Dödens kemi

Beckett, Simon

| 2006

David Hunter var en gång i tiden en av Storbritanniens mest framstående rättsantropologer, flitigt anlitad i komplicerade mordfall över hela landet. Men när hans fru och lilla dotter blev ihjälkörda av en rattfyllerist orkade han inte fortsätta utan drog sig tillbaka till en liten by i Norfolk, där han fick tjänst som distriktsläkare. Nu lever han ett lugnt och stillsamt liv, utan några tankar på att återuppta sitt forna yrke. När två kvinnor inom loppet av ett par veckor hittas brutalt mördade vänder sig den lokala polisen till Hunter för att få hjälp. Kvinnorna har uppenbarligen hållits fångna i flera dagar innan de dödats och deras kroppar har blivit skändade på ett närmast rituellt sätt. Fallet väcker plågsamma minnen till liv och Hunter ställer sig ytterst motvillig till det hela. Men så blir han personligt indragen på ett sätt han aldrig kunnat räkna med. Jenny Hammond, en lärarinna...

2016-10-08

Ruggigt spännande! Lite småäckligt emellanåt eftersom David Hunter är framstående rättsläkare, men det för trots allt handlingen framåt. Imponerande debut! Jag fortsätter läsa hans deckare.

2016-03-23

För en väldans massa år sedan (2010) köpte jag det som visade sig vara tredje delen i serien om David Hunter. Eftersom jag har något slags diagnos som gör det omöjligt för mig att läsa en serie i oordning så försökte jag hitta första delen, Dödens kemi, något som visade sig vara lite svårare än jag hade tänkt. Men till slut hittade jag den på antikvariat. Och tro det eller ej, nu är den minsann läst också. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/03/dodens-kemi-av-simon-beckett.html

Malin Sundman

2014-03-26

En läskig o välskriven, om än lite väl blodig, deckare. Klart läsvärd för de som vågar :-)

Yvonne Larsson

2009-07-16

Min kompis som bor i Tyskland brukar ibland när hon läst någon bra bok på tyska skicka mig samma bok fast på engelska. Det är många födelsedagar och jular som det kommit paket från Tyskland med böcker i. Ibland är det riktiga höjdare, andra gånger har böckerna inte varit så bra men jag läser dem alltid. Just den här "The chemistry of death" verkade bra när jag läste baksidestexten och sen hade min kompis dessutom skrivit på första uppslaget "Julen 2008. Jävla spännande". Jag kan inte annat än att hålla med, boken var jävla spännande! ;0) Jag hade aldrig läst något av Simon Becket tidigare så det är en ny bekantskap som jag kan rekommendera om du precis som jag gillar "jävla spännande böcker".

kristina johansson

2009-07-09

Intressant och spännade på så vis att läsaren får följa en rättantropologs arbete, men också därför att författaren lyckas fängsla sina läsare med ständigt ouppklarade händelser. Detta är en bok som trollbinder läsaren och ger mersmak för mer. David Hunter är en karaktär med själ och hjärta och det är intressant att se hur han lyckas arbete med fallen i den lilla byn även om han inte är accepterad. Slutet är oväntat men spännande. Mycket läsvärd!