Doctor Glas

Sderberg, Hjalmar

| 1989

Doctor Glas, a lonely, introspective physician, confronts a difficult and chilling moral dilemma after the beautiful wife of the local minister, an odious man for whom Glas has long felt an instinctive hostility, complains to him of her husband's oppressive sexual attentions, and Doctor Glas suddenly finds himself contemplating murder. Reprint. 15,000 first printing.

Doktor Gabriel Tyko Glas, till ytan en vlsinnad och sansad person, r under ytan mycket bekymmersam och fundersam person. Djupt drabbad efter en tung frlust vid ung lder, sker sig dr. Glas efter mening med sitt liv. En dag, nr den mycket unga fru Gregorius, gift med den mycket ldre och motbjudande pastorn Gregorius, sker hjlp hos dr. Glas, stlls pltsligt doktorn infr ett vgskl. Ett vgskl i form av ett dilemma som bryter mot den lkared och moraliska frpliktelser som doktorn en gng avlagt. Med kontroversiell och provocerande handling, skildras en berttelse som bryter mot normer och regler som vi, samhllet, fiktivt och lagstadgat fljer fr samhllsordningen. Frkastligt, men samtidigt rofyllt terberttas tankegngen hos dr Glas.

Det gr mig inte r frbi utan att jag d och d faktiskt reflekterar ver den inverkan och innebrd som Dr. Glas faktiskt br. Den sregna berttelsen om Dr. Glas, frbryllar och provocerar mitt sinne som f bcker frmr gra. I viss mn, i mitt tycke, stlls religion mot vetenskap. Delvis fr de yrkesbefattningar som antagonisten och protagonisten besitter, men ocks p grund av doktorns existentialistiska tankebana. Jag frundras ver den tabu som prglar berttelsen. En tabu som ingjuter bde std och avstndstagande fr dr. Glas handlingar. Det redogrs fr ett vervgande mellan olika val dr moralen stlls infr dilemma- sk inte efter den rtta frgan - g inte till botten, risken finns att du ramlar ner i avgrunden.

Det r med stor bravur, och gracist sprk, som frfattaren, Hjalmar Sderberg levererar en tidls klassiker utan motstycke. Detta r, tveklst, en av Sveriges frmsta romaner som ngonsin skrivits. Jag kommer definitivt att lsa Dr. Glas, inom en snar framtid, igen.

2017-04-07

Boken r frsts bra, en klassiker. Tyvrr lyssnade jag p ljudboken, vilken inte rekommenderas alls. Upplsningen passade inte alls mig.

Magnus Johansson

2016-07-26

Kanske inte riktigt lika starka miljskildringar som i "Den allvarsamma leken". andra sidan lika vackert skriven, och drtill mer tnkvrd. Personskildringen av Doktorn r bde stark och gripande.

Karin Granander

2016-06-04

Personligen tyckte jag den var seg, men med tanke p dess lder s var den skerligen nyskapande och spnnande p sin tid. Intressant att ha lst den, men inget jag gr om.

Mariann Winge

2016-02-13

Du som gillar "Doktor Glas" du mste lsa Bengt Ohssons "Gregorius", som ger en annan bild av samma historia.

Emma Bjrklund

2015-09-02

En riktig klassiker! Sprket r vackert och skildringarna av Stockholm r mycket bra.

Maria Jacobsson

2015-08-23

Lste denna av ren nyfikenhet d jag var i Stockholm p en minisemester. Vid ett fik i Kungstrdgrden fanns ett utdrag ur boken p en skylt, och d fngades mitt intresse. Boken fanns p projekt Runeberg p ntet och det tog inte mer n ca 2 timmar att lsa den. Ja, jag strcklste den! Det var ltt att stta sig in i doktorns moraliska dilemma, och trots att han levde fr hundra r sedan, kunde hans knslor och tankar lika grna finnas idag. Imponerande att en bok kan vara aktuell under s lng tid!

Mikaela Veijalainen

2015-04-19

Doktor Glas r en klassiker. Sprket r mlande och historian tar tag i en. Det r fint att ka bakt i tiden.

emilie johansson

2015-02-15

fattar inte varfr den blivit s stor.

