Döda själar

Gogol, Nikolaj

| 1984

Pernilla Wahl

2020-09-12

Det här känns som en bok man antingen gillar eller ogillar, jag gillar den!

janne lindh

2018-07-05

En mycket läsvärd, mustig, satirisk folklivsskildring från ett gammalt Ryssland. Betyget gäller första delen. Den andra, postuma delen är ett splittrat och melodramtiskt hopkok som inte engagerar.

Benjamin Elfors

2016-10-07

Gogol gör sig lustig över tjänstemän och gubbar med titlar. På sina håll rolig och gripande. Men lite för enahanda.

Anton Jensen

2014-01-13

Hade ett leende på läpparna konstant när jag läste den, underbart roligt och ett fantastiskt språk.

astro cyt

2012-10-12

Fullkomligen älskade den!

Nanna Lenngren

2012-09-27

Den här romanen är helt fantastisk med sina detaljerade beskrivningar. Ett exempel på detta är när huvudpersonen skall tvätta ansiktet. Döda själar är den enda roman som Gogol skrev, men han hann dock aldrig färdigställa den.

Cecilia Fredriksson

2012-02-01

Nej, den här tyckte jag inte alls om. Beror förmodligen inte på att det är en dålig bok i sig, utan att den här formen helt enkelt inte tilltalar mig. Avskydde även Mästaren och Margarita, så det var kanske inte särskilt oväntat. Så här i efterhand.

Tobias Wahlberg

2011-09-17

Nej, den här ryska "putslustigheten" tilltalar mig helt enkelt inte. Fick ungefär samma känsla av "Mästaren och Margarita".

Adrien Combier Hogg

2010-01-11

En alldeles utmärkt roman! Den första delen av boken är dessutom utomordentligt bra (första 75%); hade det varit möjligt att endast betygsätta denna skulle jag utan tvekan tilldelat den en femma. Tyvärr är dock andra delen rätt fragmentarisk (pga att Gogol inte färdigställt verket och att vissa bitar i det aktuella manuskriptet inte existerar) och slutet lite väl abrupt (även detta pga verkets ofullständighet) vilket gör att betyget slutligen blir en fyra. Men vilken fyra sen! Det är rätt uppenbart att "Döda själar" måste ha haft ett stort inflytande på senare ryska författare. Till exempel har säkerligen Bulgakovs "Mästaren och Margarita" influerats mycket av denna bok - berättelserna, och då främst hur Tjitjikov och Woland agerar och mottas av folket, har många liknelser. Läsare av Dostojevskij kommer också att väl känna igen Gogols berättarstil. Många gånger känns det som om jag är tillbaka i den fantastiska läsupplevelse "Bröderna Karamzov" skänkt mig!