Döden tänkte jag mig så/Vänd om och var stilla

Mo, Johanna

| 2015

Johanna Mos två första kriminalromaner om kriminalkommissarie Helena Mobacke, Döden tänkte jag mig så och Vänd om och var stilla ges ut i en gemensam pocketvolym. När vi första gången möter henne ska hon tillträda en ny tjänst hos söderortspolisen efter att ha varit sjukskriven ett år sedan hennes son dött under tragiska omständigheter och hennes liv rasat samman.I Döden tänkte jag mig så kastas Helena Mobacke omedelbart in i en spektakulär utredning. En tonårspojke knuffas framför ett tunnelbanetåg och omkommer. Någon dag senare blir en kvinna nerknuffad på ett annat tunnelbanespår. Skräcken sprider sig i Stockholm, perrongerna står tomma och löpsedlarna tävlar i svärta. Samtidigt som Helena leder den svåra utredningen känner hon hur de gamla såren är på väg att rivas upp – till slut tvivlar både hennes omgivning och hon själv på att hon faktiskt ska orka.Vänd om och var stilla inleds...

Ronny Hasselgren

2017-09-17

Det märks att Johanna Mo är lektör och jobbar med texter. Hon skriver korrekt. Tyvärr är "Vänd om och var stilla" inte i min smak. Hennes engagemang för barn och utsatta genomsyrar alla de goda karaktärerna. Även missdådaren är genomsyrad av medkännande och tillskyndare av ånger och skuld.
Manliga poliser går omkring och tänker på barn och barnbarn och skyggar för våld och är nästan gråtmilda. Johanna väver in feminina drag och tänkesätt i både manliga och kvinnliga romanfigurer. Inte trovärdigt.
Och en sista pekpinne: Psykolog och psykiatriker är inte samma sak. En psykiatriker är en läkare (med läkarutbildning). En psykolog har inte motsvarande behörigheter eller utbildning.