Döden skall du tåla

Den strävsamme Konrad Sejer är på plats igen, liksom hans trogna hund Frank och den charmerande assistenten Skarre. Norges mest prisade spänningsförfattare skämmer återigen bort oss med en psykologisk thriller som går djupt in under huden.Det är en varm sensommardag i ett norskt villaområde. Barn hoppar på studsmattor, vuxna slöar i solstolar, någon målar ett staket och en annan tvättar bilen. En ung mamma har lagt sin bäbis i vagnen att sova middag under ett träd i hagen. Hon känner sig helt trygg och vet att hon genast skulle höra om något hände barnet. Men när en person kommer fram ur skogen och drar av det lilla täcket märker hon ingenting.I ren panik anländer mamman till akuten, hon har hittat barnet i en pöl av blod i vagnen, men läkarna är förbryllade för flickan har inte minsta sår på kroppen. Någon har utsatt dem för ett djävulskt spratt.Samma dag hittar kriminalkommissarie...

2018-03-20

Vanliga men lite udda människor i en kanske alltför vanlig samhällsbild. det osedda oälskade barnet som gör ofog för att uppmärksammas. Välskrivet som vanligt när det gäller Fossum men jag saknar spänningen i denna roman. Ganska intetsägande.

Therese Östman

2014-06-26

Kort och enkel bok, händer mycket på en gång. Har läst några stycken av Fossum och tycker hon är en duktig författare. Betyg: 3

Erik a

2013-12-09

en av Fossums bättre (i och för sig skriver hon ju alltid mer eller mindre bra...) Tycker om sättet på vilket hon kan använda ganska slitna fraser som "ytan håller på att krackelera..." och få det till något fräscht och nytt nästan.

Fossum är en riktigt bra författare. Men hennes böcker är för bra, jag orkar nästan inte ta emot så mycket mänskliga känslor och eländen. Ändå är det omöjligt att sluta läsa.

Janna Vestberg

2012-07-26

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av denna bok, men den var inte så bra som jag trott.

2011-12-17

Det här är alltså tionde delen om Konrad Sejer och Jacob Skarre och det är är nog faktiskt en av de bättre. Tempot är snabbt och trots att man vet vem, varför och hur så gott som hela tiden så är det ändå spännande. Jag gillar också det Fossumska sättet att skriva, att man får följa både offer, gärningsman och polis; vad de tänker, hur de känner och hur de påverkas. Faktum är att jag ofta får sympatier för gärningsmannen i Fossums böcker.

Något jag däremot inte gillar utan får riktiga rysningar av (och det är inte av vällust) är att hon cementerar gamla fördomar, som att alla barn med en alkoholiserad mor (ja, specifikt mor) blir förstörda på något sätt och att alla kvinnor är hjälplösa, olyckliga och svaga utan en stark man vid sin sida. "[...] Hon hade allt som en kvinna drömmer om. Skönhet, hälsa och kärlek, man och barn, eget hus och trädgård med rhododendron och frodiga blomster." Ja, eller hur? Många stereotyper och klichéer hittar man. Om man är rödhårig så är man hetlevrad, om man är thailändare är man alltid glad, lycklig och hjälpsam och så vidare.

Jag gillar ämnet i den här boken och jag tycker det är ett viktigt sådant. Även ett aldrig så oskyldigt skämt kan slå fel och man måste hela tiden tänka på vilka konsekvenser ens handlingar får för andra. Respekt och hänsyn är ju något som har minskat drastiskt i samhället de senaste tio åren bara. Något som man själv upplever som kul och "bara" ett skämt kan få förödande följder för någon annan. Jag ska inte gå in på detaljer, men gärningsmannen tycker att det han gör är helt oskyldigt och ofarligt. Eller gör han det?

Sanningen är att jag är lite förvirrad över slutet och ställer mig lite frågande till vad som egentligen hände. Var det så som man trodde eller var det något helt annat? Kanske är det meningen att man inte ska vara helt säker, för att det helt enkelt är farligt och svårt att vara helt säker. Ja, jag har ingen aning. Många lösa trådar och obesvarade frågor blir det i alla fall. En av dem är: Är Konrad Sejer sjuk? Jag hoppas verkligen det snart kommer en elfte del och att kanske en del frågor får sina svar.

Boktipset estimerade betyg var 4.2, jag ger den 4.0.

Monica Brandts

2011-12-16

Helt okej bok som underhåller för stunden men som kommer att falla i glömska på sikt.

Malena Hedman

2011-12-03

Helt underbar författare som alltid ger nya spännande intriger och har en förmåga att djupdyka in i människans psyke

Som vanligt. Karin Fossum har en otrolig förmåga att få mej att fängslas. Och fängslande böcker som är svåra att släppa gillar jag.

Helena Sjögren

2011-04-02

En ganska utdragen bok.

Mr Roslund

2011-02-08

Fantastiskt välformulerade karaktärer, spännande, men tyvärr var den plötsligt slut...

Linda Davidson

2011-01-27

Kunde inte släppa boken när jag väl börjat läsa. Jag blev engagerad i karaktärerna, som alltid i Fossums böker, och måste bara veta hur allt slutar.

Hanna *

2011-01-27

En annorlunda "deckare" än vad jag varit van vid, helt fast efter första kapitlet!

Torbjörn Nilsson

2011-01-09

Man vet lite grann vad man ska få när man börjar på en Fossumbok, denna är inget undantag. Bra historia, och bra och trovärdigt persongalleri.

Lotta Svensson

2010-12-19

Den bästa av Karin Fossums Konrad Sejer - Deckare.

janne lindh

2010-11-15

Karin Fossum har slagit till än en gång. Döden skall du tåla är en spännande, berörande och välskriven kriminalroman med intressanta karaktärer. Fossum är utan tvekan Nordens drottning i genren.

Ing-Marie Haglund

2010-10-27

Torsten Wahlund är en mycket bra uppläsare => en extra stjärna

Sandra Svensson

2010-08-23

hyfsat bra rakt igenom, jag gillar främst författarens humoristiska sätt att beskriva..

Pia Stendahl

2010-04-22

Jag tycker att Karin Fossum är en ojämn författare. Något jag altid uppskattar med hennes böcker är att hon skildrar sina historier ur tre perspektiv: gärningsmannens, offrens och polisens. Alla tre perspektiv skildras på ett sympatiskt sätt, utan pekpinnar. Ingenting är svart eller vitt i Fossums värld. Det finns alltid plats för en gråskala.

Boken är inte särskilt spännande men visst väcker den en del olustkänslor. Jag upplever dialogerna som stolpiga och slutet känns som det dyker upp alltför abrupt. Det känns som om Fossum tappat lusten att fortsätta skriva snarare än att historien egentligen är klar.

Torsten Wahlunds röst ger lite extra känsla av ryggradskryp till denna psykologiska thriller.

Läs gärna fler av mina ljudboksrecenioner på www.bokbrus.se.

Karin D

2010-03-21

Jag missar inte när Karin Fossum kommer ut med en ny bok och jag tycker att hon är en skicklig författare som kan skildra personer och bygga upp en bra stämning. I den här boken står en tonårspojke i centrum, han lever med sin nersupna mamma och finner tryggheten hos sin gamle morfar. Pojken saknar både hyfs och empati och hittar på en massa busstreck som tendrar att sluta riktigt illa. Slutet överraskar, som sig bör!