Döda vita män

Hakelius, Johan

| 2009

»Det är en oförskämt underhållande och bildande historia.« säger Ulrika Knutson i radions Kulturnytt. »...detaljrika och inkännande livsporträtt av fjorton engelska enmanskatastrofer...« tycker Niklas Wahllöf i Dagens Nyheter och »Klart är att Johan Hakelius skrivit en lysande bok fylld av strålande underhållning. Man kan ana att en Jolo eller Lytton Stratchey ler i sina himlar.« är Mats Gellerfelts i Aftonbladet kommentar."Många av mina bästa vänner är döda vita män. Jag tänker själv bli en död vit man när jag blir stor. Det är i motsats till vad många tror inget skamligt i det." Så inleder Johan Hakelius sin nya bok Döda vita män . Han är lider av anglomani en besatthet av det engelska. Detta har lett till ett hamstrande av fakta i ämnet. "Och," fortsätter han: "har man lidit av sjukdomen anglomani i fyrtio år märker man att huvudet är fullt av meningslösa kunskaper. Man upptäcker också...

Jan Svensson

2014-10-29

Tog till mig av tipsen att inte sträckläsa och varje gång jag läste vidare så kändes den rolig igen. Började läsa den när den kom ut hösten 2009 och drog kanske ut på det lite väl länge. Mycket märkliga människor han har hittat med massor av udda detaljer.

Christer Ahlinder

2013-10-14

Härligt faktaintensiv underhållande och lättläst bok.

Frida W

2013-06-02

Först väldigt bra! Men intresset tappades snart och den blev seg att läsa. Läste inte klart... Egentligen en bra bok som flera gånger fick mig att skratta, men för mycket oväsentligheter och det gjorde berättelserna trista i längden.

Michaela Schuller

2012-01-23

Sådär, blev för tjatig och för mycket politik för min del. Väldigt intressanta livsöden.

Anita Lundgren

2011-12-16

Bra idé och verkliga original, fast det blev ändå rätt trist att läsa. Synd på så bra material

Ullis N

2011-09-13

Fascineras du av det brittiska, torr humor, språk och excentriker?
Då är det här boken för dig. Ett litet minus för att den emellanåt kunde bli något seg.
Nu ser jag fram emot att läsa Ladies.

Louise A

2011-08-16

Vilket jobb Hakelius gjort, jag är grymt imponerad. Att alla dessa excentriker är länkade till varandra på ett eller annat sätt, blir en extra twist.

Nils Thor

2011-07-28

En massa skvaller om mer eller mindre excentriska engelsmän. Några av dem intressanta personer som man gärna vill veta mer om. Tyvärr tråkigt skriven.

Charlotta CG

2011-02-02

En otroligt lärorik bok! Kenneth Olausson skriver här på BT om hur han tycker att var och en av de författare det skrivs om förtjänar egna biografier istället för detta men i mina ögon har Hakelius redan från början klargjort att han skrivit boken eftersom alla dessa personer hänger SAMMAN som länkar i en kedja och hela tiden ser man hur alla verkat känna alla (och det finns ju flera bra biografier om dem). Inte undra på att det dessutom då blev lite skvallrigt här och var i boken men varför skulle det inte få nämnas lite sådant när man nu skriver om väldigt berömda personer som faktiskt själva bjöd på att de var eccentriska.

Hans Hanselius skriver att boken inte lämpar sig för sträckläsning men just eftersom alla känner alla i den så tyckte jag faktiskt inte att detta var ett problem. Jag hade vansinnigt roligt under kapitlen om Auberon Waugh och andra men uppskattade även kapitlen om de mer allvarsamma personligheterna. Många är sådana jag hört mycket om under mina år i England men där jag inte nödvändigtvis visste något om deras bakgrund. Hakelius har levandegjort alla dessa personer och jag vill veta ännu mer om varenda en av dem! Beroende på personlighet har han fokuserat på olika sidor av dem men alltid lyckats få med intressanta detaljer. Det är lättläst även om det är mycket att hålla reda på på sina ställen och ändå välskrivet. Det här blir en helt okritisk recension men tja, jag lider själv av svår anglomani även om min bok inte skulle handla om huvudsakligen överklasspersonligheter på 1900-talet utan andra samband. Jag älskar till exempel när det i boken står "och då hade rävjakten inte ens börjat" i kapitlet om Powell fast inget tidigare nämnts om titeln på Powells bok "From a View to a Kill". En anglofil har ändå redan börjat nynna på John Peel i bakhuvudet bara av att läsa den raden...

Kenneth Olausson

2011-01-05

Ett absolut måste för den som vill försöka förstå varför en uppenbart intelligent man skriver 422 sidor trams om män som skulle förtjäna en seriös biograf istället för en som sätter focus på banaliteter och dumt innehållslöst skvaller. Och skiten säljs uppenbarligen i jätteupplagor.

Niklas Lövgren

2010-10-22

Denna bok för givetvis tankarna raka vägen till Sitwell's klassiker English Eccentrics, vilket naturligtvis är en finfin bedrift. Den här föll mig dock än mer i smaken. Stark 4:a!

Margareta Ekelund

2010-04-19

Underbar! Verkligheten överträffar dikten, excentriska engelsmän är onekligen en krydda i tillvaron.

2010-02-20

Nej, jag var inte alls road. Pladdrigt, ytligt.

Merete Madsen

2009-12-28

Den är rolig och välskriven med en ibland förvirrande engelsk kommatering men ger en överblick och vägledning över det bitvis intrasslade förhållandena bland brittiska skribenter under mellankrigstiden. Litet svårt att förstå hans förtrollning av aristokratin som sådan och så lösryckt ur ett sammanhang.