Doctor Glas

Söderberg, Hjalmar

| 1989

Doctor Glas, a lonely, introspective physician, confronts a difficult and chilling moral dilemma after the beautiful wife of the local minister, an odious man for whom Glas has long felt an instinctive hostility, complains to him of her husband's oppressive sexual attentions, and Doctor Glas suddenly finds himself contemplating murder. Reprint. 15,000 first printing.

Vackert och effektivt skriven bok om djupa moraliska frågor om livets villkor. Den tidstypiska sommarskildringen av Stockholm är en vacker fond mot läkarens inre samtal.

Amanda Saléh

2021-10-27

Mycket välskriven. Lämnades med en tyngd över bröstet när jag läste klart den.

Maddox

2020-05-14

2019-04-29

Ett riktigt mästerverk. Med de moraliska diskussionerna känns boken absolut lika aktuell idag som jag antar att den gjorde 1905. Det är samtidigt en berättelse om olycklig kärlek, ensamhet och depression berättat med ett fulländat språk. Ett måste för alla som älskar god litteratur. Söderberg är helt klart en av våra främsta författare genom tiderna.

Therese

2019-03-16

En klassiker som håller än idag. De moraliska dilemman som uppkommer upprörde säkerligen sina läsare när boken ursprungligen gavs ut, och det är i så fall förståeligt. Idag känns själva historien inte lika spektakulär, men språket är fantastiskt, mjukt, flödande och poetiskt.

Den kändes långsam

En klassiker väl värd att läsa - och när man har läst den är Bengt Olssons "Gregorius" ett måste!

Philip Stenström

2017-09-02

Doktor Gabriel Tyko Glas, till ytan en välsinnad och sansad person, är under ytan mycket bekymmersam och fundersam person. Djupt drabbad efter en tung förlust vid ung ålder, söker sig dr. Glas efter mening med sitt liv. En dag, när den mycket unga fru Gregorius, gift med den mycket äldre och motbjudande pastorn Gregorius, söker hjälp hos dr. Glas, ställs plötsligt doktorn inför ett vägskäl. Ett vägskäl i form av ett dilemma som bryter mot den läkared och moraliska förpliktelser som doktorn en gång avlagt. Med kontroversiell och provocerande handling, skildras en berättelse som bryter mot normer och regler som vi, samhället, fiktivt och lagstadgat följer för samhällsordningen. Förkastligt, men samtidigt ärofyllt återberättas tankegången hos dr Glas.

Det går mig inte år förbi utan att jag då och då faktiskt reflekterar över den inverkan och innebörd som Dr. Glas faktiskt bär. Den säregna berättelsen om Dr. Glas, förbryllar och provocerar mitt sinne som få böcker förmår göra. I viss mån, i mitt tycke, ställs religion mot vetenskap. Delvis för de yrkesbefattningar som antagonisten och protagonisten besitter, men också på grund av doktorns existentialistiska tankebana. Jag förundras över den tabu som präglar berättelsen. En tabu som ingjuter både stöd och avståndstagande för dr. Glas handlingar. Det redogörs för ett övervägande mellan olika val där moralen ställs inför dilemma- sök inte efter den rätta frågan - gå inte till botten, risken finns att du ramlar ner i avgrunden.

Det är med stor bravur, och graciöst språk, som författaren, Hjalmar Söderberg levererar en tidlös klassiker utan motstycke. Detta är, tveklöst, en av Sveriges främsta romaner som någonsin skrivits. Jag kommer definitivt att läsa Dr. Glas, inom en snar framtid, igen.

Å

ÅH

2017-04-07

Boken är förstås bra, en klassiker. Tyvärr lyssnade jag på ljudboken, vilken inte rekommenderas alls. Uppläsningen passade inte alls mig.

Magnus Johansson

2016-07-26

Kanske inte riktigt lika starka miljöskildringar som i "Den allvarsamma leken". Å andra sidan lika vackert skriven, och därtill mer tänkvärd. Personskildringen av Doktorn är både stark och gripande.

Karin Granander

2016-06-04

Personligen tyckte jag den var seg, men med tanke på dess ålder så var den säkerligen nyskapande och spännande på sin tid. Intressant att ha läst den, men inget jag gör om.

Mariann Winge

2016-02-13

Du som gillar "Doktor Glas" du måste läsa Bengt Ohössons "Gregorius", som ger en annan bild av samma historia.

Emma Björklund

2015-09-02

En riktig klassiker! Språket är vackert och skildringarna av Stockholm är mycket bra.

Maria Jacobsson

2015-08-23

Läste denna av ren nyfikenhet då jag var i Stockholm på en minisemester. Vid ett fik i Kungsträdgården fanns ett utdrag ur boken på en skylt, och då fångades mitt intresse. Boken fanns på projekt Runeberg på nätet och det tog inte mer än ca 2 timmar att läsa den. Ja, jag sträckläste den! Det var lätt att sätta sig in i doktorns moraliska dilemma, och trots att han levde för hundra år sedan, kunde hans känslor och tankar lika gärna finnas idag. Imponerande att en bok kan vara aktuell under så lång tid!

