Dockmakarens dotter

Ahlstedt, Mats

| 2012

Kim-Ly är soldat i sitt eget krig. Hennes mamma Mai utsattes för sexuella övergrepp av tre svenska poliser under 70-talet, nu är hon döende i cancer. Kim-Ly är fast besluten att hämnas henne. Två av poliserna som begått övergreppen dör, den tredje skadas svårt. Men är det verkligen Kim-Ly som ligger bakom? Fängelseprästen Johannes Brobeck bestämmer sig för att hjälpa Kim-Ly oavsett om hon är skyldig eller inte, vilket får oanade konsekvenser för hans eget liv. Fatima Wallinder, ny chef för länskriminalens spaningsrotel, har fått ett svårt fall på sitt bord. Hon upptäcker att offren har stora summor pengar på sina konton, och att alla var politiska motståndare till Vietnam-­rörelsen på 70-talet, dessutom ganska brutala sådana. Den komplicerade utredningen underlättas inte av att Fatimas kollegor har stora problem med att en ung kvinna med somalisk bakgrund blivit deras chef. Dockmakarens...

Stark 2:a

A H

2020-02-13

Läsvärd.

Helt okej tycker ja

Johanna Åberg

2018-12-19

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om Sören & Fatima!! En riktig bladvändare!!! Kommer definitivt att läsa alla författarens böcker!!

Maritha .

2015-07-29

Mycket svag trea. Inget större fel på själv historien egentligen, men så trist och fattigt språk!

Å

Åsa Sjögren

2012-08-03

Håller tyvärr inte samma klass som tidigare böcker av Ahlstedt.

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

”Dockmakarens dotter” är Mats Ahlstedts sjätte roman om Sören Högström, Fatima Wallinder och kollegorna på Göteborgs länskriminal och som vanligt är det välskrivet. Denna gång söker sig Ahlstedt utomlands i historien, närmare bestämt till kriget i Vietnam. Ett krig som skapade motståndsrörelser även i Sverige och vars berättigande starkt ifrågasattes världen över, bland annat av den dåvarande Svenska statsministern Olof Palme.

Detta är en roman om krig, om dess följder och om vad det gör med människor, hur det kan sätta moraliska kompasser ur spel. Det är också en bok om kärlek som aldrig fick blomma och om ensamhet och utsatthet och om ett samhälle där inte ens poliser är att lita på.

Bokens huvudperson, Kim-Ly, ser 1972 hur hennes pappa John, en deserterad amerikansk soldat, aktiv i motståndsrörelsen, grips av den Svenska polisen och utvisas till USA och någonstans där tar hela denna historia sitt avstamp. Kim-Ly har aldrig glömt det som hände och nu är tiden inne för hennes eget krig att starta. Ett krig för att få upprättelse för det som hänt hennes familj. Hon tyr sig till en av familjens vänner, Johannes. Johannes är präst och hela bokens gåta problematiseras av det tystnadslöfte hans ämbete ålägger honom och vi får en inblick i de moraliska dilemman ett sådant löfte kan försätta en präst i.

Det är inte alls så tungt som det låter. Ahlstedt skriver lättläst och engagerande och utan pekpinnar förmedlar han den bakgrundsinformation som behövs, såväl rent historisk som när det gäller romanens gestalter. Ahlstedt håller, vid sidan om själva deckargåtan, också upp spegeln framför läsaren för att visa på de fördomar många av oss bär på, såväl könsliga som etniska. Han lotsar skickligt mellan spioner, infiltratörer och idealister utan att det blir rörigt och trots att historien har flera bottnar knyter han snyggt ihop säcken utan att lämna några frågor obesvarade.

Det är en roman där varför är mycket mer intressant än vem och utan tvekan befäster Ahlstedt med ”Dockmakarens dotter” sin ställning som en av Sveriges bästa deckarförfattare.