Dödergök

I ett stillsamt radhusområde strax söder om Stockholm finner Maria Allende drömhuset för sin lilla familj. Tobias och Maria har länge letat efter hus med trädgård för tvååriga Alma att leka i, och det perfekta huset till överkomligt pris har inte varit lätt att hitta. Men den sköra tillvaron i den nya bostaden sätts i gungning när den fasansfulla sanningen om husets tidigare ägare blir känd. Med Dödergök har Katarina Wennstam skapat en spänningsroman om brott som i regel går strafflösa och återigen avslöjar hon några av det svenska samhällets allra djupaste fördomar.

Malin Johansson

2022-07-10

Bra intrig, viktigt ämne, välskriven

Gunnel Lindström

2018-03-17

Betyg dras ned av den undervisande tonen i boken.

Marie Stenshammer

2017-04-17

Mycket, mycket bra! Älskar Wennstams böcker!

Birgitta Jönsson

2014-08-16

Sträckläste. Jag gillar Katarinas enkla sätt att skriva. Otroligt gripande historia. Lite för utdragen här och där kan jag tycka. När jag ska återberätta för kompisar som inte läst så stockar det sig i halsen för mig för jag blev så illa berörd av det enorma våldet och maktlösheten. Äcklad av polisens sätt att se på sina anställdas sk fritidsbrott. Äcklad av folk som håller misshandlare om ryggen. Hett ämne. En mycket viktig bok!

2013-09-05

Jag måste erkänna att jag ofta skäms över att tillhöra det manliga släktet då jag ser och hör hur oerhört många män bär sig illa åt mot kvinnor. Hustrumisshandel både fysisk och psykisk. Därför hade denna bok alla förutsättningar att bli en bra bok som belyser detta ämne men Katarina Wennstam förstör hela upplägget med sitt torftiga sätt att se allt i svart eller vitt. Pekpinnar och åter pekpinnar. Hon talar hela tiden om att så här måste du tycka annars har du fel. Storyn är så tillrättalagd. Jag undrar också i mitt stilla sinne, även om alltför många män beter sig svinaktigt, hur det känns att hata allt och alla som inte har kjol. En mycket svag 2:a

Tobias Heimel

2013-08-21

Wennstams stora problem är att hon försöker sitta på två stolar samtidigt: den skönlitterära fiktiva och den dokumentära. Ett för författaren bekvämt gränsland att röra sig i. För läsaren är det källkritik som gäller. Ifrågasätt påståenden som presenteras som fakta - i Wennstams fall vilar mycket på en rent känslomässig grund, där känslorna tas till som redskap för att understryka hennes olika teser. Det gör att det ofta blir väldigt mycket pekpinne över Wennstam när hon pekpinnar ut omoral och avsaknad av etik, där hon aldrig låter läsaren tänka själv utan hela tiden lägger slutsatser i ögonen/munnen på läsaren. Det är för dåligt för att vara journalistiskt, dokumentärt och samtidigt för vagt och kitschigt för att vara skönlitteratur. "Smuts" var delvis ett undantag, men Wennstam varierar sig inte - alla hennes böcker handlar om i stort samma sak och vi vet redan från början vilket elände som kommer att presenteras, hur mannen som släkte kommer att hängas ut i all sin medvetna vidrighet och någonstans känns allting i mig inte så angeläget, snarare som att läsa en uppbragt uppsats av en tjej i årskurs 9. Wennstam borde hålla tillbaks sitt yvigaste patos och försöker kontrollera det lite mer. Då väntar ett avsevärt större författande, som jag som läsare välkomnar.

Louise Ö

2013-07-03

Så bra!!! Jag var hel fast. Läste till tre på nätterna! Läs om du inte gjort det! Det är absolut värt det!

Marina Trenkoska

2013-06-25

Mycket bättre än smuts!

h4l h4rtl3y

2013-06-24

Ok, men wennstam är i sina bästa studenter bättre än så här.

2012-10-27

Jag blev inte så imponerad av förra boken, Smuts, så kanske hade mina förväntningar sänkts inför denna för det här tyckte jag var riktigt bra. Tyvärr är ämnet fortfarande aktuellt, efter fyra år. Det finns oerhört mycket att säga om Dödergök och det är svårt att hålla det kort. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/10/dodergok-av-katarina-wennstam.html

D

Diana Cudic

2012-08-09

Spännande! Hade svårt att lägga ifrån mig den när jag läste. Det säger väl allt...

