Döden kvittar det lika

"Förresten Andreas, du känner henne!" Röda lockar faller över bårens kant och Andreas hjärta stannar. Hemma i den fashionabla villan finns hans fru och barn men medvetslös på båren framför honom i akutrummet ligger hans livs kärlek. Olyckan får sanningar att bubbla upp till ytan medan Andreas försöker hålla ställningarna. Hans fru försöker förgäves berätta för honom vad hon vet, men är det han som stöter henne ifrån sig eller hon som drar sig undan? Det förflutna spelar ut sina kort. Runt människorna på ett sjukhus i Halmstad utspelar sig livet i sin mest dramatiska form. Sjukhusets kulvertar vindlar sig likt livsuppehållande kärlträd kring trasiga människor som söker kärlek men finner ensamhet, svartsjuka och ond bråd död.

Rebecka Nyman

2021-05-16

Den här boken tycker jag byggs upp på ett fint sätt och spänningen stegrar allt mer mot slutet. Ett tag in i boken upptäckte jag att jag kände igen en del saker och insåg att jag hade läst den förut. Boken varvar både perspektiv och tid. Olika karaktärer får ta plats. Tillbakablickarna som varje gång ger fler och fler ledtrådar och som sakta öppnar upp det förflutna. Anne-Marie Schjetleins sätt att berätta gillar jag, men jag har svårt för de olika karaktärerna. Det finns tyvärr ingen jag verkligen fastnar för. De många olika händelserna gör det till en tragisk men samtidigt nervkittlande berättelse.

En som innehåller både spänning, sorg och kärlek. Otrohet skadar mer än vad man tror. Men även att gräva i sitt förflutna och det kan gå riktigt illa. Ni måste verkligen läsa denna bok

Tung bok, men lättläst tack vare korta kapitel. Gripande.

Bettan_bokprataren

2020-01-30

Anne-Marie skriver bra och fängslande med ett högt tempo och ett bra driv.
Jag kan tycka att historierna är lika mycket relationsdrama som spänningsroman och har undertoner av att något hotfullt och skrämmande ska hända. Hela tiden ligger det och darrar i luften att något fasansfullt kommer att ske. Något är förfärligt fel. Den utspelar sig i sjukhusmiljö men även runt händelser som sker i Andreas liv.
Mitt tips! Läs dem i rätt ordning då man följer personernas liv och jag rekommenderar böckerna till alla som tycker om lättlästa svenska kriminalromaner. https://bokprataren.blogspot.com/2020/01/doden-kvittar-det-lika-doden-den.html

2019-07-16

Denna bok är den första delen om kirurgen Andreas Nylund. ”Döden kvittar det lika” är en psykologisk thriller där vi snabbt kastas in i handlingen. Dåtid varvas med nutid i ganska korta kapitel. Jag började läsa boken under gårdagskvällen och släppte den när jag hade läst ut den. Boken är lättläst och oförutsägbar. En bra bok för semester och det bästa är att det finns ett par böcker kvar att läsa om kirurgen och sjukhuset i Halmstad.

Sofia C J

2019-05-29

Språket var för enkelt och handlingen för förutsägbar.

Ann Simonsson

2019-01-29

Nä.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är författaren Anne-Marie Schjetleins debutbok och första i en serie om läkaren Andreas Nylund. Det finns än så länge två böcker till i serien, Döden Den Bitterbleka och Döden Ingen Ser. Det är en psykologisk thriller.

Man kastas direkt in i handlingen och man får förklaringar på olika karaktärers relationer till varandra i tillbakablickar. Man får en bild av ett äktenskap som går på sparlågor, en otrogen man som hittat ny kärlek, en fru som försöker skapa idealbilden av den perfekta familjen. Man får även möta i tillbakablickar en liten flicka som har en tragisk barndom, man förstår att denna flicka är en av huvudkaraktärerna, men man är inte helt säker på vem.

Den är uppbyggd med korta kapitel med ett bra driv i handlingen. Det är mycket relationsdrama med en underton av något hotfullt och man får lära känna de olika huvudkaraktärerna. Man anar att det är något som inte står rätt till, psykiskt sett, med i alla fall en av dem, men många av dem har problem så man är inte helt säker på vem som har gjort vad. Detta håller uppe spänningen hela boken igenom. Hur allt hänger ihop knyts långsamt ihop ju mera bakgrunden kommer upp till ytan tills slutet kommer och man får sin upplösning.

Det finns en huvudkaraktär i Andreas men han är inte direkt den gode karaktären utan några brister. Han är ju som sagt otrogen och ser inte direkt något fel i det då han anser att hans äktenskap har tappat gnistan. Han är ingen stark karaktär i den betydelsen att han har en egen vilja, det är hans fru och även delvis hans älskarinna som styr honom dit de vill ha honom. Så han är inte direkt personligheten som man fattar tycke för, men ändå är det intressant att följa vad som händer honom, kanske kommer händelserna i boken få honom att växa och stå på egna ben.

