Doctor Glas

Söderberg, Hjalmar

| 1989

Doctor Glas, a lonely, introspective physician, confronts a difficult and chilling moral dilemma after the beautiful wife of the local minister, an odious man for whom Glas has long felt an instinctive hostility, complains to him of her husband's oppressive sexual attentions, and Doctor Glas suddenly finds himself contemplating murder. Reprint. 15,000 first printing.

Philip Stenström

2017-09-02

Doktor Gabriel Tyko Glas, till ytan en välsinnad och sansad person, är under ytan mycket bekymmersam och fundersam person. Djupt drabbad efter en tung förlust vid ung ålder, söker sig dr. Glas efter mening med sitt liv. En dag, när den mycket unga fru Gregorius, gift med den mycket äldre och motbjudande pastorn Gregorius, söker hjälp hos dr. Glas, ställs plötsligt doktorn inför ett vägskäl. Ett vägskäl i form av ett dilemma som bryter mot den läkared och moraliska förpliktelser som doktorn en gång avlagt. Med kontroversiell och provocerande handling, skildras en berättelse som bryter mot normer och regler som vi, samhället, fiktivt och lagstadgat följer för samhällsordningen. Förkastligt, men samtidigt ärofyllt återberättas tankegången hos dr Glas.

Det går mig inte år förbi utan att jag då och då faktiskt reflekterar över den inverkan och innebörd som Dr. Glas faktiskt bär. Den säregna berättelsen om Dr. Glas, förbryllar och provocerar mitt sinne som få böcker förmår göra. I viss mån, i mitt tycke, ställs religion mot vetenskap. Delvis för de yrkesbefattningar som antagonisten och protagonisten besitter, men också på grund av doktorns existentialistiska tankebana. Jag förundras över den tabu som präglar berättelsen. En tabu som ingjuter både stöd och avståndstagande för dr. Glas handlingar. Det redogörs för ett övervägande mellan olika val där moralen ställs inför dilemma- sök inte efter den rätta frågan - gå inte till botten, risken finns att du ramlar ner i avgrunden.

Det är med stor bravur, och graciöst språk, som författaren, Hjalmar Söderberg levererar en tidlös klassiker utan motstycke. Detta är, tveklöst, en av Sveriges främsta romaner som någonsin skrivits. Jag kommer definitivt att läsa Dr. Glas, inom en snar framtid, igen.

Å

ÅH

2017-04-07

Boken är förstås bra, en klassiker. Tyvärr lyssnade jag på ljudboken, vilken inte rekommenderas alls. Uppläsningen passade inte alls mig.

Magnus Johansson

2016-07-26

Kanske inte riktigt lika starka miljöskildringar som i "Den allvarsamma leken". Å andra sidan lika vackert skriven, och därtill mer tänkvärd. Personskildringen av Doktorn är både stark och gripande.

Karin Granander

2016-06-04

Personligen tyckte jag den var seg, men med tanke på dess ålder så var den säkerligen nyskapande och spännande på sin tid. Intressant att ha läst den, men inget jag gör om.

Mariann Winge

2016-02-13

Du som gillar "Doktor Glas" du måste läsa Bengt Ohössons "Gregorius", som ger en annan bild av samma historia.

Emma Björklund

2015-09-02

En riktig klassiker! Språket är vackert och skildringarna av Stockholm är mycket bra.

Maria Jacobsson

2015-08-23

Läste denna av ren nyfikenhet då jag var i Stockholm på en minisemester. Vid ett fik i Kungsträdgården fanns ett utdrag ur boken på en skylt, och då fångades mitt intresse. Boken fanns på projekt Runeberg på nätet och det tog inte mer än ca 2 timmar att läsa den. Ja, jag sträckläste den! Det var lätt att sätta sig in i doktorns moraliska dilemma, och trots att han levde för hundra år sedan, kunde hans känslor och tankar lika gärna finnas idag. Imponerande att en bok kan vara aktuell under så lång tid!

Mikaela Metafor

2015-04-19

Doktor Glas är en klassiker. Språket är målande och historian tar tag i en. Det är fint att åka bakåt i tiden.

emilie johansson

2015-02-15

fattar inte varför den blivit så stor.

