Död i skugga

Holt, Anne

| 2012

En regnig fredagseftermiddag i juli månad år 2011 dör 8-årige Sander Mohr i sitt eget hem. Föräldrarna är otröstliga. Medan alla utgår från att det rör sig om en tragisk olycka är det bara den unge och nyutexaminerade polismannen Henrik Holme som fattar misstankar om att allt kanske inte stod rätt till i det välmående hemmet i ett av Oslos bästa bostadsområden. Utan erfarenhet men med viljestyrka och engagemang lyckas han övertala kriminalpsykologen Inger Johanne Vik att medverka i en utredning som avslöjar den tragiska sanningen. I skuggan av den stora katastrof som drabbar Norge samma dag som Sander dör försöker de omaka parhästarna nysta upp en familjs allra mörkaste hemligheter. Jakten på sanningen bakom 8-åringens död blir en brutal konfrontation med fördomar och skamkänslor, med lögner och mänsklig förnedring. Död i skugga är Anne Holts femte bok om Inger Johane Vik och Yngvar Stubø....

Marc Moore

2017-04-24

Ovanligt tråkig

Kickie Boman

2016-02-25

Väldigt abrupt och mystiskt slut på boken (och hela serien antar jag?)... Men mycket bra bok!

2015-08-22

Jag har läst ganska många böcker av Anne Holt, i olika serier, och tyckt ganska blandat om dem även om det varken varit djupa dalar eller höga berg. De har helt enkelt hållit en förhållandevis hög och jämn nivå. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/08/dod-i-skugga-av-anne-holt.html

Detta var en bra deckare

Lena L

2014-02-22

Spännande, välskriven men med ett tragiskt och oväntat slut.

Lotta Karlsson

2013-11-29

Inte hennes bästa men helt ok.

Kristina Kleiner

2013-11-01

Vilket oväntat slut! Vad händer nu?

Anette Tunius

2013-07-27

Stundtals riktigt bra, svag 3:a

Jag tyckte mycket om den här boken. Torsten Wahlunds uppläsning gör den ännu bättre.

Maria Larsson

2013-02-07

Anne Holt har länge tillhört en av mina favoritförfattare inom deckargenren. Hon tillhör en av de absolut främsta och jag har slukat hennes böcker allt eftersom de givits ut. Den enda som hittills inte hållt måttet enligt den höga ribba hon har satt upp var "1222 över havet" - en pusseldeckare som kanske inte låg rätt i tiden (den förde tankarna tillbaka till Agatha Christie) men ändå var ett spännande författarexperiment.

Holts senaste bok - "Död i skugga" - behandlar två tunga ämnen. Samma dag som terrordåden i Oslo och på Utöya, dör en åttaårig pojke i sitt hem i en tragisk olycka. Föräldrarna är bekanta med kriminalpsykologen Inger Johanne Vik och tillsammans med den oerfarne unga polisen Henrik Holm engagerar hon sig i fallet.

Den här skulle kunna vara en tung bok. Barnmisshandel är motbjudande och såren från Oslo och Utöya har inte läkt ännu. Därför blir jag så besviken över att det känns som om Holt bara skrapar lite på ytan. Jag saknar ett engagemang. Ett djup. Ett driv.

Som hennes tidigare böcker är "Död i skugga" lättläst utan en massa onödiga ord. Men den här gången hade jag behövt någonting mer. Jag blir inte berörd. Inte på det sättet jag borde bli när en bok rör vid så fruktansvärda ämnen.

Det hade jag aldrig förväntat mig av Anne Holt.

Maria Larsson

2013-02-07

En oväntad besvikelse. Jag saknar både djup och engagemang. Lättläst men tyvärr också lika lättglömd.

Kristina Simar

2013-01-29

Fredagen den 22 juli 2012 lamslås Norges huvudstad Oslo av ett fruktansvärt terrordåd. Riksdagshusets bombades och gatorna runt omkring blev förstörda. Flera hundra ungdomar som befann sig på ett socialdemokratiskt läger på ön Utöja blev ihjälskjutna. Vi vet nu alla vem som utförde detta fruktansvärda brott. Men detta är bara en handling som finns i bakgrunden i denna bok. Boken handlar om den fyraårige pojken Sander som samma dag som detta händer ramlar ner från en hög stege i sitt hem och slår sig så illa att han dör. Det är helt hopplöst att få tag i någon polis eller ambulans denna dag, men den nyexaminerade polisen Henrik Holme finns till hands och det är han som kommer till familjen. Han misstänker snart att allt inte står rätt till i den lilla familjen. Men har han tillräckliga belägg för det?
Denna bok är välskriven precis som Anne Holts alla böcker är. I denna berättelse får hon mig att ändra uppfattning flera gånger om vad som egentligen har hänt och det gör den ännu mer spännande. Ingenting är förutsägbart förrän i slutet av boken. Jag tycker om Anne Holts gestaltningar och beskrivningar av karaktärer och miljöer. Det var en mycket sorglig bok och även en sträckläsare.

Pia Stendahl

2013-01-29

Död i skugga är en bok som engagerar och berör. Det är stundtals en ganska jobbig läsning vilket det alltid är när det barn som far illa. Författaren håller det ändå på en nivå som gör att jag klarar av att lyssna till berättelsen.

Anne Holt levererar hon en mycket välskriven bok och normalt är hon en skicklig berättare, men denna gång når författaren inte riktigt enda fram.

Det är inte Anne Holts bästa bok. I alla fall inte om jag tänker på boken som en kriminalare. Boken är nämligen inte speciellt utredningsteknisk eller spännande. Dessutom känns upplösningen ganska förutsägbart men innan boken är slut får jag mig en chock trots allt och då blir jag rejält överaksad . Eftersom boken ändå är välskriven och tar upp ett så engagerande ämne som våld i hemmet är det en läsvärd bok men tyvärr inte så mycket mer.

www.bokbrus.se kan du läsa fler recensioner.

2013-01-23

Jag har läst några böcker förut av Anne Holt. Bland annat ”Flimmer” och ”Frukta inte”, och jag har tyckt mycket om dom.

Och även den här boken, ”Död i skugga” var mycket bra.

Boken var välskriven, engagerande och aktuell. Kan helt klart rekommenderas.