Døden i Venedig

Mann, Thomas

| 1993

Flag from no

I denne novellen, skrevet i 1912, møter leseren Gustav, en forfatter som plutselig får for seg at han skal reise til Venedig. Han tar inn på et hotell på Lidoen, der han treffer unggutten Tadzio, som blir en besettelse for ham, alt skildret mot en bakgrunn av død og forfall i pestens Venedig.

Johannes Soldal

2012-11-05

Tillsammans med Fallet av Camus, antagligen tidernas bästa kortroman.

Mats Karlström

2012-09-18

Lite svårläst till en början, men mycket bra

Adrien Combier Hogg

2012-07-26

Jag älskade verkligen "Bergtagen" och jag hoppades därför att Manns kortare "Döden i Venedig" skulle vara minst lika bra. Mina förhoppningar infriades till slut inte fullständigt. Men DiV kommer ändå ganska nära. Språket är - som alltid när man har att göra med Mann - fantastiskt. Berättelsens symbolik är därtill mycket intressant - särskilt för dem som har lite kunskaper om Nietzsches filosofi, och då särskilt dennes tankar kring tragedins uppkomst och distinktionen mellan det dionysiska och apolloniska. Läs. Njut. Begrunda.

Maria Eriksson

2011-07-18

En klassiker som bockas av på min lista. Det tål att funderas på hur man ska tolka den. Mitt i pedofildebatten som Patrik Sjöberg startat känns det lite märkligt att läsa om en uppburen författares skildring av en mans passion för en liten pojke. Men boken kan nog också förstås som att spännvidden av en människas väsen på ytan och vad som finns där inne kan vara väldigt motsägelsefullt.

fredrik viking

2011-06-26

Kerstin Måås översättning från 1927, på Hugo Gebers förlag.

Matilda Palmqvist

2011-06-23

Fantastiskt hur lätt det är att blunda för den Intelligenta Framstående MANNENS 'snedsteg'. Tänker ändå att det är en förträfflig bok, trots tidigare nämnda kontrovers. Frågan är dock vem som blir läst; boken, eller läsaren.

Olle N

2011-03-10

Visst skriver han vackert. Men trots ett litet antal sidor är den ganska seg.

Conny J

2011-01-05

En bra bok, helt klart. Mann har språket!
Säga vad man vill om storyn..

Tony Andersson

2010-09-03

Läste den föstås på svenska. Den svenska översättningen finns inte upptagen här - ett tecken på vår dåliga uppdatering av klassikerna. Men en pärla var den - läs om den på min blogg.

Åsa Norlund

2010-05-12

En pedofilhistoria. Spelar ingen roll att språket är vackert eller nietzschianska tankemönster. Usch så tråkig.

Ally Regins

2010-04-06

Jag gillar verkligen den här för jag fann att jag började tänka "men det är väl ok?" en bit in i texten. Slutar aldrig förvånas över hur en skickligt skriven text kan få en att sympatisera med huvudpersonen i alla fall.

Nanna Naumann

2010-02-24

Otroligt vacker, närmast poetisk, berättelse om en åldrande författare som blir förälskad i en ung pojke i Venedig. Jag önskar att jag var tillräckligt bra på tyska för att kunna läsa den i original.

Elin Alm

2009-11-16