Laban Johansson

2014-12-12

Det enda jag kan säga är att den är fantastisk!

Evelina Austen

2014-11-18

Okej men inte så där jättemärkvärdig som det sägs att den ska vara. En bok som jag snabbt glömde efter att ha läst hur välskriven den än må ha varit.

Martin K

2014-10-20

Läs! En alldeles utomordentlig bok på många plan. Språket är fulländat.

Emelie Gutebo

2014-09-18

En klassiker och en riktigt bra bok !

David H

2014-07-14

Gillade boken, men inte inläsningen. Skulle ha läst den själv...

Jessica Lindh

2014-04-11

Helt över mina förväntningar! Ganska bra skriven, även om det var gammalsvenska. Får en 3:a för att vissa delar i boken var väldigt sega och tråkiga.

Per-Anders Tornås

2014-02-19

En riktig klassiker som alla bör läsa. En svidande kritik av religionen. Lika aktuell i dag som då.

Anna Hedenstedt

2013-11-11

Blir sugen på att läsa Gregorius innan denna blir luddig i minnet.

Nina Nyström

2013-08-25

Aktuell, välskriven.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Underbar.

Lotta Berling

2013-05-23

Fascinerande att den är skriven för över hundra år sedan. Söderberg måste ha varit långt före sin tid i sina tankar kring kvinnans situation, sexualitet, religion och till och med dödshjälp. En klassiker värd namnet!

Saskia Rubensson

2013-04-04

Klassiker som håller än. Vacker, klok och sorglig. (Jag som 19-årig tjej relaterar totalt till tankar hos en medelåldersman som levde ca ett sekler sedan, det säger något). Alla borde läsa den.

Liz Skogh

2013-03-12

Är det rätt att döda en människa för att rädda en annan? Vad är egentligen rätt och fel? Vad är moral?
Detta är frågor som bokens huvudkaraktär Doktor Glas ställer sig i denna korta, filosofiska roman av Hjalmar Söderberg. En tidlös klassiker om den ensamme Doktor Glas som förälskar sig i en av sina patienter, fru Gregorius som är olyckligt gift med en präst.

Jonna Nyman

2012-10-04

Skulle ev ha tyckt bättre om den om vi inte tvingades läsa den på världens tråkigaste litteraturkurs

Marita Ryen

2012-09-18

Vackert språk och en bra historia. Bra uppläsare. Lite seg ibland därav bara 3:a i betyg.

Emelie -

2012-08-15

Detta underbart vackra språk. Det gav mig många fina citat att lägga på minnet av alla Söderbergs oslagbara formuleringar. Men Den allvarsamma leken förblir oslagbar, då jag inte fann denna historia lika tilltalande. Men ändock, är det en bok som säkerligen växer i mina ögon ju fler gånger jag läser den. Hopps att det blir ett flertal gånger till.

Thomas Sievert

2012-08-15

Bra bok, men något överreklamerad. Trodde nästan att den skulle vara Guds gåva till mänskligheten efter vad jag har hört, men den var bara bra. Lite väl filosofiskt utsvävande ibland, men rätt så snygg.

Sanna Ridderwall

2012-08-04

En bok som får en att skratta och fundera över etik och moral på samma gång. Alldeles, alldeles underbar!

Conny J

2012-06-02

Nu har jag läst boken för tredje gången och den ter sig som en ny vin vid varje läsning. Man fäster sig vid nya detaljer varje gång... Mästerligt!!

Lars B.

2012-05-18

Fulländad. Sveriges egen "Brott och straff" i ett mer hanterbart format. 150 sidor av läsfest!

Johanna Hellström

2012-01-17

Läst boken helt utan förväntningar och blev helt uppslukad av språk och handling. Boken sträcklästes över en dag och berörde.

Liam Olsson

2011-12-15

Låååångtråkig! Stora delar av boken är fylld med doktorns inre monolog för och emot om han ska ta livet av karln eller inte. Urtrist!

Martin Linge

2011-11-25

Otroligt välskriven svensk litteratur som var väldigt intressant läsning.

greger andersson

2011-11-23

Intressant och tidlös bok, lyfter frågan är det OK att döda för ett högre syfte. Besvarandet av frågan lämmnar författaren till läsaren, vilket jag gillar.

