Dömda kvinnor - förbryterskor i Sveriges historia

Hägg, Elin

| 2020

Elin Hägg är etnolog och har både skrivit och illustrerat Dömda kvinnor - Förbryterskor i Sveriges historia som är hennes debut. I boken får vi möta kvinnor som det inte alltid gick så bra för. Som trots att de slet hårt och kämpade, inte blev framgångsrika och lyckade. Deras historia är också viktig. Deras historia är också vår historia.   I den här illustrerade faktaboken möter vi kvinnor ur Sveriges historia, och får genom dramatiserade berättelser en inblick i deras öden. De flesta av dessa kvinnor kan varken kallas förebilder, hjältar eller pionjärer utan det de har gemensamt är att alla gjorde sig skyldiga till och dömdes för olika typer av brott. Genom att dra paralleller till dagens Sverige visar de här fascinerande livsödena hur brott, straff och samhälle har förändrats genom tiderna. De visar också hur synen på kvinnor har förändrats, hur kvinnor dömts annorlunda...

Jag läste denna tillsammans med båda bonusbarnen (snart 8 & 10år). Jag tror både jag och barnen blev lite chockade att läsa om otrogna, sex, horbänk och aborter. Jag kanske är naiv men jag tror inte att barnen har hört en del av orden förut. Det känns därmed som att barnen måste vara mogna, kanske närmare 12 år än 9 år när de ska läsa den. Men den väcker frågor i alla fall! Jag tycker boken är väldigt intressant och barnen får lära sig om hur det var i Sverige för kvinnor förut och hur landet har utvecklats genom århundradena. Detta är en fascinerande bok med fina bilder!

Fängslande (haha) historier om svenska kvinnor som dömts för brott. Inte bara rent beskrivande text, utan författaren sätter in brotten i sin samhällshistoriska kontext och visar på kvinnors utsatthet och vad den lett till. En del av historierna är dessutom väldigt roliga, som den om Britt som sände piratradio, och kvinnan som utgav sig för att vara drottning Kristina. Mångfacetterat.

AC (mamma):
Boken Dömda kvinnor har jag satt i handen på Gustav 9 år nu. Det kommer att komma frågor iom att det är några kapitel där det handlar om sex, aborter osv. jag blev dock så sugen på att läsa boken att jag läste den till och från jobbet medan Gustav haft en annan pågående bok. Ofta när jag läser om kvinnohistoria så blir jag lite upprörd. Man skulle hållas på sin plats, man var ägd osv. Även denna bok tar upp den biten men man kan också se hur det har förbättrats även om det såklart finns mer att göra.

Elin Hägg som är etnolog har skrivit och illustrerat boken själv och hon tar upp en intressant del av kvinnohistorien. Man får i tretton verkliga berättelser läsa om kvinnor som levde på olika platser och tillhörde olika grupper av samhället. Vad var då deras brott? Att klä sig i byxor, att föda barn utan att vara gift, att göra ett eget radioprogram, att vara kär och älska, att älska en annan kvinna, att utföra abort, att spionera osv.

Jag gillar verkligen denna bok. Korta kapitel, saga inblandad med lättförståelig fakta och fina illustrationer. En bok man kan blanda upp med annat också om man vill läsa om en kvinna varje kväll exempelvis.

När Gustav väl börjar läsa så kommer jag att ställa många frågor. Tror att denna bok är nyttig som pojke att läsa. Då vissa kapitel innehåller en del ämnen man kanske inte förstår till 100% så kan det vara bra att läsa boken tillsammans.