Dockleken

Engvall, Caroline

När relationsexperten Amelia Ekdahl, känd från en kommersiell tevekanal, parkerar bilen på villauppfarten i Stockholmsförorten Gamla Enskede hinner hon bara ana vad som hänger i äppelträdet innan ett vasst föremål träffar henne i magtrakten. Hennes sista stund i livet betraktas av en porslinsdocka med långa, mörka ögonfransar, rosiga kinder och klarblå ögon. Samtidigt som läkarna på Södersjukhuset förgäves kämpar för att rädda tevekändisens liv, vaknar kriminalkommissarie Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling upp tillsammans. Någonting är inte som det ska i deras relation och så småningom uppdagas en bitter sanning om Ulrika. Ännu än porslinsdocka hittas i samband med ett i högsta grad misstänkt mordfall. Finns det ett samband mellan offren? Ulrika slukas av utredningen samtidigt som Lovisa tar väl (alltför väl?) hand om en praktikant på redaktionen. När sanningen går...

Linda Vanil

2023-01-07

Bättre än Judasvaggan och spännande till slutet!

2021-07-26

Sämsta i serien. Känns lite hafsigt men lättlyssnat.

Agneta Sjöbom

2020-04-29

Spänningsnerven fick en hög dos, så pass mycket att gick inte släppa boken förrän efter sista sidan. Helt klart en utav de bästa deckare jag någonsin har läst. Rekommenderas varm - läs den om du törs.

Christel Kron

2020-04-29

Spännande och svår att lägga i från sig, en bok man vill läsa hela på en gång

Sabina Alm

2019-09-21

Svårsläppt

Otroligt spännande (och läskig!) från början till slut!

Eva Möller

2019-07-14

Caroline Engvall börjar bli varm i kläderna med sitt deckarförfattarskap. En mycket ryslig bok som i detta fall är en fin komplimang. Den är spännande från första sidan och man får inte vila sig någonstans. Tråkigt för min familj eftersom jag var helt okontaktbar medans jag läste denna. Hyssjade alla som bara viskade runt mig. Jag har alltid tyckt att dessa gamla dockor är otäcka. Så verkliga i sin stelhet och efter detta kommer jag tänka på denna bok varje gång jag ser en. Betyg 4

Kristina Simar

2019-06-17

Recension – Caroline Engvall – Dockleken

Författare: Caroline Engvall
Titel: Dockleken
Antal sidor: 375
Förlag: Southside Stories
ISBN: 9789188725288
Caroline Envall är författare, journalist och föreläsare. Hon debuterade 2008 med biografin 14 år till salu som såldes i mer än 200 000 exemplar och hon har sedan dess ägnat stora delar av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga, bland annat genom utbildningsmaterial, hjälpsajter, poddar och tv-dokumentärer. Hon är nu en av Sveriges ledande auktoriteter i ämnet. Källa: (Southside Stories).

Handling: Vi möter Sten, först som en liten pojke, en pojke som har en far som är präst och en mamma som arbetar på en fabrik som tillverkar porslinsdockor och dessa dockor fascinerar Sten väldigt mycket. Fadern är hård och de söta dockorna är hans tröst. Angelica är en tonåring som är på väg bort från eländet hon upplevt, och en dag tar hon sitt pick och pack och försvinner spårlöst. Amelia Ekdahl, en psykolog med eget tv-program är gift med Ola Ekdahl, tillsammans har de lilla dottern Tilda och Olas autistiske son, Benjamin, bor även tillsamman med dem. En kväll när Amelia är på väg hem från tv-studion har någon hängt upp en porslinsdocka i ett träd i deras trädgård. Vem har hängt den där, och vad ska dockan symbolisera?

Nästa dag hittas Amelia död i trädgården. Detta blir ett fall för polisutredaren Ulrika Stenhammar och hennes sambo, journalisten, Lovisa Ling, att ta tag i. Mordet på Amelia Ekdahl blir upptakten till flera mordfall, och personerna som finns med i handlingen knyts ihop. Hur hänger egentligen allt ihop, och vem vill hämnas genom att mörda oskyldiga människor? Eller är de inte så oskyldiga som de anses vara?

Dockleken är tredje delen i en serie om polisutredaren Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling. En mycket spännande deckare som tar upp hur man påverkas av sin uppfostran och hur man kan gömma sig bakom en titel för att inte bli upptäckt att det är något som inte stämmer. Hur någon som blivit utnyttjad i sin barndom tänker och reagerar som vuxen. En mycket viktig bok att läsa, även om det är en fiktiv berättelse och deckare. Det som händer i storyn kan mycket väl hända i verkligheten. Jag sträckläste i stort sätt boken, hade svårt att lägga den ifrån mig. Spänningen stegrades hela tiden och upplösningen gjorde att jag låg och läste halva natten, för jag var bara tvungen att veta hur det slutade så fort som möjligt.

Tack Caroline Engvall för all tid du lägger ned för barn som blir utnyttjade. Du är en eldsjäl och du behövs i denna fruktansvärda värld som råder.