Anneli Bringås

2011-11-23

Hade läst Brott och straff av Dostojevskij före och denna bok är en väldigt dålig kopia så skippa den här boken och läs Brott och straff istället!

malin norbäck

2011-11-23

Älskar Hjalmar Söderbergs språk, finstämd historia om kärlek . Igen.

Kamali 

2011-10-12

Har läst den två gånger men förstår fortfarande inte storheten. Tråkig!

Claes Nilsson

2011-10-11

Inte min typ av läsning helt enkelt

Jonna

2011-09-29

I början var den rätt seg men sen kunde jag inte lägga den ifrån mig utan sträckläste den. Det bästa med boken är att Söderberg har lyckats att fånga upp ett liv (för det pratas mycket om livet) och göra det intresseväckande i ett så kort format.

Anders Wik

2011-07-27

En bok man har hört talas om många gånger. Tog tag i saken och läste den till slut. Kan konstatera att det var en väldigt bra bok.

Karin Berglin

2011-06-27

Tänkvärd och läsvärd bok av en av svenska språkets bästa stilister

Peter F

2011-06-21

Härlig läsupplevelse.

Mylar .

2011-06-08

Genomtänkt och underhållande. Karaktärerna är lätta att lära känna och det gammalmodiga språket är en njutning att följa.

Lars Andersson

2011-05-16

Lite kärlek, lite psykologi. Rätt så neutral bok utan svagheter

Joanna Björkqvist

2011-03-31

Vilken fantastisk bok detta är. Den håller för hur många läsningar som helst och vissa passager kan jag utantill. Föreställningen med en ensam Krister Henriksson på scen för några år sedan var också en otroligt bra och vacker uppsättning som gjorde boken rättvisa.

Anna Renström

2011-03-26

Underbart! Välskriven och spännande historia med ett språk som målar utan att ta för mycket plats. Söderberg är en lysande författare och denna bok lyser mycket starkt i min bokhylla!

Linda Hultén

2011-02-16

En bok om en ensam man med existensiella, moraliska dilemman. Dr. Glas berör och engagerar. Språket är förvisso gammaldags, men vackert och flytande. Läs!

David Ärlemalm

2011-01-14

Överskattad klassiker. Trots att den är kort orkade jag bara en tredjedel och skummade resten.

sali koj

2010-10-24

Otroligt vackert språk. Lyfter fram konrtoversiella frågor

Felicia Dahlqvist

2010-10-22

Åh vad bra! Hjalmar Söderberg är genialisk liksom den här boken. Jättebra!

Elisabeth E

2010-08-31

En stark fyra. Hjalmar Söderberg skriver underbart och språket flyter på liksom berättelsen.

Georgia Renlund

2010-08-20

Lättsam bok, men bra.

Dr. X

2010-07-31

Ljuvlig.

2010-07-28

Klassiker som är läsvärd.

KR

2010-07-28

En mycket personlig bok som formulerar och ifrågasätter det jag redan vet eller tror mig veta om mig själv - och ett bättre omdöme än så kan jag nog inte ge någon bok!

Magnifik, men inte för fårskocken.

naser saleh

2010-07-11

Karin Löfstrand

2010-06-16

100612: Visst kan jag förstå att den väckte en hel del uppmärksamhet när den släpptes även om den idag inte är samma ögonbrynshöjare. Dock är det fortfarande en fin roman med ett intressant grunddilemma.

Nicholas Burman

2010-06-02

En av få böcker som jag har bekantat mig med och som kan läsas hur många gånger som helst. Kort och koncist. Kärnfullt och träffsäkert, och säkert lika aktuell idag (åtminstone nästan) som för 100 år sedan.

Nanna Naumann

2010-05-10

Tja. Jag hade nog lite höga förväntningar, och känner mig nu inte särskilt överväldigad. Ska jag läsa en psykologisk studie av en mördare föredrar jag brott och straff...

Bengt Månsson

2010-04-04

En välkänd klassiker. Kanske inte så märvärdig som den kunde verka när den kom ut men ändå...