Laban Johansson

2014-12-12

Det enda jag kan sga r att den r fantastisk!

Evelina Austen

2014-11-18

Okej men inte s dr jttemrkvrdig som det sgs att den ska vara. En bok som jag snabbt glmde efter att ha lst hur vlskriven den n m ha varit.

Martin K

2014-10-20

Ls! En alldeles utomordentlig bok p mnga plan. Sprket r fullndat.

Emelie Gutebo

2014-09-18

En klassiker och en riktigt bra bok !

David H

2014-07-14

Gillade boken, men inte inlsningen. Skulle ha lst den sjlv...

Jessica Lindh

2014-04-11

Helt ver mina frvntningar! Ganska bra skriven, ven om det var gammalsvenska. Fr en 3:a fr att vissa delar i boken var vldigt sega och trkiga.

Per-Anders Torns

2014-02-19

En riktig klassiker som alla br lsa. En svidande kritik av religionen. Lika aktuell i dag som d.

Anna Hedenstedt

2013-11-11

Blir sugen p att lsa Gregorius innan denna blir luddig i minnet.

Nina Nystrm

2013-08-25

Aktuell, vlskriven.

Hanna Wilhelmi

2013-07-10

Underbar.

Lotta Berling

2013-05-23

Fascinerande att den r skriven fr ver hundra r sedan. Sderberg mste ha varit lngt fre sin tid i sina tankar kring kvinnans situation, sexualitet, religion och till och med ddshjlp. En klassiker vrd namnet!

Saskia Rubensson

2013-04-04

Klassiker som hller n. Vacker, klok och sorglig. (Jag som 19-rig tjej relaterar totalt till tankar hos en medelldersman som levde ca ett sekler sedan, det sger ngot). Alla borde lsa den.

Liz Skogh

2013-03-12

r det rtt att dda en mnniska fr att rdda en annan? Vad r egentligen rtt och fel? Vad r moral?
Detta r frgor som bokens huvudkaraktr Doktor Glas stller sig i denna korta, filosofiska roman av Hjalmar Sderberg. En tidls klassiker om den ensamme Doktor Glas som frlskar sig i en av sina patienter, fru Gregorius som r olyckligt gift med en prst.

Jonna Nyman

2012-10-04

Skulle ev ha tyckt bttre om den om vi inte tvingades lsa den p vrldens trkigaste litteraturkurs

Marita Ryen

2012-09-18

Vackert sprk och en bra historia. Bra upplsare. Lite seg ibland drav bara 3:a i betyg.

Emelie -

2012-08-15

Detta underbart vackra sprk. Det gav mig mnga fina citat att lgga p minnet av alla Sderbergs oslagbara formuleringar. Men Den allvarsamma leken frblir oslagbar, d jag inte fann denna historia lika tilltalande. Men ndock, r det en bok som skerligen vxer i mina gon ju fler gnger jag lser den. Hopps att det blir ett flertal gnger till.

Thomas Sievert

2012-08-15

Bra bok, men ngot verreklamerad. Trodde nstan att den skulle vara Guds gva till mnskligheten efter vad jag har hrt, men den var bara bra. Lite vl filosofiskt utsvvande ibland, men rtt s snygg.

Sanna Ridderwall

2012-08-04

En bok som fr en att skratta och fundera ver etik och moral p samma gng. Alldeles, alldeles underbar!

Conny J

2012-06-02

Nu har jag lst boken fr tredje gngen och den ter sig som en ny vin vid varje lsning. Man fster sig vid nya detaljer varje gng... Msterligt!!

Lars B.

2012-05-18

Fullndad. Sveriges egen "Brott och straff" i ett mer hanterbart format. 150 sidor av lsfest!

Johanna Hellstrm

2012-01-17

Lst boken helt utan frvntningar och blev helt uppslukad av sprk och handling. Boken strcklstes ver en dag och berrde.

Liam Olsson

2011-12-15

Lngtrkig! Stora delar av boken r fylld med doktorns inre monolog fr och emot om han ska ta livet av karln eller inte. Urtrist!