Ger boken 5/5

Kristina Simar Förlagsredaktör Bymarkens Manus- och Mediakonsulter HB

2019-06-11

Boken Dockleken är den tredje boken i serien om kriminalkommissarie Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling. Jag har även läst dom två tidigare delarna i serien, Ärren vi bär och Judasvaggan, och dom var mycket bra. (Länkarna går till mina recensioner av böckerna).

Dockleken gjorde mig inte besviken, för den var lika bra som dom två tidigare böckerna.

Boken är väldigt otäck, otroligt spännande, och mycket gripande.

Caroline Engvall ägnar ju stor del av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga. Och hon har tidigare gett ut fem dokumentära böcker i ämnet. Jag har läst fyra av dom, och kan rekommendera även dom. (I min recension av Judasvaggan, så finns det länkar till dom fem böckerna).

Rekommenderar varmt Dockleken, men läs helst serien från början.

Detta är tredje boken om Ulrika och Lovisa. Böckerna kan läsas fristående mandat själv uppskattar att läsa dom i kronologiskt ordning. Jag säger bara WOW hon har lyckats igen. En spännande, fängslande, välskriven och skrämmande bok. En cliffhanger efter varje avslutat kapitel som gör att jag bara måste fortsätta att läsa. Varning för en sträckläsningsbok. 😊

Marie Callenås

2019-05-29

Spännande bok från början till slut som också handlar om ett viktigt ämne. Läs den!

För några veckor sen fick jag e-boken Dockleken av Caroline Engvall som recensionsex. Eftersom den är del 3 serien om polisen Ulrika och journalisten Lovisa och eftersom jag bara måste läsa böcker i rätt ordning, så tog jag de 2 första delarna (Ärren vi bär och Judasvaggan) först. 👍
Nu var det dags för Dockleken och jösses, vilken bra och spännande bok! Inte riktigt lika obehaglig som del 1 och 2, men än en gång får vi läsa om barn och unga som utsätts för övergrepp och självklart blir man illa berörd.
Betyget? Ja, det blir så klart full pott: 💙💙💙💙💙 av 5.

Skrämmande, spännande & välskriven!

A H

2019-05-16

2019-05-10

Även den tredje boken i serien om Lovisa Ling och Ulrika Stenhammar är en fartfylld bladvändare som kryper nära inpå. En bok jag väntat på och som levde upp till förväntningarna. Mycket bra.

Caroline Nordberg

2019-05-04

Riktigt spännande och välskriven. Grymt spännande slut.

Lotta Petrelius

2019-05-03

Efter att ha läst de två första böckerna, Ärren vi bär och Judasvaggan, om Lovisa Ling och Ulrika Stenhammar så var längtan och förväntan stor på den tredje boken. Och som den förväntan infriades!! Det är en sån bok som man glömmer tid o rum och sträckläser tills den är slut. Spännande läsning som blir lite extra läskig när man vet att det här är verklighet för en del barn i vårt samhälle.

Totalt fängslad glömde jag tid och rum i denna skräckinjagande och gripande bok.

Dockleken är trollbindande, verklighetstrogen och mycket välskriven. Jag gläds med dig som har spänningen framför dig och får möjlighet att läsa den för första gången.

Alexia Rahm

2019-04-30

Detta är den tredje och enligt mig den mest välskrivna bok Caroline Engvall har skrivit. Jag fastnade direkt - spänningen byggs snabbt upp och det fina språket är trollbindande från första sidan.

Rekommenderas varmt för den som är redo att sträckläsa pga svårt att lägga ifrån sig!

W

Wenche Bly

Äntligen är den här!
Denna bok går inte att sluta läsa. En deckare som har språket och konsten att sluka sin läsare. Igen får vi följa Ulrika och Lovisa i deras kärleksrelation och intriger. En del rätt otippade faktiskt. Vad betyder dockorna? Läs boken omedelbart.
Även böckerna innan; Ärren vi bär och Judasvaggan.

Maria Almegård

2019-04-29

Det här är en intensiv läsupplevelse - Dockleken är svår att lägga ifrån sig! Spännande kapitelavslut löser av varandra samtidigt som jag fångas in i ett nervkittlande relationsdrama mellan polisen Ulrika och journalisten Lovisa. Pulsen höjdes faktiskt en aning när jag läste slutet. Intrigen känns genomtänkt, trovärdig och svår att lista ut och är välskriven. Ett extra plus för författarens alltid så kreativa mordmetoder! (Ni har väl läst om ormmordet i Judasvaggan?) Högsta betyg!

Maria Berg

2019-04-29

Spännande välskriven och annorlunda story, superbra!!👍💖👍

Carola Sandberg

2019-04-28

En deckare som du inte vill lägga ifrån dig när du börjat läsa den. Jag sträckt läste nästan hela boken. En rå och spännande bok som får dig att fundera. Hur hänger det i hop och vad betyder dockorna i träden.
Väldigt spännande att följa polisen Ulrika och journalisten Lovisa .
Läs även Ärren vi bär och Judas vaggan.

Helt okej Deckare🙄🤔😍