Karin Jonsson

2012-08-02

Ännu bättre skriven än "Smuts"! Wennstams andra bok om våld mot kvinnor går inte att lägga ifrån sig. Lärde mig det oroväckande ordet "fritidsbrott". Hedersvåldsfallet i boken hamnar dock lite på sidan av, förtjänar en egen bok.

Lina <3

2012-04-17

Väldigt välskriven och man lär sig mycket om mäns våld mot kvinnor. Hemsk men hon behåller läsarens intresse genom hela boken. Absolut läsvärd!

Jimmy Eriksson

2012-04-03

Dödergök är en fristående fortsättning på Smuts men känns både vassare och mer angelägen. Här blandas både hedersbrott och hustrumisshandel som avslutas med en oväntad twist som överraskar och provocerar. Wennstam berör både juridiska som mänskliga falluckor och hon gör det på ett, kan tyckas, förutsägbart sätt, men hon ger samtidigt ett oväntat djup och en spänning utöver det vanliga.

Cecilia Sollenby

2012-01-31

Mycket bättre än Smuts!

Liza Bolin

2011-08-19

trodde att det här skulle vara den sämsta i trilogin, var inte särskilt peppad efter Smuts och ämnena intresserade mig inte särskilt. men av de tre är det här nog den mest välskrivna, och en intressant twist hjälper handlingen på traven.

Anette B

2011-07-26

Välskriven bok om ständigt aktuellt ämne - Hemmavåld och hedersvåld. Gripande
gillar henns sätt att knyta an till "Smuts" som kom innan Dödergök.

Nja säger jag når faktiskt inte upp till hennes tidigare böcker

Camilla Högström

2011-04-14

Efter cirka 200-250 sidor började boken bli lite spännande. Trots att det är viktiga ämen så "går den förbi" utan större påverkan på mig.

Ulrica Sandell

2011-04-08

Maria Blomkvist

2011-04-05

Ganska spännande men den har tyvärr inte gjort något bestående intryck.

Tyvärr ganska förutsägbar och klichéartad, men ändå en helt okej bok.

Ally Regins

2011-02-22

Fanns några småsaker i boken som jag ogillade men efter kanske 100 sidor satt jag fast och kunde inte låta bli att streckläsa den.

Catarina Danielsson

2011-02-11

Svår att sluta läsa även om handlingen inte är trevlig.

marre marre

2010-10-03

Den känns lite ojämn. Lite långtråkig i början, men i mitten av boken tar den fart och blir riktigt bra.

Annicka Olsson

2010-09-18

En mycket viktig bok att läsa då den skildrar samhället av i dag

Elisabeth E

2010-08-04

Har läst 180 sidor utan att fastna i boken. Ger upp för tillfället. Kanske läser den någon annan gång.

Den var OK.

Ciccis bokblogg

2010-04-17

Maria och Tobias flyttar in med sin lilla dotter i ett radhus som de köpt för ett bra pris. Huset har stått tomt en lång tid innan de flyttade in. Snart märker de att grannarna beter sig lite avvaktande. Det dröjer inte länge innan de får veta varför. När de börjar renovera huset så upptäcker det bland annat blod bakom en golvlist. Det visar sig att kvinnan som bott i huset tillsammans med sin sambo blivit misshandlad under flera år av sin sambo, som är polis. Kvinnan är nu död och mannen sitter i fängelse. Maria är en arbetslös journalist och blir mer och mer besatt av kvinnan som tidigare bott i huset. Hon börjar med lite privata efterforskningar och sanningen som rullar fram är fruktansvärd.
Parallelt i handlingen så sker ett så kallat misstänkt hedersmord där vi får följa kommisarie Mats Hjörne och åklagare Madeleine Edwards kamp mot rättvisan.

Denna bok ingår i Katarina Wennerstams trilogi om mäns våld mot kvinnor. Den första delen Smuts handlar om trafficking och sexhandel. Den andra delen Dödergök handlar om polisers våld i hemmet. Den tredje delen Alfahannen handlar om sextrakasserier och våld i filmbranschen.

Angela Kovács är uppläsare av boken och Magnus Krepper är uppläsare av jag-personen i boken. Det är första gången jag har lyssnat på en ljudbok med två uppläsare men det är riktigt bra då Magnus bara är med då och då och Angela läser själva berättelsen.
Katarina tar upp viktiga händelser som kvinnomisshandel och så kallade hedermord och försöker att beskriva dem från både offret och förövarens sätt att se på det hela. Det som är det hemska i boken är att det händer här runt om kring oss just nu och Katarina lyckas bra med att beskriva det tycker jag. Lite svårt att sätta in boken i en genre tycker jag allt. Är det en deckare, samhällsskildring eller spänningsroman? Helt klart en mycket läsvärd bok.

