Dödlig strid

Follett, Ken

| 2005

Antonia Toni Gallo, säkerhetschef på den medicinska forskningsanläggningen Oxenford Medical, vet att hon har problem när en behållare med en experimentell drog plötsligt saknas, men hon har ingen aning om vilken veritabel mardröm hon står inför.                       Stanley Oxenford, firmans grundare och nybliven änkling, blir tillsammans med sin familj insnöad i sitt hus i Skottland under julhelgen. Han har satsat allt på det motmedel han håller på att utveckla för att bekämpa det dödliga viruset Madoba 2 men har är inte den ende: sonen Kit är redo att sälja motmedlet för att klara upp sina egna skulder och kunna börja om på nytt i ett annat land. Vad ingen anar är den tilltänkte köparens syften, och när hans medbrottslingar intar huset går allt fruktansvärt fel.                       Medan snöstormen ylar utanför rasar intrigerna inomhus: förrädare liksom oväntade hjältar visar sig, löften...

Ethel Åslund

2016-06-28

Den kändes bra I sådär 50 sidor. Sedan vet jag inte vad som hände. Ingen person att hålla på. Segt. Skummade de sista 75-100 sidorna för att se hur det gick. Slutet? Inte oväntat. Sannolikt?

Lelle Jansson

2013-08-05

För att vara skriven av Ken Follett så kändes denna ganska enkel i sin uppbyggnad. Visst var det spännande men inte speciellt överraskande och nyskapande.

Kickie Boman

2012-07-22

Ken Follett kan man alltid lita på att levererar spänning!

Sofia Buhr

2011-07-20

Antonia "Toni" Gallo är nyutnämd anläggningsschef för Oxenford Medical, ett läkemedels forskningslab i Scotland. I Oxford Medical bedrivs forskning på dödliga virus och säkerheten är av yttersta vikt.

Men under julhelgen blir labbets säkerhetssystem överlistat och många människors liv är i fara. Toni gör allt för att klara upp situatione. Samtidigt måste hon ta hand om sin senila mamma och försöka hantera sina nya känslor för sin chef, företagets ägare Stanley Oxford.

Stanley har också en mycket händelsrik julhelg när hela hans familj samlas hemma hos honom. Många konfliktkällor finns under ytan och inte alla är där för att fira jul.

En spännande bok med oförutsägbar handling. Man vet aldrig hur något ska utveckla sig.
Det som drog ner betyget från fem var att språket var lite tråkigt. Visst är det bra med lättlästa böcker när man vill fångas av spänningen. Men den var lite för lättläst för min smak.