Dödlig rättvisa : hur djupt kan ett brott begravas?

Nadel, Barbara

| 2006

Vinnare av Tidskriften Jurys pris Flintyxan för Bästa historiska kriminalroman Atmosfärrik ny historisk deckarserie som utspelar sig under blitzen 1940 i London med begravningsentreprenören Hancock som ovillig hjälte. Han är svårt märkt av »förra gången« men försöker hantera sig själv och sitt jobb så gott han kan. När det dyker upp till synes oskadade kroppar av tvivelaktiga äkta män börjar han tänka det förbjudna: utnyttjas tyskarnas bombningar för att dölja mord? Hancock är modellerad efter författarens egen far. Dödlig rättvisa har autentiska dramatiska miljöer och engagerande karak­tärer med en gripande psykologisk skärpa.

2020-12-15

Läst på svenska; Dödlig rättvisa: Fascinerande! Otroligt komplicerad men fantastisk mordhistoria i en lika fantastisk människo- och miljöbeskrivning! Allt utspelar sig i Londons fattigaste delar mitt under brinnande krig, blitzen, med bomber regnande över staden. Bara den beskrivningen är högst läsvärd. Lägg därtill en älskansvärd begravningsentreprenör som blivit "tokig" i de fasansfulla striderna i första världskriget och det blir i ännu högre grad läsvärt!

Charlotta Rylander

2010-07-23

Trodde att det skulle vara en dokumentär roman på framsidan, men det var den inte. Men en hyfsad deckare under andra världskriget.