Efter att ha läst SMUTS trodde jag att denna bok skulle vara bra, men ICKE. Tycker att den var en stor besvikelse. Två stjärnor är endast för någorlunda personbeskrivning och story, men språket och handlingen samt alla dialoger är under all kritik. Den lilla spanska som skrivs i boken är felstavad och grammatiskt inkorrekt - har man inte någon som korrekturläser ens böcker innan de ges ut? Rekommenderas INTE.

Pia W

2010-01-23

En stark bok på många sätt. Den griper tag med sina angelägna ämnen och är skriven med stort driv och engagemang utan att bli övertydlig. Den var ännu bättre än föregångaren "Smuts".

Anna Hallqvist

2010-01-14

Visst är den något förutsägbar Dödergök. Både i Tobias beteende ang Maria och andra kvinnor, såsom vad som egentligen hände mellan Jocke och Louise. Men den är bra. På samma sätt som Smuts. Och det är ett så verkligt och suveränt ämne hon ägnar sig åt Katarina, precis som i sina samhällsböcker. Me like. A lot. Man fastnar i den och de 500 sidorna känns inte alls långa, de bara rinner förbi. Man vill läsa mer.
Men åklagare Madeleine Edwards hamnar lite i skymundan. Hennes problem med tonårsdottern blir inte intressanta, det händer för mycket annat, hon bli bara en bifigur. Inte en stark kvinna.
Men Maria Allende blir en verklig hjältinna, även om jag inte tror att det är det (ett starkt rättspatos) som driver henne - utan snarare jakten på jobb och scoop och sin egen självkänsla.

Boken har egentligen två parallella historier, en om kvinnomisshandel och mord av en polisman på sin hustru, och en om hedersmord. Båda lika intressanta och invävda i varann genom Madelienes arbete med polismannen Mats Hjörne.
De lyckas göra ett mord av ett självmord, och ett självmord av ett mord. Boken innehar många moraliska frågor ja. :)
En stark och gripande bok. Jag ser fram emot Alfahannen som är på gång nu när som helst.

Therese Andersson

2009-12-28

Lite förutsägbar, jag greppade redan i mitten av boken hur det hela skulle sluta...men lättläst och underhållande trots det.

Ullis N

2009-12-15

Läste denna för två böcker sen, men har redan glömt innehållet. Ändå gick jag raka vägen och reserverade nästa bok i sviten så något måste ha tilltalat.

M W

2009-12-01

Eva Nordin

2009-11-02

Detta är nummer två av en trilogi av Katarina Wennstam som handlar om mäns våld mot kvinnor. Ser fram emot nummer 3 som kommer i januari2010.

Charlotta Rylander

2009-10-24

En bok som är otäck och viktig, och som jag nästan drog mig för att läsa. Men när jag började kunde jag inte sluta. Kände igen mig i relationen mellan Tobias & Maria, och hur arbetslösheten påverkade den.

Åse Bandling

2009-07-31

Jag tyckte att Smuts var bättre, den storyn höll ihop på ett bättre sätt. Inte så fötjust i de två parallella spåren. Som helhet ändå OK.

Irene Asp

2009-06-27

Inte fullt lika bra som "Smuts" men nästan!!!

Lotta Grafström

2009-06-13

Så bra!!! kunnde inte sluta läsa rek, varmt av mig..

Karin Karlsson

2009-06-12

Svår och släppa. Gillade verkligen storyn, skriven på ett mycket bra sätt, som verkligen fångar läsaren. Den innehåller verkligen det mesta. Spänning, kärlek, relationer... Jag gillade den här betydligt mera än hennes bok Smuts.

Lotta Grafström

2009-06-12

Boken är jätte bra kunnde inte sluta läsa!!

Jennifer Andersson

2009-06-11

Fantastiskt talande språk, nytänkande och intelligent. Boken handlar om poliser, journalister och åklagare och man lever sig in i karaktärerna som om det vore en nära vän. Det känns som att man fått en bredare syn på människan efter att ha läst den.

Maria Klamas

2009-06-06

Boken tar upp ett givetvis viktigt ämne, våld i nära relationer - boken är okej, men inte mer än så tycker jag... parallellhistorien tycker jag bara tar onödig plats o flyttar fokus från det boken kanske egentligen vill belysa... och slutet blir bara slaskigt, onödigt, där tappade du mig...