Dömd på förhand

Klackenberg, Tove

Monika Larssons mål är att bli domare, och hon vet att en lyckad tingstjänstgöring kan betyda allt för karriären. Hon får jobb på tingsrätten i Marviken, en idyllisk småstad där tiden nästan tycks stå stilla, och till en början känns allting perfekt. Men den nya arbetsplats en visar sig snart koka av intriger, trakasserier och nedtystade konflikter. Och när en av ortens advokater hittas död blir allting ännu värre. Gruppen på den lilla tingsrätten glider sakta mot katastrofens rand och Monika märker att hon är på väg att dras med i fallet.?Dömd på förhand ? är en spänningsroman där inget är vad det verkar, där vardagen visar sig vara fylld av hemligheter och skräck.

En välskriven och spännande bok som jag inte kunde lägga undan många stunder för jag ville veta mer och mer. Rekommenderas att läsa!

Intressant att få följa arbetet på en tingsrätt, men lite väl långdragen.

Tove Skarstedt

2010-07-02

Har läst alla böckerna om Svea och tyckt de varit bra/ok men tappat från första. Den här är mycket bättre! Den är otroligt verklighetstrogen och man får en inblick i rutinerna på de mindre tingsrätterna ute i landet. Läs och lär - mycket intressant. Själva plotten är spännande också, men det är faktiskt miljön som knäcker här!

Kristina Simar

2010-06-23

Recension av Tove Klackenbergs bok Dömd på förhand

Boken är utgiven 2009 på Alfabeta pocket och innehåller 237 sidor.
Tove Klackenberg är född 1956 och uppvuxen i Stockholm, men numera är hon bosatt i Värmland. Hon har arbetat inom kriminalvården och socialtjänsten som åklagare i Karlstad. Numera arbetar hon som domare i Värmlands tingsrätt i Karlstad. Tove Klackenberg har tidigare utgivit: Påtaglig risk för skada (2002), Själtäkt (2004) och Inlåst (2007)

Handling: Efter sin juridiska examen får Monika Larsson en tingstjänstgöring i Marviken, en tjänstgöring som kan ge henne sin högsta dröm – att bli domare. Glad och förväntansfull kommer hon till sin nya arbetsplats, men allt är inte så bra som Monika förväntat sig. Arbetsplatsen visar sig bära på hemligheter, intriger, trakasserier och nedtystade konflikter. Monikas chef, lagmannen Gösta Modigh, en man i 60-årsåldern, verkar vara mer intresserad av att ha gemensamma fester med mycket alkohol än att arbeta seriöst med juridiken.

En av ortens kända advokater hittas en dag död, vissa tror att det kan vara själmord, men en ung man blir fälld för mord på honom på svaga grunder. Vad är det som försiggår i Marviken? Och vem är den andra Monika Larsson som arbetat där för några år sedan?

Dömd på förhand är en otroligt spännande psykologisk roman. Tove Klackenberg kan verkligen konsten att berätta och gestalta karaktärerna och miljöerna på ett förträffligt sätt. Det var inga svårigheter att känna obehag inför vissa karaktärer, medan vissa var svåra att bedöma om de var seriösa eller inte. Jag sträckläste boken, den var så spännande rakt igenom. Först i slutet kom sanningen fram. En riktigt bara bok som jag rekommenderar varmt.

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Eva Bommelin

2010-03-11

Denna bok är så tråkig förutom beskrivningarna om hur det kan se ut på vilken arbetsplats som helst.