Tack och lov så fick man i alla fall inga ingående beskrivningar över hur allt såg ut och hur blodigt allt var. Det tycker jag var ett bra beslut av författaren.

Jag tycker nog också att det var för mycket instoppat i historien. Det kändes lite som om författaren hade en checklista över saker som måste vara med och sedan bockade av en efter en; polis med försummad familj, kvinnlig polis, färgad polis, rasister, våldtäktsmän, knarkhandlare, vapenhandlare, stroppiga rika... ja, allt fanns där och det blev kanske lite för bra.

Ingen av huvudpersonerna var direkt sympatisk och jag kände mig inte välvilligt inställd till någon av dem och noll i igenkänningsfaktor. Jag tyckte de ofta betedde sig konstigt och inte trovärdigt. För mig var inte heller den skyldige speciellt trovärdig, det kändes lite som att hon/han tillskrevs på tok för mycket kunskaper om än det ena, än det andra.

Vad jag gillade var att jag faktiskt inte hade någon aning om vem den skyldige var förrän fram emot slutet (även om misstankarna fanns, men förkastats) och ändå hade han/hon blivit presenterad ett bra tag innan.

Vad jag upplevde som väldigt jobbigt med läsningen, var att jag ofta inte visste vem som sa vad. Ibland var det bara massa repliker, utan att man fick veta vems och uppenbarligen var det så att samma person kunde ha två repliker i rad. Det gjorde det hela lite besvärligt. En annan sak som irriterade mig var den dåliga korrekturläsningen. Det var en del särskrivningar och felstavningar.

Jag hoppas verkligen de andra böckerna i serien är bättre (totalt fem just nu), för jag har redan de två nästföljande.

Boktipsets estimerade betyg var 4.1, jag ger den 3.