Ingalill Mosander på Aftonbladet träffar helt rätt när hon beskriver kommissarie Guido Brunetti som ?Europas mest karismatiske kommissarie?.
Donna Leons böcker om kommissarie Guido Brunetti utspelar sig i Venedig. Omgiven av den venetianska miljön löser Brunetti mordgåtor som för läsaren in i det annars så slutna italienska samhällets nätverk av politiker, maffia och medier. Trots att Brunetti alltid mycket målmedvetet nystar upp sina fall finner han ändå tid att umgås med familjen och att inta utsökta måltider. Och visst är det Donna Leons miljöskildringar från den vackra staden Venedig, scenerna i hemmet med en trivsam blandning av småprat och pastaätande och kommissarie Brunettis drabbningar med den korkade polischefen Patta som gör romanerna alldeles extra läsvärda!
Tryggheten hemma hos Brunetti är dock hotad i Dödlig dos. I den kyliga venetianska...
Visa mer
Ingalill Mosander på Aftonbladet träffar helt rätt när hon beskriver kommissarie Guido Brunetti som ?Europas mest karismatiske kommissarie?.
Donna Leons böcker om kommissarie Guido Brunetti utspelar sig i Venedig. Omgiven av den venetianska miljön löser Brunetti mordgåtor som för läsaren in i det annars så slutna italienska samhällets nätverk av politiker, maffia och medier. Trots att Brunetti alltid mycket målmedvetet nystar upp sina fall finner han ändå tid att umgås med familjen och att inta utsökta måltider. Och visst är det Donna Leons miljöskildringar från den vackra staden Venedig, scenerna i hemmet med en trivsam blandning av småprat och pastaätande och kommissarie Brunettis drabbningar med den korkade polischefen Patta som gör romanerna alldeles extra läsvärda!
Tryggheten hemma hos Brunetti är dock hotad i Dödlig dos. I den kyliga venetianska gryningen krossas ett skyltfönster till en resebyrå och kommissarie Brunetti väcks av ett tidigt telefonsamtal från polisstationen. Brunetti blir ombedd att komma in till stationen, men inte för att utreda vem som haft sönder skyltfönstret utan för att komma och hämta sin hustru, Paola. Till Brunettis stora förvåning befann sig Paola utanför resebyrån när polismännen kom till platsen och hon berättade för dem att det var hon som hade kastat en sten genom skyltfönstret.
Paolas oväntade handlande är början till en kris i det Brunettiska hemmet och samtidigt arbetar Brunetti under en stegrande arbetsbörda på jobbet. Han får ansvar för utredningen av ett bankrån med kopplingar till maffian och polisledningen kräver snabba resultat.
Brunettis karriär är i fara när Paolas försök att avslöja en konspiration går stick i stäv med de krav Brunetti måste upprätthålla i sitt arbete. Brunetti drivs obevekligt mot en katastrof
Donna Leon är född 1942 i New Jersey. Efter sina universitetsstudier följde hon med en klasskamrat till Rom. Efter detta år i Italien följde en tid när Leon flackade runt i världen som lärare i engelsk litteratur, med Jane Austen som specialitet ? en "legosoldat i litteratur", som hon själv uttrycker det. Leon undervisade i Schweiz, Kina, Iran, Saudiarabien ? och Venedig, där hon slog sig ner för gott 1981. Donna Leon fick bokkontrakt och är sedan 1992 en väletablerad deckarförfattare i Europa. Hennes böcker ges dock inte ut i Italien då hon vill behålla sin anonymitet. Men Leon får ändå tåla att busslaster med turister kommer till Venedig för att följa i kommissarie Brunettis fotspår.
Skapa konto för att sätta betyg och recensera böcker
Jag vill ju tycka om den. Och jag tycker ganska bra om familjen Brunetti, men det är tyvärr också allt. Jag hade hoppats att den skulle påminna lite om Ingrid Hedströms: Villette-deckare. Men där Hedström skrev fascinerat, spännande och väldigt engagerande- så blir den här boken enbart tråkig. Den börjar ganska bra och Irene Lindh läser bra, men efter en timme är jag totalt ointresserad av den röriga handlingen som mer verkar vilja ta upp ämnen som genusproblematik och traffickinglagar- viktiga ämnen, absolut!- men kanske inte så intressanta i en deckare med tanke på att det inte är lite som Donna Leon skrivit om det. Efter tre timmar har jag fått mer än nog av denna så kallade deckare som i själva verket inte är en deckare, där mängder av italienska namn slungas mot mig som lyssnare och jag knappt hinner förstå vem som är vem. Nej, jag tycker inte att det här var en speciellt bra deckare. Välskriven kanske, men inte så mycket mer.
Mitt slutbetyg blir, en 2:a! Ingenting som jag kan rekommendera!
Leon blir bättre och bättre. Alltid samhällsproblem i fokus, alltid en riktig vändning i det allra sista och som alltid den högst charmerande kommissarie Brunetti och hans lika intressanta familj.