Det är inte den vanliga deckaren om en polis som löser ett fall, detta är en psykologisk thriller blandat med en stor del relationsdrama och allt vad som kan röra sig runt livet på ett stort sjukhus. Det skall bli spännande att läsa vidare vad som händer Andreas och de andra på sjukhuset, slutet lämnar en bit öppen som jag misstänker kommer att fortsätta som en röd tråd till de andra böckerna.

Johanna Åberg

2018-10-18

För mig som älskar deckare i sjukhusmiljöer så är denna bok en perfekt match!! Boken är spännande från början till slut!!!

Bokslukerskan

2017-10-19

Betyg: 3,5

Debutromaner.
Visst är det något speciellt med dessa?
Särskilt serieromaner.
Att få lära känna en bunt nya karaktärer.
Att sedan få återse dessa i bok efter bok.
Om man gillar dem vill säga.
Och jag gillar dem!!
Det här är definitivt en medelstark debutroman.
Spänningsfaktorn är hög & storyn trovärdig.
Vändningarna oväntade!
Alla ingredienser väl doserade.
Är då inte betyget lite väl snålt?
Nja, det finns goda skäl.
Fristående.
Ett missvisande ord i beskrivningen.
Slutet lämnade många frågetecken, stora sådana.
Man får inget riktigt avslut.
Det borde stått:
To be continued...
Smart drag dock.
Man vill verkligen läsa nästa "fristående" bok i serien.
För att få fatt på svaren.
Men finns dem där då?
I bok nr.2.
Det får nästa recension förtälja ;)

En del spänning, men känns överarbetad o orealistisk,,,

Maria Olofsson

2016-05-11

Bra bok, helt enkelt. Hade nog nästan kunnat gett den en femma, men slutet tog ner betyget då det kändes som om författaren ville få ett hastigt slut på boken, det blev lite för enkelt slut helt enkelt, lite snopet.

Rasmusmatte .

2015-05-15

Lite för mycket relationsroman. Dock tar sig boken. Klart godkänd som debutroman

Kim M. Kimselius

2015-04-06

En imponerande debut av Anne-Marie Schjetlein. En fänglande deckare som varvar förfluten tid med nutid.

Mord begås, vem är egentligen mördaren? Ja, det är inte så lätt att lista ut.

Trots ett härligt flödande språk, dras tempot ner när det blir för många liknelser och för mycket övertydlighet. Om alla liknelserna hade tagits bort när känslor beskrivs, hade den här boken fått högsta poäng. Nu når den inte riktigt fram, ändå klart läsvärd!

Kim M. Kimselius

2015-04-06

Mord begås, vem är egentligen mördaren? Ja, det är inte så lätt att lista ut.

Christina Gustavson

2014-12-09

Jag har läst Döden kvittar det lika, debutbok av Anne-Marie Schjetlein.

Boken, som utspelar sig i Halmstad och delvis i sjukhusmiljö, är ett familjedrama med krim-inslag.

Den börjar intensivt med en olycka.

Sedan följer en skrämmande men något tvekande beskrivning av några barns svåra uppväxt. Vittnet till vissa övergrepp befinner sig bakom en låst dörr, vilket ger en viss distans till det som inträffar och mycket lämnas åt läsarens egen fantasi.

Parallellt löper olika kvinnors livsöden och efter hand vävs trådarna samman till en tragisk upplösning.

Boken är lättläst med korta kapitel och jag uppskattar att den är välredigerad.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg: ”Christina Gustavsons bokblogg”: www.joelsgarden.se)

2014-11-16

En helt okej bok från en debuterande författare.

Boken var lättläst, och tidvis rätt så spännande.

Kanske ingen bok som jag direkt kommer att minnas, men ändå helt klart läsvärd.

Tyckte om sjukhusmiljön i boken, som författaren tydligen har gott om erfarenhet från.

Läser gärna fler böcker av författaren i framtiden.

Den börjar ganska pang på med en olycka för att sedan bli mer relationsroman än deckare tyckte jag. Därför tyckte inte jag den fick lika mycket driv i början av boken. Jag gillar mycket spänning och den blev lite för mesig för mig.
Dåtidshistorian handlade om en liten flicka som hade det jättetufft, hennes mor var en grav alkoholist och hon fick gå hungrig ofta. Man undrade givetvis vem som var denna flicka i nutid. Jag tyckte inte heller jag fastnade för någon av karaktärerna Anders gillade jag inte alls, han betedde sig som en marionett och varken hans fru eller älskarinna fick jag riktigt kläm på. Den jag gillade mest var Signe och Petra, de verkade "normala".(Aj, aj va fel man kan ha)
Så när det var cirka 90 sidor kvar började det vända lite, dåtidshistorien blev lite intensivare, samtidigt som nutidshistorien stramades åt. Det hettade till ordentligt och slutet blev riktigt spännande.
Sammanfattning: Efter en trevande början på denna deckare så fick den ett bra och spännande slut. Godkänd debut som lovar mer inför bok 2