Dden i Kattilakoski

Mller, Majvor

| 2007

?Denna lrvrda thriller i nutid har utmrkt miljskildring, bra personportrtt och sprkbehandling. Idn med korta och lite lngre kapitel fr snabbt handlingen framt, man strcklser ...? Ingalill Magnusson, Sambindningen

2019-12-29

Jag har lst ett flertal bcker av Majvor som har varit ganska bra. Och den hr skulle ju kunna vara hur bra som helst. Den r vlskriven och jag tycker s mycket om den norrlndska miljn uppe vid grnsen mot Finland. Milj, kultur och mnniskobeskrivningarna r jttebra. Jag tycker mycket om Hanna, Johan och Hannas mamma. Men dremot tycker jag inte alls om deckarintrigen. Jag kan inte komma p ngot positivt alls med den. Prostituerade flickor frn steuropa, hallickar och skumma ryssar. Jag har hrt den intrigen i s mnga bcker, den behver inte berttas igen. Sedan blir det vldigt trttsamt med alla upprepningar om hur rasistiska svenskar r. Synd, fr miljn och den vrme man finner hgt uppe i Norrland skulle kunna utgra en riktigt bra deckare, kanske lite i Aino Trosell-anda. Men tyvrr. Kanske om Majvor helt slopat deckarintrigen och enbart satsat p en roman, s skulle det nog ha blivit bttre.
Slutbetyg, enbart en 2:a tyvrr!