Mikaela86

2015-04-19

Doktor Glas är en klassiker. Språket är målande och historian tar tag i en. Det är fint att åka bakåt i tiden.

emilie johansson

2015-02-15

fattar inte varför den blivit så stor.

Laban Johansson

2014-12-12

Det enda jag kan säga är att den är fantastisk!

Evelina Austen

2014-11-18

Okej men inte så där jättemärkvärdig som det sägs att den ska vara. En bok som jag snabbt glömde efter att ha läst hur välskriven den än må ha varit.

Martin K

2014-10-20

Läs! En alldeles utomordentlig bok på många plan. Språket är fulländat.

D

David H

2014-07-14

Gillade boken, men inte inläsningen. Skulle ha läst den själv...

Jessica Lindh

2014-04-11

Helt över mina förväntningar! Ganska bra skriven, även om det var gammalsvenska. Får en 3:a för att vissa delar i boken var väldigt sega och tråkiga.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

En riktig klassiker som alla bör läsa. En svidande kritik av religionen. Lika aktuell i dag som då.

Anna Hedenstedt

2013-11-11

Blir sugen på att läsa Gregorius innan denna blir luddig i minnet.

Nina Nyström

2013-08-25

Aktuell, välskriven.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Underbar.

Lotta Berling

2013-05-23

Fascinerande att den är skriven för över hundra år sedan. Söderberg måste ha varit långt före sin tid i sina tankar kring kvinnans situation, sexualitet, religion och till och med dödshjälp. En klassiker värd namnet!

Saskia Rubensson

2013-04-04

Klassiker som håller än. Vacker, klok och sorglig. (Jag som 19-årig tjej relaterar totalt till tankar hos en medelåldersman som levde ca ett sekler sedan, det säger något). Alla borde läsa den.

Liz Skogh

2013-03-12

Är det rätt att döda en människa för att rädda en annan? Vad är egentligen rätt och fel? Vad är moral?
Detta är frågor som bokens huvudkaraktär Doktor Glas ställer sig i denna korta, filosofiska roman av Hjalmar Söderberg. En tidlös klassiker om den ensamme Doktor Glas som förälskar sig i en av sina patienter, fru Gregorius som är olyckligt gift med en präst.

Jonna Nyman

2012-10-04

Skulle ev ha tyckt bättre om den om vi inte tvingades läsa den på världens tråkigaste litteraturkurs

Marita Ryen

2012-09-18

Vackert språk och en bra historia. Bra uppläsare. Lite seg ibland därav bara 3:a i betyg.

Emelie

2012-08-15

Detta underbart vackra språk. Det gav mig många fina citat att lägga på minnet av alla Söderbergs oslagbara formuleringar. Men Den allvarsamma leken förblir oslagbar, då jag inte fann denna historia lika tilltalande. Men ändock, är det en bok som säkerligen växer i mina ögon ju fler gånger jag läser den. Hopps att det blir ett flertal gånger till.

Conny J

2012-06-02

Nu har jag läst boken för tredje gången och den ter sig som en ny vin vid varje läsning. Man fäster sig vid nya detaljer varje gång... Mästerligt!!

Lars B.

2012-05-18

Fulländad. Sveriges egen "Brott och straff" i ett mer hanterbart format. 150 sidor av läsfest!

Johanna Hellström

2012-01-17

Läst boken helt utan förväntningar och blev helt uppslukad av språk och handling. Boken sträcklästes över en dag och berörde.

Liam Olsson

2011-12-15

Låååångtråkig! Stora delar av boken är fylld med doktorns inre monolog för och emot om han ska ta livet av karln eller inte. Urtrist!

Martin Linge

2011-11-25

Otroligt välskriven svensk litteratur som var väldigt intressant läsning.

greger andersson

2011-11-23

Intressant och tidlös bok, lyfter frågan är det OK att döda för ett högre syfte. Besvarandet av frågan lämmnar författaren till läsaren, vilket jag gillar.

Anneli Bringås

2011-11-23

Hade läst Brott och straff av Dostojevskij före och denna bok är en väldigt dålig kopia så skippa den här boken och läs Brott och straff istället!

malin norbäck

2011-11-23

Älskar Hjalmar Söderbergs språk, finstämd historia om kärlek . Igen.

Kamali 

2011-10-12

Har läst den två gånger men förstår fortfarande inte storheten. Tråkig!

Claes Nilsson

2011-10-11

Inte min typ av läsning helt enkelt

Jonna

2011-09-29

I början var den rätt seg men sen kunde jag inte lägga den ifrån mig utan sträckläste den. Det bästa med boken är att Söderberg har lyckats att fånga upp ett liv (för det pratas mycket om livet) och göra det intresseväckande i ett så kort format.

Anders Wik

2011-07-27

En bok man har hört talas om många gånger. Tog tag i saken och läste den till slut. Kan konstatera att det var en väldigt bra bok.

Karin Berglin

2011-06-27

Tänkvärd och läsvärd bok av en av svenska språkets bästa stilister