Döden i Kattilakoski

Müller, Majvor

| 2007

?Denna lärvärda thriller i nutid har utmärkt miljöskildring, bra personporträtt och språkbehandling. Idén med korta och lite längre kapitel för snabbt handlingen framåt, man sträckläser ...? Ingalill Magnusson, Sambindningen

2019-12-29

Jag har läst ett flertal böcker av Majvor som har varit ganska bra. Och den här skulle ju kunna vara hur bra som helst. Den är välskriven och jag tycker så mycket om den norrländska miljön uppe vid gränsen mot Finland. Miljö, kultur och människobeskrivningarna är jättebra. Jag tycker mycket om Hanna, Johan och Hannas mamma. Men däremot tycker jag inte alls om deckarintrigen. Jag kan inte komma på något positivt alls med den. Prostituerade flickor från Östeuropa, hallickar och skumma ryssar. Jag har hört den intrigen i så många böcker, den behöver inte berättas igen. Sedan blir det väldigt tröttsamt med alla upprepningar om hur rasistiska svenskar är. Synd, för miljön och den värme man finner högt uppe i Norrland skulle kunna utgöra en riktigt bra deckare, kanske lite i Aino Trosell-anda. Men tyvärr. Kanske om Majvor helt slopat deckarintrigen och enbart satsat på en roman, så skulle det nog ha blivit bättre.
Slutbetyg, enbart en 2:a tyvärr!