Dödens pendel

Moström, Jonas

| 2004

När Gerd Ekstedt avlider i sömnen av hjärtstillestånd är hennes son den ende som misstänker att döden inte kommit naturligt. En försvunnen klocka gör honom övertygad om att någon varit i hennes sovrum på natten. Kriminalkommissarie Johan Axberg, som har fullt upp med semesterplaneringen och en narkotikahärva, avvisar dock misstankarna som ett förvirrat uttryck för sorg. Samtidigt får Axbergs vän Erik Jensen, läkare på Sundsvalls sjukhus, in en ung kvinna med hjärtstillestånd på akutmottagningen. Att en ung och frisk person plötsligt skulle drabbas av hjärtfel verkar märkligt, och Jensen kan inte få händelsen ur tankarna. När en nittonårig flicka hittas död i sin säng kort därefter, inser även Johan Axberg att något är allvarligt fel. Förutom ett inväxlingskvitto från Sundsvalls kasino är det en speciell detalj som fångar polisens uppmärksamhet: flickans klocka saknas. Går en seriemördare...

Ulla Englund

2022-03-03

2020-11-04

Ok småtrevlig standarddeckare. Betyg 2,5

Johanna Åberg

2019-10-30

En fantastiskt bra bok som är spännande från första till sista sidan!! En riktig bladvändare!!!

Anna Johansson

2015-08-16

Inte riktigt så spännande som jag vill att en deckare skall vara, men ändå helt okej. Både Axberg och Jensen är intressanta karaktärer som jag ser fram emot att lära känna genom serien.

Malin Sundman

2015-05-24

Tycker att det är en spännande bok rakt igenom. Vill absolut läsa mer av författaren.

Annika Sjöström

2014-05-20

hörbok!

Rasmusmatte .

2013-07-20

Efter att läst om boken å höjer jag betyget till fem stjärnor.

My.loved.books

2013-06-28

En Riktigt Bra deckare, som jag inte kunde sluta läsa!

Lena Sköld

2013-03-31

Gillart

Blev rekommenderad denna bok, men nån 5:a får den inte.
Men mycket lättläst, men snabba korta kapitel, och nog höll jag andan de sista sidorna. Så en stark 4:a är den värd.

Caroline Karlsson

2012-06-23

En helt okej deckarhistoria... men tyvärr saknas det där "lilla extra"!

Hanna *

2011-07-14

Fastnade direkt, lättsam, spännande, kortfattad i mellanberättleserna och det kan vara ganska skönt då det gäller invävda kärlekshistorier i en deckare. Inga stora utlägg utan rak på sak & väldigt spännande!

2011-01-14

Tycker om Moströms böcker, där han alltid har med en "sjukhusdel". Kul att få en lite annorlunda vinkel. Tycker om personerna i hans böcker och deras livsöden också.

Liselotte Johansson

2010-11-09

Nu har Läckberg & co fått en stor konkurrent till författarskapet. En riktigt bra svensk deckare. Rekommenderas varmt,

Liselotte Johansson

2010-11-09

2010-07-31

En aning seg...

2010-06-21

Första boken jag läser av Jonas Moström, men definitivt inte den sista. Jag gillade att historien hela tiden fördes framåt, inga direkta dödpunkter. Egentligen skulle jag vilja sätta 3,5, men det går ju inte. Det som drog ner betyget lite var faktiskt karaktärerna. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men de var lite stereotypa och grunda.

Anne-Lie Månsson

2010-01-22

Nära en 4 i betyg, det var det där lilla extra som saknades. Sjukhusmiljö och polisarbete. Märkliga fall av hjärtstillestånd hos flera patienter i Sundsvall. Axberg och Jensen arbetar tillsammans för att utreda bakgrunden.

jan strandberg

2009-12-10

trevlig bekantskap i Sundsvallsmiljö

Mia Dahlstrand

2009-10-19

2009-10-18
Spännande bok i Sundsvallsmiljö. Ska definitivt läsa fortsättningen...

Anna Ljungdahl

2009-08-24

Den här boken var verkligen svår att lägga ifrån sig.

Karin Karlsson

2009-08-09

Jag gillade verkligen den här boken, jag hade svårt och lägga ifrån mig den. Kommer definitivt läsa hans andra böcker med.

Anders Högman

2009-07-23

En okej debut, men lite töntigt med mördarens profil, känns aningen för osannolikt. Annars gillar jag personporträtten som känns trovärdiga. kanske läser han igen