Martin Linge

2011-11-25

Otroligt vlskriven svensk litteratur som var vldigt intressant lsning.

greger andersson

2011-11-23

Intressant och tidls bok, lyfter frgan r det OK att dda fr ett hgre syfte. Besvarandet av frgan lmmnar frfattaren till lsaren, vilket jag gillar.

Anneli Brings

2011-11-23

Hade lst Brott och straff av Dostojevskij fre och denna bok r en vldigt dlig kopia s skippa den hr boken och ls Brott och straff istllet!

malin norbck

2011-11-23

lskar Hjalmar Sderbergs sprk, finstmd historia om krlek . Igen.

Kamali 

2011-10-12

Har lst den tv gnger men frstr fortfarande inte storheten. Trkig!

Claes Nilsson

2011-10-11

Inte min typ av lsning helt enkelt

Jonna

2011-09-29

I brjan var den rtt seg men sen kunde jag inte lgga den ifrn mig utan strcklste den. Det bsta med boken r att Sderberg har lyckats att fnga upp ett liv (fr det pratas mycket om livet) och gra det intressevckande i ett s kort format.

Anders Wik

2011-07-27

En bok man har hrt talas om mnga gnger. Tog tag i saken och lste den till slut. Kan konstatera att det var en vldigt bra bok.

Karin Berglin

2011-06-27

Tnkvrd och lsvrd bok av en av svenska sprkets bsta stilister

Peter F

2011-06-21

Hrlig lsupplevelse.

Mylar .

2011-06-08

Genomtnkt och underhllande. Karaktrerna r ltta att lra knna och det gammalmodiga sprket r en njutning att flja.

Lars Andersson

2011-05-16

Lite krlek, lite psykologi. Rtt s neutral bok utan svagheter

Joanna Bjrkqvist

2011-03-31

Vilken fantastisk bok detta r. Den hller fr hur mnga lsningar som helst och vissa passager kan jag utantill. Frestllningen med en ensam Krister Henriksson p scen fr ngra r sedan var ocks en otroligt bra och vacker uppsttning som gjorde boken rttvisa.

Anna Renstrm

2011-03-26

Underbart! Vlskriven och spnnande historia med ett sprk som mlar utan att ta fr mycket plats. Sderberg r en lysande frfattare och denna bok lyser mycket starkt i min bokhylla!

Linda Hultn

2011-02-16

En bok om en ensam man med existensiella, moraliska dilemman. Dr. Glas berr och engagerar. Sprket r frvisso gammaldags, men vackert och flytande. Ls!

David rlemalm

2011-01-14

verskattad klassiker. Trots att den r kort orkade jag bara en tredjedel och skummade resten.

sali koj

2010-10-24

Otroligt vackert sprk. Lyfter fram konrtoversiella frgor

Felicia Dahlqvist

2010-10-22

h vad bra! Hjalmar Sderberg r genialisk liksom den hr boken. Jttebra!

Elisabeth E

2010-08-31

En stark fyra. Hjalmar Sderberg skriver underbart och sprket flyter p liksom berttelsen.

Georgia Renlund

2010-07-28

Klassiker som r lsvrd.

KR

2010-07-28

En mycket personlig bok som formulerar och ifrgastter det jag redan vet eller tror mig veta om mig sjlv - och ett bttre omdme n s kan jag nog inte ge ngon bok!

Magnifik, men inte fr frskocken.

naser saleh

2010-07-11

Karin Lfstrand

2010-06-16

100612: Visst kan jag frst att den vckte en hel del uppmrksamhet nr den slpptes ven om den idag inte r samma gonbrynshjare. Dock r det fortfarande en fin roman med ett intressant grunddilemma.

Nicholas Burman

2010-06-02

En av f bcker som jag har bekantat mig med och som kan lsas hur mnga gnger som helst. Kort och koncist. Krnfullt och trffskert, och skert lika aktuell idag (tminstone nstan) som fr 100 r sedan.

Nanna Naumann

2010-05-10

Tja. Jag hade nog lite hga frvntningar, och knner mig nu inte srskilt vervldigad. Ska jag lsa en psykologisk studie av en mrdare fredrar jag brott och straff...

Bengt Mnsson

2010-04-04

En vlknd klassiker. Kanske inte s mrvrdig som den kunde verka nr den kom ut men nd...