Malin Persson

2010-02-26

En av de få klassiker jag faktiskt läste under skoltiden och kommer ihåg lite av.

Lovisa Högberg

2010-02-04

Spännande lågmäld samtidsskildring, underbara stycken och meningar som skulle kunna citeras för att roa eller förfära eller bara försöka förmedla insikter, då inte bara det klassiska "man vill bli älskad, i brist därpå...". Ibland kom jag på mig själv med att förväxla Glas för Söderberg och blev arg, så arg, men uppskattade boken än mer så snart jag kom på mig med att göra detta.

C L

2010-02-02

Mästaren inom svensk litteratur, dock borde våra ögon öppnas för hans andra böcker också!

Lena Floser

2010-02-01

Det finns en bok ur hustruns perspektiv, "Jag, Helga Gregorius".

Lotta Norén

2010-02-01

Lyssnade på Gregorius, vilket gav lust att läsa (lyssna på) även Doktor Glas. Har tänkt läsa den tidigare men det har inte blivit av. Skulle vara intressant med en bok med Gregorius hustru som jag-person också:-)

Nedhal Pirababi

2009-12-15

Mästerverk

En av få böcker jag läst mer än en gång. Det är en bok som stannar kvar och som jag med stor sannolikhet också kommer läsa en tredje gång. Fjärde...?
Det är en känsla som stannar kvar - melankoli, antagligen, så typisk för det tid då boken skrevs. Och en sorgsenhet jag tycker om...

Gunvi Lundqvist

2009-11-10

Kunde inte förmå mig att ge en femma, även om boken betytt mycket och lämnat kvar i minnet som speciell, men hur speciell är den sista slutligen nu mer än trettio år senare är jag osäker. De flesta har ju läst den och gett femmor. Inte tänker jag läsa den en tredje gång för att bli övertygad om att jag skulle ha fel, det får bli såhär.

Frida Niss

2009-09-23

Kul hur han vänder och vrider på tankar och perspektiv, men det blev lite väl långrandigt samtidigt som man inte höll med om allt han kom fram till. Man måste nog vara på ett visst humör för att verkligen uppskatta boken.

Melissa Lindgren

2009-07-31

En av mina absoluta favoriter!

Anders Anderson

2009-05-13

Doktor Glas är som person en tönt, men Hjalmar Söderbergs beskrivning av honom är mästerlig. Första gången utgiven 1905 känns en miljöerna och de rådande sociala konventionerna daterade.
Romanen är kort. Berättelsen och språket är bearbetat till samma spänst och skärpa som ett samurajsvärd. Söderberg visste att varje ord och revidering av manuset kostade. Funktionen klipp-och--klistra var okänd. Många berättelser skulle vinna på samma ekonomiska inställning till bruket av ord.
Senkomna efterföljare som i sann dagisanda letar efter de förmildrande och förklarande omständigheterna hos pastor Gregorius känns bara pinsamma ställda vid sidan av Hjalmar Söderbgers original, som att åka snålskjuts hängande bak på bussen.

Carina Rydberg

2009-04-24

Det har väl gått så där trettio år sedan jag läste Doktor Glas för första gången, men det är en roman jag alltid kommer att återvända till. Den är exakt vad Hjalmar Söderberg ville att den skulle bli: En roman som samtidigt är en tankebok. Och Doktor Glas tankar kring vad som utspelar sig i detta drama, är minst lika spännande som dramat i sig. Den är lika språkligt sparsmakad som den är känslomässigt obeveklig: En resa in i Doktor Glas ensamma inre, ett inre han delar med så många av oss.
Och det är ungefär det man kan kräva av en odödlig roman.

Martin Ahlström

2009-03-18

Utvecklade under min skolgång lite av en misstro mot alla de lärare jag hade i svenska som tyckte att man skulle läsa den eller den eller den boken. Tyvärr drabbades även Doktor Glas av detta vilket gör att jag inte läst den förrän nu. Så det enda jag har att säga är att jag nu förstår varför alla tjatade om denna bok. Och till Bo, Gertrud och alla ni andra ett litet förlåt för att jag inte tog ert ord för det.