Död i Garnethill

Mina, Denise

| 2001

Maureen O´Donnell har sannerligen haft sin beskärda del av problem - sexuella övergrepp, en tids vistelse på mentalsjukhus, ett jobb som är rena återvändsgränden och ett jobbigt förhållande som hon bestämt sig för att göra slut på. Men någon hinner före. En morgon då hon bakfull vacklar ut i vardagsrummet hittar hon sin gifte älskare fastbunden i en köksstol med halsen avskuren. Polisen i Glasgow misstänker Maureen för mordet - och det gör även hennes familj. I panik börjar hon kartlägga den dödes sista dagar och kommer en fasansfull härva av lögner och våld på spåren. Då ytterligare ett lemlästat lik upphittas inser hon att hon måste hitta mördaren innan hon själv blir nästa offer ... En skrämmande thriller och en skakande skildring av tillvaron för de människor som befinner sig på samhällets skuggsida. Död i Garnethill belönades med det prestigefyllda John Creasey Award...

John C

2015-07-26

Maureen vaknar upp efter en krogrunda och hittar sin pojkvän i vardagsrummet. Han har fått halsen avskuren och Maureen har ingen aning om hur han hamnat där. Misstankarna riktas mot henne, och hon har ett mörkt förflutet och inte särskilt roliga familjeförhållanden... men när hon börjar leta efter gärningspersonen inser hon att mordet är en liten del av något större. Bra thriller.

2014-09-13

Tyvärr har jag en dålig vana att köpa på mig många böcker av en författare innan jag vet om jag gillar och, ännu mer, tyvärr så går det inte alltid särskilt bra. Jag har läst fyra böcker av Denise Mina tidigare och inte varit speciellt glad i dem. Garnethill-trilogin kommer att bli hennes sista chans att övertyga mig och jag har nu läst första delen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/09/dod-i-garnethill-av-denise-mina.html

Carina Svensson

2013-05-28

Lite seg och inte så spännande som jag trodde. Kommer dock att läsa de övriga böckerna i trilogin.

Linda Joona

2011-07-28

Anette Marcusson

2011-03-17

2010-07-25

Nej, den här kom jag aldrig in i. Läste inte ut den.

2010-02-01

Efter att ha läst Minas böcker om Paddy är den här boken en klar besvikelse. Miljön känns igen men är inte så målande som i Paddyböckerna. Det var incest, alkoholism det handlade om och Maureen är så vagt skildrat. Absolut ingen mysdeckare.

harriet karlsson

2009-11-03