Malin Persson

2010-02-26

En av de f klassiker jag faktiskt lste under skoltiden och kommer ihg lite av.

Lovisa Hgberg

2010-02-04

Spnnande lgmld samtidsskildring, underbara stycken och meningar som skulle kunna citeras fr att roa eller frfra eller bara frska frmedla insikter, d inte bara det klassiska "man vill bli lskad, i brist drp...". Ibland kom jag p mig sjlv med att frvxla Glas fr Sderberg och blev arg, s arg, men uppskattade boken n mer s snart jag kom p mig med att gra detta.

C L

2010-02-02

Mstaren inom svensk litteratur, dock borde vra gon ppnas fr hans andra bcker ocks!

Lena Floser

2010-02-01

Det finns en bok ur hustruns perspektiv, "Jag, Helga Gregorius".

Lotta Norn

2010-02-01

Lyssnade p Gregorius, vilket gav lust att lsa (lyssna p) ven Doktor Glas. Har tnkt lsa den tidigare men det har inte blivit av. Skulle vara intressant med en bok med Gregorius hustru som jag-person ocks:-)

Nedhal Pirababi

2009-12-15

Msterverk

En av f bcker jag lst mer n en gng. Det r en bok som stannar kvar och som jag med stor sannolikhet ocks kommer lsa en tredje gng. Fjrde...?
Det r en knsla som stannar kvar - melankoli, antagligen, s typisk fr det tid d boken skrevs. Och en sorgsenhet jag tycker om...

Gunvi Lundqvist

2009-11-10

Kunde inte frm mig att ge en femma, ven om boken betytt mycket och lmnat kvar i minnet som speciell, men hur speciell r den sista slutligen nu mer n trettio r senare r jag osker. De flesta har ju lst den och gett femmor. Inte tnker jag lsa den en tredje gng fr att bli vertygad om att jag skulle ha fel, det fr bli shr.

Frida Niss

2009-09-23

Kul hur han vnder och vrider p tankar och perspektiv, men det blev lite vl lngrandigt samtidigt som man inte hll med om allt han kom fram till. Man mste nog vara p ett visst humr fr att verkligen uppskatta boken.

Melissa Lindgren

2009-07-31

En av mina absoluta favoriter!

Anders Anderson

2009-05-13

Doktor Glas r som person en tnt, men Hjalmar Sderbergs beskrivning av honom r msterlig. Frsta gngen utgiven 1905 knns en miljerna och de rdande sociala konventionerna daterade.
Romanen r kort. Berttelsen och sprket r bearbetat till samma spnst och skrpa som ett samurajsvrd. Sderberg visste att varje ord och revidering av manuset kostade. Funktionen klipp-och--klistra var oknd. Mnga berttelser skulle vinna p samma ekonomiska instllning till bruket av ord.
Senkomna efterfljare som i sann dagisanda letar efter de frmildrande och frklarande omstndigheterna hos pastor Gregorius knns bara pinsamma stllda vid sidan av Hjalmar Sderbgers original, som att ka snlskjuts hngande bak p bussen.

Carina Rydberg

2009-04-24

Det har vl gtt s dr trettio r sedan jag lste Doktor Glas fr frsta gngen, men det r en roman jag alltid kommer att tervnda till. Den r exakt vad Hjalmar Sderberg ville att den skulle bli: En roman som samtidigt r en tankebok. Och Doktor Glas tankar kring vad som utspelar sig i detta drama, r minst lika spnnande som dramat i sig. Den r lika sprkligt sparsmakad som den r knslomssigt obeveklig: En resa in i Doktor Glas ensamma inre, ett inre han delar med s mnga av oss.
Och det r ungefr det man kan krva av en oddlig roman.

Martin Ahlstrm

2009-03-18

Utvecklade under min skolgng lite av en misstro mot alla de lrare jag hade i svenska som tyckte att man skulle lsa den eller den eller den boken. Tyvrr drabbades ven Doktor Glas av detta vilket gr att jag inte lst den frrn nu. S det enda jag har att sga r att jag nu frstr varfr alla tjatade om denna bok. Och till Bo, Gertrud och alla ni andra ett litet frlt fr att jag inte tog ert ord fr det.