Döda talar inte

Cleeves, Ann

| 2012

En ung mamma förälskar sig i en kontrollerande äldre man. Kort därefter drunknar hennes lille son i ett badkar. Ett år senare hittas socialsekreteraren som arbetat med fallet strypt i ett badhus. Den som finner kvinnan är Vera Stanhope: kriminalkommissarien som arbetar för mycket, väger för mycket, dricker för mycket. Tillsammans med polisassistent Joe Ashworth försöker hon lösa fallet, då ännu ett mystiskt lik dyker upp i den pittoreska småstaden. "Döda talar inte" är den fjärde kriminalromanen med den excentriska Vera Stanhope. Böckerna har filmats med Brenda Blethyn i huvudrollen och gjort succé på tv. Återigen befäster Ann Cleeves här sin plats som mysdeckarens nya drottning. I samma tradition som Agatha Christie rör hon sig knivskarpt mellan tonträffande personporträtt, engelska gröna kullar och kluriga mordutredningar.

2020-09-10

Riktigt spännande, inte särskilt förutsägbar och med en uppfriskande huvudkaraktär som får vara annorlunda mot de flesta kvinnliga karaktärer utan att vara antagonist.

Ulf Pettersson

2018-03-22

Bra men lite er rörig

2016-12-08

Man kan inte annat än älska Vera Stanhope. Hon är helt enkelt en underbar kvinnlig karaktär med oömma kanter. Kriminalgåtan berör och den är svår att lägga ifrån sig. Jag vill bara veta mer och fortsätta dela Veras dagar.

Inger Jonsson

2016-06-27

Undrar om författarinnan själv hade en svår barndom. I alla hennes böcker nämns fäder som är hårda och sviker.
En ok "hängmattedeckare".

2015-11-09

Lite jobbig, svårfångad intrig men Vera Stanhope är en härlig figur. Läsvärt med andra ord.

ingela haraldsson

2015-06-08

Bra bok.

Detta var en helt okej Deckare

Glada Gunvor

2014-10-07

Sönderpratad och rörig. Anna Maria Käll läser däremot bra.

Vera Stanhope fortsätter i sin strävan att göra livet för sina medarbetare (speciellt Joe) oförutsägbart. Snäppet bättre än 1:a boken (Under dolda djup) och jag trivs i Veras sällskap. Tack Ann Cleeve.

2013-06-05

Andra boken med Vera Stanhope och likt den andra så bjuder författaren här också på en klassisk pusseldeckare där det är svårt att lista ut mördarens identitet. Lite små-snackig a la Agatha Christie kanske, men på det stora hela en lyckad engelsk deckare!

Helt ok, men lite långsamt tempo ibland. Man sitter inte på helspänn precis, men det är väl inte meningen heller.

Pia Stendahl

2013-01-02

Att få träffa Vera Stanhope igen är ett kärt återseende. Jag gillar verkligen Vera Stanhope även om hon inte alltid är så sympatisk.

Jag uppskattar att Cleeves får både karaktärerna och miljöerna så verkliga och trovärdiga. Ann Cleeves målar en svartare bild av livet på den engelska landsbyggden jämfört med måna andra brittiska deckare vilket bidrar till att det känns mer verkligt.

Döda talar inte är en mycket välskriven pusseldeckare som är omöjlig att lägga ifrån sig. Dessutom bjuder den på flertalet överraskningar.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Jonna

2013-01-01

Spännande bok! Mycket bättre än första boken om Vera Stanhope. :)

Marianne Strandberg

2012-12-22

Börjar bra, men segar till sig mot slutet. En STARK trea.

Theresa Gyllander

2012-09-12

Första gången jag läst en bok av Ann Cleeves o upplevde den som lite annorlunda på ett bra sätt från andra deckare. Funderar på om jag ska läsa hennes tidigare böcker eller vänta på nästa...

Eva Jacobson

2012-07-16

Börjar ok. För seg och en aning tjatig. Står och stampat på samma ställe. Blir till slut ointressant.

Marita Ryen

2012-06-27