Ddlig rttvisa : hur djupt kan ett brott begravas?

Nadel, Barbara

| 2006

Vinnare av Tidskriften Jurys pris Flintyxan fr Bsta historiska kriminalroman Atmosfrrik ny historisk deckarserie som utspelar sig under blitzen 1940 i London med begravningsentreprenren Hancock som ovillig hjlte. Han r svrt mrkt av frra gngen men frsker hantera sig sjlv och sitt jobb s gott han kan. Nr det dyker upp till synes oskadade kroppar av tvivelaktiga kta mn brjar han tnka det frbjudna: utnyttjas tyskarnas bombningar fr att dlja mord? Hancock r modellerad efter frfattarens egen far. Ddlig rttvisa har autentiska dramatiska miljer och engagerande karaktrer med en gripande psykologisk skrpa.

2020-12-15

Lst p svenska; Ddlig rttvisa: Fascinerande! Otroligt komplicerad men fantastisk mordhistoria i en lika fantastisk mnnisko- och miljbeskrivning! Allt utspelar sig i Londons fattigaste delar mitt under brinnande krig, blitzen, med bomber regnande ver staden. Bara den beskrivningen r hgst lsvrd. Lgg drtill en lskansvrd begravningsentreprenr som blivit "tokig" i de fasansfulla striderna i frsta vrldskriget och det blir i nnu hgre grad lsvrt!

Charlotta Rylander

2010-07-23

Trodde att det skulle vara en dokumentr roman p framsidan, men det var den inte. Men en hyfsad deckare under andra vrldskriget.