Dockleken

Engvall, Caroline

När relationsexperten Amelia Ekdahl, känd från en kommersiell tevekanal, parkerar bilen på villauppfarten i Stockholmsförorten Gamla Enskede hinner hon bara ana vad som hänger i äppelträdet innan ett vasst föremål träffar henne i magtrakten. Hennes sista stund i livet betraktas av en porslinsdocka med långa, mörka ögonfransar, rosiga kinder och klarblå ögon. Samtidigt som läkarna på Södersjukhuset förgäves kämpar för att rädda tevekändisens liv, vaknar kriminalkommissarie Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling upp tillsammans. Någonting är inte som det ska i deras relation och så småningom uppdagas en bitter sanning om Ulrika. Ännu än porslinsdocka hittas i samband med ett i högsta grad misstänkt mordfall. Finns det ett samband mellan offren? Ulrika slukas av utredningen samtidigt som Lovisa tar väl (alltför väl?) hand om en praktikant på redaktionen. När sanningen går...

Skrämmande, spännande & välskriven!

Anita H

Även den tredje boken i serien om Lovisa Ling och Ulrika Stenhammar är en fartfylld bladvändare som kryper nära inpå. En bok jag väntat på och som levde upp till förväntningarna. Mycket bra.

Riktigt spännande och välskriven. Grymt spännande slut.

Efter att ha läst de två första böckerna, Ärren vi bär och Judasvaggan, om Lovisa Ling och Ulrika Stenhammar så var längtan och förväntan stor på den tredje boken. Och som den förväntan infriades!! Det är en sån bok som man glömmer tid o rum och sträckläser tills den är slut. Spännande läsning som blir lite extra läskig när man vet att det här är verklighet för en del barn i vårt samhälle.

Totalt fängslad glömde jag tid och rum i denna skräckinjagande och gripande bok.

Dockleken är trollbindande, verklighetstrogen och mycket välskriven. Jag gläds med dig som har spänningen framför dig och får möjlighet att läsa den för första gången.

Detta är den tredje och enligt mig den mest välskrivna bok Caroline Engvall har skrivit. Jag fastnade direkt - spänningen byggs snabbt upp och det fina språket är trollbindande från första sidan.

Rekommenderas varmt för den som är redo att sträckläsa pga svårt att lägga ifrån sig!

Äntligen är den här!
Denna bok går inte att sluta läsa. En deckare som har språket och konsten att sluka sin läsare. Igen får vi följa Ulrika och Lovisa i deras kärleksrelation och intriger. En del rätt otippade faktiskt. Vad betyder dockorna? Läs boken omedelbart.
Även böckerna innan; Ärren vi bär och Judasvaggan.

Det här är en intensiv läsupplevelse - Dockleken är svår att lägga ifrån sig! Spännande kapitelavslut löser av varandra samtidigt som jag fångas in i ett nervkittlande relationsdrama mellan polisen Ulrika och journalisten Lovisa. Pulsen höjdes faktiskt en aning när jag läste slutet. Intrigen känns genomtänkt, trovärdig och svår att lista ut och är välskriven. Ett extra plus för författarens alltid så kreativa mordmetoder! (Ni har väl läst om ormmordet i Judasvaggan?) Högsta betyg!

Spännande välskriven och annorlunda story, superbra!!👍💖👍

En deckare som du inte vill lägga ifrån dig när du börjat läsa den. Jag sträckt läste nästan hela boken. En rå och spännande bok som får dig att fundera. Hur hänger det i hop och vad betyder dockorna i träden.
Väldigt spännande att följa polisen Ulrika och journalisten Lovisa .
Läs även Ärren vi bär och Judas vaggan.

Helt okej Deckare🙄🤔😍