Dockmakaren

Connelly, Michael

| 2000

För fyra år sedan sköt Harry Bosch ihjäl den man Harry och hans kolleger var övertygade om var sexmördaren Dockmakaren. Elva unga kvinnor hade hittats mördade och våldtagna, alla groteskt sminkade av mördaren, därav polisens namn på honom. Nu har Dockmakarens änka stämt polisen för dödskjutningen. Polisen sköt en oskyldig menar hon och hennes advokat Honey Chandler. Och samma dag som rättegången börjar får polisen ett brev som berättar om ytterligare ett mordoffer som bär Dockmakarens signatur - strypt, våldtagen och sminkad hittas en ung porrfilmsskådespelerska och prostituerad. Allt tyder på att Dockmakaren fortfarande är på fri fot och att Harry måste ha skjutit fel man för fyra år sedan.

Malin Sundman

2020-12-11

Bra deckare!

Marita Ryen

2015-04-20

Bok nr 3 om polisen Harry Bosch. En spännande och bra bok, kanske lite för lång.

Emma Wänni

2012-01-16

Nervpirrande bra

Katarina Danielson

2011-08-07

Böcker om seriemördare är inget jag egentligen läser eller vill läsa, finns lite för mycket sådana med oskyldiga (ofta unga kvinnor) som offer som inte tillför någonting för en läsupplevelse. Annat krävs för en bra deckare. Den här har dock som Claes O tidigare påpekat en poäng i den parallellt löpande rättegången, utan den hade det blivit en stjärna mindre.

Elisabeth E

2011-05-26

Inte Connellys bästa men rätt så spännande. Känns dock som att det tar lite väl lång tid innan storyn kommer igång.

Magnus Hoem

2011-01-11

Gillar Bosch-böckerna än så länge. Har några till i hyllan, så man får väl se om det håller i sig...

Claes Nilsson

2010-10-05

Helt ok, lagom med beskrivningar runt omkring, intressant rättegångsberättelse samtidigt som mordutredning pågår. Riktigt spännande slut, nära en fyra..

2010-07-23

Nej, jag kom aldrig in i den här ordentligt. Ska försöka en annan gång.